Gå til innhold

Hva vil det egentlig si å være ingeniør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mulig og først gå 3-år og så gå de to siste på ntnu???
Ja det er mulig men kommer litt ann på hvilken linje du velger på høyskolen!

 

Er det ikke sånn at 2FY bygger på 1MX???
Nei 2FY bygger på 1NA

 

Ihvertfall er det ikke litt dumt å "bare" ha høyskoleutdannelse nå som arbeidsledigheten stiger???
Det er vel alltid "best" og ha høyest mulig utdannelse..

 

 

Mvh

ZanZel

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at 2FY bygger på 1MX???
Nei 2FY bygger på 1NA

 

Jeg mente mattedelen, det var snakk om matte litt tidligere her... Jeg går 2FY nå og den matta vi bruker der er for det meste fra ifjor, det var det jeg mente, vet at selve faget er basert på naturfag. jaja, kanskje litt dårlig formulert

Lenke til kommentar
Er det mulig og først gå 3-år og så gå de to siste på ntnu???

 

Ja, og det er noen som gjør. Når jeg startet siv.ing på NTNU hørte jeg fra flere at overgangen fra høgskolen til 4. året ved NTNU var svært tøff fordi man manglet en del teoretisk bakgrunn. Så hvis du planlegger et slikt løp må du absolutt påregne en del innsats for å komme ajour 4. året.

Blant annet har NTNU-studentene et større matematikkgrunnlag enn hva man har fra 3 år ved høgskole.

 

Tidligere var det slik at siv.ing utdannelsen var 4,5 år, mens når man tok ingeniør først, og bygde på med siv.ing på NTNU (2 år) ble det tilsammen 5 år. Det tror jeg var en mer "behagelig" løsning for de som kommer fra høgskole.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
(I praksis: enhver idiot kan KALLE seg "ingeniør", men du kan bli retslig forfulgt for å kalle deg siv.ing. hvis du ikke er det.)
Høgskoleingeniør og Sivilingeniør er beskyttede titler.

 

Ingeniør = 2 årig ingeniørskole

Høgskole = 3 årig

Siv = 5 årig

 

Så som Bombur sier kan ikke en hver idiot KALLE seg ingeniør.. men man kan blit ansatt som ingeniør (i rammeverk ogsånt) uten å ha ingeniør utdannelse om man har kompetanse / erfaring til å dekke opp for manglede utdannelse.

 

Sjekk NITO sine opptakskrav så ser man mer hvem som kan bli med i NITO.. da ser man vel mer ca hvem som kan kalle seg ingeniører:)

Lenke til kommentar
(I praksis: enhver idiot kan KALLE seg "ingeniør", men du kan bli retslig forfulgt for å kalle deg siv.ing. hvis du ikke er det.)
Høgskoleingeniør og Sivilingeniør er beskyttede titler.

 

Ingeniør = 2 årig ingeniørskole

Høgskole = 3 årig

Siv = 5 årig

 

Så som Bombur sier kan ikke en hver idiot KALLE seg ingeniør.. men man kan blit ansatt som ingeniør (i rammeverk ogsånt) uten å ha ingeniør utdannelse om man har kompetanse / erfaring til å dekke opp for manglede utdannelse.

 

Sjekk NITO sine opptakskrav så ser man mer hvem som kan bli med i NITO.. da ser man vel mer ca hvem som kan kalle seg ingeniører:)

 

Dette er feil. Å kalle seg ingeniør har ingenting med toårig ingeniørhøgskole å gjøre. Om jeg vil kalle selgeren min for salgsingeniør, så kan jeg gjøre det uansett om han/hun er hjelpepleier, frisør eller dr.ing.

 

Beskyttede titler er Høg.ing. og siv.ing. Dette er akademiske titler, og har ingenting med jobben din å gjøre.

Lenke til kommentar

Det var flott å lese denne tråden. Jeg går selv på almenne fag vk1 med 2mx, 2fy og brukersystemer. Jeg har planer om å fortsette med 3mx, 3fy og systemutvikling for så og ta høgskole dataingeniør utdannelse. Jeg klarte meg flott i 1M/X i fjor med 5 og brukbart i 2mx i år, men litt lat og slapp bare.. Etter å ha lest tråden vet jeg at jeg har en god start.

 

Jeg fikk også vite at NITH er like bra som enhver annen høgskole, noe som jeg har grublet over. Når NITH koster 22500 per termin trodde jeg det var noe ekstraordinært og flott med denne skolen, men jeg har ikke råd til en så dyr utdannelse så jeg hadde tenkt meg til HIOF (høgskolen i østfold). Nå har jeg bestemt meg i hvert fall. HIOF it is.

