Gå til innhold

Skal du bli spillutvikler? Er du spillutvikler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Håvard heter jeg, og går for tiden Bachelor i Opplevelsesproduksjon og Interaktive Medier (OPIM) på Høgskolen i Hedmark, og drømmen er selvfølgelig å bli en spillutvikler.

 

Du har tre linjer på Høgskolen i Hedmark:

- Bachelor i Opplevelsesproduksjon og Interaktive Medier ( http://www.hihm.no/content/view/full/2125 )

- Bachelor i Virtuell Kunst og Design ( http://www.hihm.no/content/view/full/2129 )

- Bachelor i Animasjon ( http://www.hihm.no/content/view/full/1232 )

 

 

Det er 3 år, hvor du i første semester lærer mye overordnet om systemutvikling og prosjektarbeid, litt historie, tegning/foto og programmering/animasjon i flash, alle 3 linjene sitter sammen og gjør det samme første året (med unntak ifra et fag). Dette gir en god innføring i animasjon (sprites, animasjonsprinsipper osv.) og programmering, men er veldig basic. I andre semester går vi videre med det, og begynner også med 3D-modellering.

 

Så hele første året får du en grei (dog litt basic) innføring i mye av det som går inn i det å designe et spill. Andre året blir mer dedikert til fordypningsemner, så om du likte animasjon så kan du gå videre med bare det. Tredje året er fordypning og pilotproduksjon, hvor du faktisk lager noe konkret som du kan vise frem på CV'en/porteføljen din. Dette er ypperlig for å komme inn, og du har den beste ressursen rundt deg: medstudenter.

 

Som sagt tidligere, spillbransjen ser som oftest på porteføljen din mer enn bachelor-graden, men studiet er å anbefale det bare for medstudentene rundt deg, for du lærer så mye mer enn å sitte alene og prøve å få til noe. Bare du er dedikert til å faktisk lære noe, og kommer over "basis" stadiet, så vil du fort se at du lærer mye fort.

 

Studiet er offentlig, krever ikke så veldig høyt snitt på karakterer (men alltids greit å ha ;)) og noe av det eneste studiet som har mer animasjon/3D/lyd osv. enn studier på NTNU/HINT osv. hvor det bare går i programmering (og der igjen, som oftest i java/mobil enn C++ og mot spill). Alternativet du har er privat, som NITH eller Noroff, men de koster jo som oftest en del.

 

 

 

Ellers kan jeg nevne at jeg har tatt over og jobber med http://www.spillmodding.no/, hvor alle er velkomne til å snakke om alle aspekter bak spillmodding (level design, 3D, 2D osv.) på forumet, vi jobber med en wiki hvor alle kan legge inn informasjon, guider osv. og vi kommer med nyheter nå og da =)

Lenke til kommentar
Noen som har bra kurs eller tutorials for å lære seg de forskjellige editorene? Oblivions Construction Set, Unreal Editor, Valves Hammer Editor etc?

 

Vil anbefale deg heller å lete opp spesifike sider for vær editor du vil jobbe med, men vil ikke anbefale deg å mikse 2 motorer med forskjellig oppbyning under opplæring, fokuser på 1 motor. Jeg vil si at den beste plassen å begynner er med Valve's Hammer Editor for Half-Life 2. Det er en kraftig motor men den er meget lett å begynne med.

 

Når det kommer til leveldesigne er det viktigere, i mine øyne, å lære seg hva som utgjør en god level mer enn å lære seg selv verktøyet. Jeg har sett CS og HL2 brett som er teknisk sett bra men utformingen er totalt kaotisk og ufattelig dårlig gjennomtenkt. Har du basisen for hvordan man bygger en god level så er det tekniske ikke noe problem å overkomme.

 

Du kan sjekke ut www.spillmodding.no for norske tutorials for en del av de motorene du spør om, i alle fall unrealED og Hammer.

Lenke til kommentar

Jeg er nå i det første semesteret på HiBu Kongsberg (Høgskolen i Buskerud). Linja jeg går på kalles Dataingeniør/ Simulering og spillutvikling. Det du trenger for å komme inn er generell studiekompetanse pluss matte(3mx) og fysikk(2fy) (vet ikke hva de kalles nå). Snitte for å komme inn er null. Altså har du bestått, så kommer du inn (så lenge det er plasser, men det har det alltid vært).

 

Her er en link til linja: http://www.hibu.no/hibu/studietilbud1/inge...ut/bachelor_i1/

 

I første semestre så har vi tre fag. Matte, Fysikk og grunnlegende programmering (Java). Ikke så mange fag, men utrolig mye å gjøre for det.

 

 

 

Spillbransjen er en tøff og hard bransje. Men med denne utdanningen kan du "lett falle tilbake på" industrien. Det er stor etterspørsel der.

Lenke til kommentar

Hei der! Intererssant tema..

 

jeg er doktorgradsstudent i teoretisk astrofysikk ved universitetet i Oslo, og holder på med 3d-engine utvikling på si. Når jeg er ferdig med utdanningen, hvem vet, kanskje fortsetter jeg med spillutvikling? Alt kan skje!

 

Foreløpig kjenner jeg veldig få andre som faktisk er villig til å *gjøre* noe, flesteparten av de som er interessert bare sier så. A writer writes, a singer sings, a computer game developer develops computer games.

 

3d-engine prosjekt: http://www.irio.co.uk/index.php?page=polly

Lenke til kommentar

Lagde et par småspill med RPG Toolkit, enkelt programmeringspråk og 2D grafikk.

