Gå til innhold

Hva vil det egentlig si å være ingeniør?


Anbefalte innlegg

Har sett litt rundt på postene her og også lest endel på fagplanene til de forskjellige ingeniørhøyskolene og jeg ønsker å legge frem et spørsmål som dere gjerne kan avkrefte, delvis bekrefte eller hva dere ønsker :)

 

Jeg har gått grunnkurs Elektrofag, VKI Elektronikk og VKII Data og kontor samt vært lærling på en stor IT-avdeling og jobber nå som IT-konsulent på en relativt stor IT-avdeling. Har vært borti ganske mye og føler jeg er "i rute" utdanningsmessig. Bortsett fra at jeg ikke har papirer på alt jeg kan.

 

Når jeg da leser over fagplanen til en ingeniørhøyskole ser jeg at de har veldig mye av de samme fagene som jeg hadde både på grunnkurs og VKI. Grunnleggende digitalteknikk, grunnleggende PC-arkitektur, Operativsystemer etc.. samtidig er 3.året et år hvor man spesialiserer seg (utifra hva jeg kan se) slik at der er det vel litt mer avansert.

 

Men er det slik at en ingeniørutdannelse i praksis egentlig ikke har noe for seg for min del? Rent bortsett fra tittelen man får og også muligheten til å gå videre på skole igjen? Såklart også det at man får papirer på det man kan.. Førsteinntrykket mitt var at fagplanen egentlig ser litt "spinkel" ut, for jeg har alltid sett på ingeniører som noen med høy utdannelse.

 

Hva sier dere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har selv gått grunnkurs elektro, VKI elektronikk og VKII Audio/Video.

 

Har nå gjennomført 3 års ingeniørutdannelse, og holder nå på med siv.ing utdanning (+ 2 år).

 

Jeg angrer ikke et sekund på det. Har selv jobbet i 3 år med data/elektronikk før jeg begynte slik at jeg hadde noenlunde det samme som deg. Føler ikke at det er noe overlapp. Noe elektronikk greier er kanskje overlapp men det er så overfladisk uansett så det er ikke så farlig. Du vil f.eks tjene veldig i fysikken på at du kan elektronikk. Det jeg har lært som jeg kunne er blant annet mye matte som jeg ikke viste fantes, programmering, alt mulige standarder innenfor data(protokoller osv). Systemutvikling(hvordan planlegge å utvikle programmer som blir en suksess)

 

Du får heller spørre hvis det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Når jeg da leser over fagplanen til en ingeniørhøyskole ser jeg at de har veldig mye av de samme fagene som jeg hadde både på grunnkurs og VKI. Grunnleggende digitalteknikk, grunnleggende PC-arkitektur, Operativsystemer etc.. samtidig er 3.året et år hvor man spesialiserer seg (utifra hva jeg kan se) slik at der er det vel litt mer avansert.

 

Men er det slik at en ingeniørutdannelse i praksis egentlig ikke har noe for seg for min del? Rent bortsett fra tittelen man får og også muligheten til å gå videre på skole igjen? Såklart også det at man får papirer på det man kan.. Førsteinntrykket mitt var at fagplanen egentlig ser litt "spinkel" ut, for jeg har alltid sett på ingeniører som noen med høy utdannelse.

 

Hva sier dere? :)

 

Forskjellen, selv om fagene heter det samme, er at på ingeniørutdanningen skal fagene bygge på det grunnlaget du har i matematikk og realfag, og man får dermed en bedre forståelse for hva som "ligger bak".

Litt flåsete kan man si at det er som å bare lære å kjøre bilen, eller å vite hvordan den fungerer. Elektrofag er et veldig godt eksempel, her er matematikk veldig anvendelig når man kommer opp på et visst nivå. Det er nesten sånn at man på vgs "lærer å trekke kabel" i forhold. Det er ikke for å erte på meg noen jeg sier dette, men for å illustrere hvor anvendelig matematikk faktisk kan være, og hvor viktig den er for å få forståelsen bak ting.

 

Det kan være en fordel å ha gått yrkesfag før man begynner på ingeniøren, men i noen tilfeller kan det også virke i motsatt retning, ved at man må lære seg av med uvaner og snarveier man har lært inn på vgs. (Av egen erfaring)

 

Folk med matematikkutdanning er, tro det eller ei, noen av de mest anvendelige man finner, selv om de egentlig kan kun matte. Dette fordi de har en bakgrunn som gjør dem i stand til å enkelt sette seg inn i nærmest hva det skal være. Det er dette prinsippet ingeniørutdanningen bygger på, hvordan det følges opp på skolene kan diskuteres.

Lenke til kommentar

Matte/fysikk skremmer meg litt :) Jeg klarer jobben jeg gjør veldig bra uten all matten og fysikken. Men selvfølgelig, jeg ser faren for å stagnere på et visst punkt så en videre utdannelse er nok noe jeg tenker på..

 

Hva er forskjellen på siv.ing og vanlig ingeniør da?

 

Har alltid vært veldig sånn "lære megselv ting" og har klart meg veldig bra slik. Men nå når jeg har blitt eldre og folk rundt meg tar faste utdannelser og data er mer populært ser man jo at flere og flere kan det samme. Slik at å "vite hva som ligger bak" blir mer og mer viktig..

 

Jaja.. mye fjas fra meg her :)

Lenke til kommentar

Ingeniør er 3 år, siv.ing er i utgangspunktet 5. Man kan ved noen studier ta en treårig ingeniørutdanning, for så å bygge på til sivilingeniør med 2 år til (2+3=5 :) ). Ved NTNU er det litt annerledes lagt opp, da siv.ing sees på som et mer helhetlig studium uten avsluttede moduler. Mao. har du gått 4 år og slutter er du ingenting... :)

Lenke til kommentar

Kan ialfall si deg en ting at kravene ved NTNU (arbeidsmengde) kan skremme vannet av de fleste. Ved høyskolen hadde jeg ikke noe problemer med å ta opptil 35 vektall på 1 år, mens her på NTNU så sliter jeg med å ta bare noe få vektall ekstra. :o

 

Matte kan være gøy når man får det til. Tar du siv ing så må du regne med at du holde på med matte tilsammen i 1 år. (4 mattefag + statistikk, optimering, linær algebra osv)

 

Men husker jeg noe av det.....

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på siv.ing og vanlig ingeniør da?

 

Siv.ing er 2 år lengre og noe må de jo putte inn i de 2 årene ;), så det er en høyere utdanning enn ingeniør. Ville absolutt ha tenkt på siv.ing når du først går den veien, du vil iallefall oppdage at de to siste årene betaler seg mye bedre lønnsmessig i forhold til de 3 første (Tar da utganspunkt i hva du faktisk driver med nå og tidligere utdanning)

Lenke til kommentar

En liten trøst: matten og realfagene blir mye mer inspirerende og lettere å jobbe med når du bruker dem til noe fornuftig...

På videregående og innføringskursene kan være veldig lite anvendelige, og blir fort kjedelig.

 

Enig. Selv om matten ved NTNU til tider er tung å komme gjennom, er det inspirerende når du oppdager at du faktisk får direkte bruk for matten i programmering bl.a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...