 

Flott tråd :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er folk så opphengt i siv.ing/høg.ing, de som begynner nå får jo ingen av de titlene. Alle som begynner høst 2003 eller senere vil få hhv bachelor og mastergrader, og da vil heller ikke sivilingeniør eller høgskoleingeniør være beskyttede titler. Hva pokker tror dere sivilingenører i USA og england har? Utdannet seg i trondheim alle sammen? De har jo mastergrader selvfølgelig.

blindern er tingen, dvs fysikalsk kjemi;)

Lenke til kommentar
Hvorfor er folk så opphengt i siv.ing/høg.ing, de som begynner nå får jo ingen av de titlene. Alle som begynner høst 2003 eller senere vil få hhv bachelor og mastergrader,

 

Stemmer, men de som går på utdanningen nå, vil få siv.ing. eller høgskoleingeniør.

 

og da vil heller ikke sivilingeniør eller høgskoleingeniør være beskyttede titler.

 

Feil!

 

Hva pokker tror dere sivilingenører i USA og england har? Utdannet seg i trondheim alle sammen? De har jo mastergrader selvfølgelig.  

 

Er det noen som har snakket om mastergrader eller utenlandske ingeniører?

Lenke til kommentar
Hvorfor er folk så opphengt i siv.ing/høg.ing, de som begynner nå får jo ingen av de titlene. Alle som begynner høst 2003 eller senere vil få hhv bachelor og mastergrader, og da vil heller ikke sivilingeniør eller høgskoleingeniør være beskyttede titler. Hva pokker tror dere sivilingenører i USA og england har? Utdannet seg i trondheim alle sammen? De har jo mastergrader selvfølgelig.  

blindern er tingen, dvs fysikalsk kjemi;)

 

Dette er bare tull , høg.ing. og siv.ing. titlene vil fremdeles være akademiske, beskyttede titler. Denne endringen gjøres for å få norge på et høyere internasjonalt plan i utdannings-sektoren. Det vil bli noen få endringer i fagplanene men ellers er studiene jevnt over de samme. Er hovedsaklig bare navnet på tittelen som endres. (Også de j*vla bokstavkarakterene!)

Lenke til kommentar

Blant annet har NTNU-studentene et større matematikkgrunnlag enn hva man har fra 3 år ved høgskole.

 

Hva er forskjellen?

 

Jeg tror de studentene som kommer fra høgskole må ta matte4 og elektromagnetisme når de begynner på linjen for elektronikk. Det betyr at de må gi avkall på andre valgfag for å komme "ajour" i forhold til de studentene som har kjørt løpet på NTNU fra første klasse. Jeg vet ikke hvordan det er på andre linjer, men vil tro at nødvendigheten for å ta fag fra tidligere årstrinn er mindre for de ikke fullt så matte-relaterte linjene som f.eks. datateknikk.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Høg.ing. må ta kompleks analyse i Matte 4K "på fritiden". Sikkert tilsvarende i de andre Matte 4-variantene, i de ikke felles delene.

 

Så vidt jeg vet er min matte 1, 2 og 3 tilsvarende matte 1, 2, 3 og 4N på NTNU. Det er NTNU som har satt føringer for pensumet i matte3, så jeg regner sterkt med at de ikke har utelatt noe. Har ikke hørt om at vi trenger å ta noe utenom. Har man et matte3-kurs som ikke dekker alt, er det vel naturlig at man må lese seg opp.

Har NTNU fagbeskrivelser liggende på web? Noen som har link? (fant den ikke ved å søke)

 

Ingeniører må ta noen tekniske emner der hvor NTNUerne tar valgbare (ikke-teknologiske) emner på fjerdeåret, det kommer vel av at ingeniørene har hatt (altfor mange) ikke-teknologiske emner/valgfag på ingniørhøgskolen.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er min matte 1, 2 og 3 tilsvarende matte 1, 2, 3 og 4N på NTNU. Det er NTNU som har satt føringer for pensumet i matte3, så jeg regner sterkt med at de ikke har utelatt noe. Har ikke hørt om at vi trenger å ta noe utenom. Har man et matte3-kurs som ikke dekker alt, er det vel naturlig at man må lese seg opp.

Har NTNU fagbeskrivelser liggende på web? Noen som har link? (fant den ikke ved å søke)

...

 

NTNU sidene får stryk karakter av meg, går ikke an å finne fram ting der...

 

Mattefagene finner du her;

http://www.math.ntnu.no/fag/kode/#SIVING-MAT

Lenke til kommentar

Høg.ing. må ta kompleks analyse i Matte 4K "på fritiden". Sikkert tilsvarende i de andre Matte 4-variantene, i de ikke felles delene.

 

Så vidt jeg vet er min matte 1, 2 og 3 tilsvarende matte 1, 2, 3 og 4N på NTNU. Det er NTNU som har satt føringer for pensumet i matte3, så jeg regner sterkt med at de ikke har utelatt noe.

 

Etter det jeg kan se på nettet, så inneholder mattekursene på høgskole verken kompleks analyse eller numerikk. Dette inngår i Matte 4.

 

Matte 3 på ing.høg. inneholder omtrent det samme som Matte 2 på NTNU. Matte 2 har de på datateknikk NTNU ikke i det hele tatt. Etter min erfaring her på haugen, så er uansett ikke Matte 1 og 2 særlig relevant for videre fag. Heller ikke for Matte 3 eller 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...