Gå til innhold

Hva vil det egentlig si å være ingeniør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neste år blir de fleste av dagens ingeniør linjer omgjort til Bachelor utdanninger. Dette jgelder i hvert fall på mange høgskoler. Resultatet her på Hig er at noen av allmennfagene forsvinner og erstattes av mer retningsbestemte fag. Blir mer spesialisert mot det som en utdanner seg i.

Dette gjelder i hvert fall ett par av de Bachelor linjene. Har ikke sett over dataingeniør sammensetningen, men blir i hvert fall endringer på det som jeg tar for de nye studentene.

 

Ang at fagene kan ha samme/likt navn som på vderegående og at det da virker lett/jalla tror jeg nok du bare må glemme. Er et helt annet nivå på høgskole, men det skal det goså være. Sinnsykt med jobbing og en har liksom aldri helt fri. Blir lite påskeferie på meg gitt. :-(

Dette varierer fra skole til skole og antall studiepoeng/vektall du tar pr halvår.

 

uansett lykke til om du velger å hoppe på skolebenken.

Lenke til kommentar
Dataingenør er en ganske høy utdannelse ja, skal kansje på forkurs selv neste år. :yes:

 

Jeg må ta matte 3mx før jeg kan komme inn på NTNU. Har bare satt meg opp på fysikk 2fy, kjemi 2kj, og biologi her på EIVS :). Får ta det som privatist på ett år tenker jeg. Orker ikke den ville matten der akkurat nå :grumpy:

 

Hva slags forkurs må du gå ueland?

Lenke til kommentar

Når jeg da leser over fagplanen til en ingeniørhøyskole ser jeg at de har veldig mye av de samme fagene som jeg hadde både på grunnkurs og VKI. Grunnleggende digitalteknikk, grunnleggende PC-arkitektur, Operativsystemer etc.. samtidig er 3.året et år hvor man spesialiserer seg (utifra hva jeg kan se) slik at der er det vel litt mer avansert.

 

For å ta et eksempel, faget operativsystemer: På elektro tipper jeg det er en del hvordan man bruker diverse OSer, hvordan man kan programmere mot UARTer osv. På høgskolen lærer man om concurency, sanntidssystemer, flerprosessering osv., hvilke problemer det fører med seg, og hvilke løsninger som finnes. Det samme gjelder for de andre fagene. Digitalteknikk tipper jeg blir lett, hvertfall hvis du kan assembly, men resten er nok mer avansert.

 

I tillegg til faglig forskjell:

 

- Ingeniør er en tittel/et yrke.

- Siv.ing. er i tillegg en akademisk grad.

Rettelse:

- Ingeniør er en tittel/et yrke.

- Siv.ing. og høg.ing. er i tillegg en akademisk grad.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er sånn overalt, men i allefall på Høgskolen i Sør-Trøndelag programmerer ingeniørene MYE java... Så det sies at hvis du ikke liker programmering, bør du ikke begynne der :) Jeg går selv Drift og vedlikehold av datasystemer på samme skole, et meget interessant "rent" nettverksstudie. Anbefales!! Ikke matte eller fysikk og så lite samfunnsIT som mulig :D

Lenke til kommentar

Kjempekult med så mange svar :)

 

Lurer på om jeg faktisk må komme meg på skolebenken. Det som er litt dumt er at jeg trengere generell studiekompetanse først. Eventuellt vente til jeg kan få realkompetanse..

 

Så er spørsmålet om jeg skal gå et vanlig ingeniørstudie eller om jeg skal gå på NITH.. det må jeg finne ut av etterhvert. Er veldig interessert i programmering og siden driftsbiten egentlig er noe jeg kan så kan det være et alternativ å ta det bachelor-studie de har på NITH. Men så er det dyrt også da.. eventuellt kan jeg jo gå vanlig ingeniør og programmere litt på siden.. nå tenker jeg bare litt høyt :)

 

Vet ikke om jeg er så interessert i å gå noe siv.ing-studie. Det tar for lang tid og når jeg er ferdig er jeg overutdannet til det jeg egentlig har lyst til å drive med.. tror jeg da :) Vet ikke.. hm.. hehe..

Lenke til kommentar

Jeg tok 2MX, 3MX, 2FY og 3FY på et år på Stavanger Tekniske.

Var veldig skeptisk, spesielt siden jeg hadde en knapp 3'er i 1MA og 2 i fysikk.

 

Men med mye hardt arbeid og viljestyrke kom jeg meg i gjennom Høgskoleingeniør Data studie, selv om 1/3 av de andre studentene (mange med bedre karakterer) ga opp.

 

Moralen er: Hvis du virkelig VIL kan du greie det!

 

Nå har ikke jeg en spesielt høystatus jobb (support hos Statoil) men jeg har muligheten til å avansere raskt fordi jeg har papirene i orden. Det er derfor det er viktig med utdanning...

Lenke til kommentar
Dataingenør er en ganske høy utdannelse ja, skal kansje på forkurs selv neste år. :yes:

 

Jeg må ta matte 3mx før jeg kan komme inn på NTNU. Har bare satt meg opp på fysikk 2fy, kjemi 2kj, og biologi her på EIVS :). Får ta det som privatist på ett år tenker jeg. Orker ikke den ville matten der akkurat nå :grumpy:

 

Hva slags forkurs må du gå ueland?

 

Du ligger tynt ann i 2fy uten 2mx.. Det går nesten ikkje.. Mye av det du lærer i 2mx trenger du i 2fy.. Og uten 2mx sliter du... Sjølv skal eg ha 2mx 2fy og 3kj neste ord.. Med andre ord: "Dei tre Store" :) 7 ekstrapoeng har sinnsykt mye og si på opptak til høgskule/universitet. Vis du da går folkehøgskule/Militæret et år er du oppe i 10 ekstrapoeng... Har du da 5 i snitt * 10 = 50 Poeng + 10 Ekstrapoeng = 60 Poeng.. Da kommer du deg inn der du vil (stort sett)

Lenke til kommentar

Fatter ikke helt at folk klager over 2MX og 3MX.. Etter å ha blitt voldtatt av Matte 1,2,3 og 4K på 3 semester ved NTNU så virker vidergående nesten som barneskolen.. Fatter egentlig ikke helt hvordan vi kunne gå 12 år på skole og lære så lite matte?

Men for all del, siv. ing. er et fint studium. Greit med litt utfordringer også. :)

Lenke til kommentar
Du ligger tynt ann i 2fy uten 2mx.. Det går nesten ikkje.. Mye av det du lærer i 2mx trenger du i 2fy.. Og uten 2mx sliter du...

 

Der er jeg ikke enig. 2fy går fint det uten 2mx, men 3fy blir værre uten 2mx/3mx. 2fy er et veldig kjekt fag, og du lærer veldig mye "praktisk" der. 3fy derimot er ikke noe kjekt med astrofysikk, relativitetsteorier, kvantefysikk.

Lenke til kommentar

 

Der er jeg ikke enig. 2fy går fint det uten 2mx, men 3fy blir værre uten 2mx/3mx. 2fy er et veldig kjekt fag, og du lærer veldig mye "praktisk" der. 3fy derimot er ikke noe kjekt med astrofysikk, relativitetsteorier, kvantefysikk.

 

Det er jo sånn fysikk som er morro ! :D Å dytte klosser bortover "friksjonsfritt underlag" og slippe varme ting oppi kald væske og sånt er jo egenlig nokså uinteressant. Men uanett... Ingeniør-grader krever en del forståelse for matte, for matte er det EN DEL av.

 

Jeg går nå andre året på data.ing og det kan absolutt anbefales. Du lærer en del om veldig mye, men ikke alt om tingene. Dvs... dataingeniørutdanningen er veldig "bred". Riktignok er fokuset forskjellig fra skole til skole, men det er en del felles ting man er borte i. Selvsagt er det en del programmering i forskjellige språk (C, C++ , Java, Assembler er de språkene vi har på HiØ), datastrukturer, planlegging og ledelse av IT-prosjekter, altså hvordan jobbe med større IT-prosjekter. Sånt er totalt forskjellig fra andre prosjekter man sannsynligvis har vært borti tidligere...

På HiØ legges er det også mye fokus på robot-programmering, dvs å få roboter av ulike former og størrelser til å gjøre diverse ting. Alt fra å styre en robot arm og gps-navigasjon til bildegjenkjenning og inteligent oppførsel fra "datadyr". Videre er vi borti datakommunikasjon, nettverk, servere, Linux & Windows og databaser.

 

Men uansett ... mer matte en 1MA er absolutt å foretrekke. Matematiske metoder I og II(og for ikke å snakke om Mat.Met III :-? ), samt "Diskret matematikk og lineær algebra" er nok 'litt' pes uten noe mattekunnskaper. Men matte er MORRO :lol::lol:

Lenke til kommentar

Om man er redd for matten eller fysikken har man egentlig ikke noe å gjøre på en ingeniørutdanning. Den er basis i de yrkene om man skal være god. Synd at det de siste årene har blitt lempet på det kravet for å få fylt opp klassene. I dag, 2 april står det to sider i Dagladet om Abel prisen som skal deles ut i matte. Ganske kul lesing og sikkert en inspirasjon til dere som ønsker dere inn på ingeniør yrket. Anbefaler dere å lese den, så får dere sikkert en aha opplevelse av mattens betydning.

 

En dårlig ingeniør er en ingentinggjør og blir fort gjennomskuet i arbeidslivet.

 

Og i stat, kommune og forsvaret får man i utgangspunktet betalt etter dokumentert utdanning, ikke utifra hva man kan, så det vil absolutt lønne seg å få papirer selv om man har jobbet lenge.

 

En annen fordel med skolen er at man får flere kontakter som man kan utnytte seinere i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Jeg gikk gk elektro rett etter ungdomskolen, så hoppen jeg på forkurs for ingeniør ved nith. i år begynte jeg på dtating i tromsø.

Jeg har bestandig vært flink i matte, fikk 5 fra ungdomskolen og elektro uten og ha åpnet boken.

Men på ingeniør studiet skjønte jeg ikke bæra av matteforelesningen.

 

For og si det sån, kan du data er ikke rettningsfagene problemet første året. De kan enhver idiot klare, men mattematikken derimot er veldig vanskelig.

 

Nå skal det sies at jeg var rimelig skolelei før jeg begynte på ing'en og at jeg kanskje ikke har vært så veldig flink til og jobbe med faget.

 

I begynnelsen av mars sluttet jeg og fikk meg jobb å hjelpe en system ansvarlig ved en vgs.

Jeg lærer mer data her en på høyskolen det skal være sikkert.

 

PS. Jeg snakker her om første året på ingeniør studiet, ikke de to neste, disse vet jeg dessverre ikke hva innebærer

Lenke til kommentar

Så er spørsmålet om jeg skal gå et vanlig ingeniørstudie eller om jeg skal gå på NITH.. det må jeg finne ut av etterhvert. Er veldig interessert i programmering og siden driftsbiten egentlig er noe jeg kan så kan det være et alternativ å ta det bachelor-studie de har på NITH. Men så er det dyrt også da.. eventuellt kan jeg jo gå vanlig ingeniør og programmere litt på siden.. nå tenker jeg bare litt høyt :)

 

Jeg har gått dataingeniør på NITH, samtidig som noen venner av meg gikk dataingeniør på HiO. Vi hadde nesten akkurat de samme fagene. Jeg tror ikke det er noen forskjell i mengden programmering på de to høgskolene. Det er nok like stor forskjell mellom to offentlige høgskoler som det er mellom en gitt off.høg.s. og NITH.

Lenke til kommentar
har ikke gått elektronikk men går IKT Driftsfag nå (zzz) og for oss så kan data er nok ikke utdanningen "så kravstor".

 

haha :lol: ! går det selv! zzzz :D

 

Jeg har bare holdt på med datai vel 1 år (bigde min første maskin i månedsskiftet februar/mars i fjor) og har ikke akkurat lært så mye ved å gå på IKT. Er vel stort sett zZzZz som dere sier.

 

Jeg synes det er dumt at man ikke har mate på IKT. Skulle lært 3MX men får bare 2MX ved å gå på allmennfaglig påbygging. Tror også jeg kommer til å mangle litt på fysikken så jeg må vel kanskje gå forkurs.

 

 

Ueland85:

 

Hvor er det du skal gå forkurs? Er det nå til høsten du skal begynne? Har selv lyst til å begynne på forkurs ved NITH men det er litt dyrt og får vel den same kunnskapen ved å gå på en offentlig skole.

Lenke til kommentar
Fatter ikke helt at folk klager over 2MX og 3MX.. Etter å ha blitt voldtatt av Matte 1,2,3 og 4K på 3 semester ved NTNU så virker vidergående nesten som barneskolen.. Fatter egentlig ikke helt hvordan vi kunne gå 12 år på skole og lære så lite matte?

Men for all del, siv. ing. er et fint studium. Greit med litt utfordringer også. :)

 

Er litt enig med deg der, ikke misforstå meg, det er slett ikke umulig på siv-ing, men sliter du med 2mx og 3mx, bør du tenkte deg om et par ganger før du gir deg i kast med studiet, det er som Aerococker sier, nesten som barneskolen i forhold.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så er spørsmålet om jeg skal gå et vanlig ingeniørstudie eller om jeg skal gå på NITH.. det må jeg finne ut av etterhvert. Er veldig interessert i programmering og siden driftsbiten egentlig er noe jeg kan så kan det være et alternativ å ta det bachelor-studie de har på NITH. Men så er det dyrt også da.. eventuellt kan jeg jo gå vanlig ingeniør og programmere litt på siden.. nå tenker jeg bare litt høyt :)

 

Jeg har gått dataingeniør på NITH, samtidig som noen venner av meg gikk dataingeniør på HiO. Vi hadde nesten akkurat de samme fagene. Jeg tror ikke det er noen forskjell i mengden programmering på de to høgskolene. Det er nok like stor forskjell mellom to offentlige høgskoler som det er mellom en gitt off.høg.s. og NITH.

 

Jeg tenkte ikke på ingeniørstudiet på NITH. Tenkte heller på det som tidligere ble kalt diplomstudiet, men så vel nå heter Bachelor IT eller noe lignende. Skal jeg ta ingeniør tror jeg nok jeg velger en tradisjonell høyskole :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...