 

Men så flytte jeg litt over til 3D, Blender var vel det første programmet jeg brukte.

 

Bruker fortsatt å leke litt med 3D, driver å lager rommet mitt nå, men er ikke noe jeg sitter med hver dag. Spillutvikleryrke er vel litt som skuespiller/sangeryrke, vanskelig å komme inn selv om man kan det man driver med.

 

EDIT: Mattematikk er ikke men sterkeste side, men matte hjelper vel best i programmeringen og ikke så mye i texture/modeleringsdelen, så har man jo musikk/lyd delen som faktisk kunne være interested for meg.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Jeg studerer Bachelor i Opplevelsesproduksjon og Interaktive Medier. Går altså samme studie som Wolferey, bare at jeg går 2. året. Har valgt programmering som fordypningsfag. Vil anbefale alle å ta en titt på dette studiet, spesielt hvis du er interessert i spilldesign. Her får du kunnskap til alle prosessene rundt det å lage spill, du prøver alt og ser hva du liker best, og så kan du velge hva du vil spesialisere deg i senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974asdfnb

Hei!

 

Går musikklinja VG2 nå, og har litt planer om å gå videre innen data/spill etter det (For de som lurer så får man generell studiekompetanse akkurat som på studiespesialiserende når man går musikklinja). I fjord var det en venn av meg som hadde fått en studiekatalog fra Noroff, og det er vel det jeg har siktet meg mest inn på. Jeg så at mange her har skrevet masse om NITH og Høgskolen i Hedmark, men Noroff er såvidt bare nevnt en gang. Er det noen her som går på Noroff, eller vet noe om hva som er bedre/dårligere sammenlignet med de andre skolene?

 

Har ikke så mye erfaring med modding, etc. bortsett fra at jeg prøvde meg i et program som het gamemaker for en del år siden. Jeg (syns selv) at jeg ble ganske flink i det, og begynte etter hvert å skrive spill i spillets egen kode, istedet for de ferdige "kommandoboksene" som du drar inn på hver figur du lager. Hele prosjektet mitt endte med at jeg måtte formatere PCen og glemte å ta backup av det jeg hadde lagd, og etter det ble jeg aldri ferdig til å begynne igjen. Lurer bare på om gamemaker er noe jeg burde prøve meg på igjen, eller om det er bedre å prøve seg med modde-verktøyene som er nevnt her fra før?

 

Det ble mye tekst til to spørsmål, men håper noen er så snille at de kan gi meg svar på dem også :)

Lenke til kommentar

Går 4. året på datateknikk på NTNU, og begynte da på NTNU's "spillteknologi" retning i høst. Du kan lese mer om dette her: http://www.ntnu.no/studier/mtdt/oppbygging/spill Merk at retninga er nyoppstartet i høst, så du finner ingen faktiske erfaring fra akkurat dette, bare eksempler på prosjekter fra andre retninger innen datateknikk som nå kan falle inn under "spillteknologi".

 

Jeg begynte på dette studiet fordi jeg ønsker å jobbe med programmering, helst av spill, men visste at sjansene for å få jobb i spillbransjen i Norge er minimale. Datateknikk på NTNU (spillteknologi retninga inkludert) gir deg grundige kunnskaper i programvare utvikling, så hvis du ikke får jobb på Funcom med en gang, er det et vell av andre programmerings jobber du er godt kvalifisert for. Er du ikke sikker på at du orker 5 år til med skole, kan du ta en 3 årig høyskoleutdanning, f.eks. dataingeniør på hist, og evt. ta de to siste årene av mastergradstudiet på NTNU. Og, ja; datateknikk er masse matte (ihvertfall på NTNU).

 

Btw: En annen ting verdt å merke seg; noen nevnte kybernetikk - NTNU studiet "teknisk kybernetikk" har ingenting med kunstig intelligens å gjøre, men heller med regulering av industriprossesser og -roboter. Det tok meg faktisk to år å finne ut av det :hrm:

Lenke til kommentar

marza:

 

1) Noroff er absolutt en mulighet. Catche på spillmodding.no (og #spillmodding.no på irc.quakenet.org, han er inne der ofte) går på Noroff i stavanger, om jeg husker rett, du kan spørre han om hvordan det er. Slik jeg har fått med meg det, så er det veldig variabelt ifra plass til plass (noen plasser har gode lærere, andre har ikke), men du får absolutt en utdanning rettet mot feltet du ønsker deg (3D, level-design osv.).

 

Web-studiet var ikke å anbefale etter det jeg har hørt, du sitter alene og får ikke så mye oppfølging av lærer.

 

Ellers har du jo det at privat koster da, noe som var størst faktor for meg :p Er vel 90k hvert år på Noroff om jeg husker rett? Du får jo 85k på studielånet + litt skolepenger, og så kommer eventuell husleie/hybel, matkostnader osv. i tillegg. Blir ganske knapt, om ikke umulig om du ikke har god råd ;p

 

 

2) Gamemaker er et flott verktøy, og ofte brukt for de som ønsker å bli spilldesignere (altså skribenter/utvikler som lager konsepter), fordi du kan formulere ideer rett ut av boksen. For 3D er ikke gamemaker det store, men for 2D så er det genialt, og det er mange spill du kan utvikle i 2D (iphone spill, flash-spill, PC-spill i 2D, xbox arcade osv.).. Men tror ikke det er så mange som selger gamemaker spill da, ikke som jeg vet om i så fall, kan jo hende det er noen :o

 

For mer 3D/dagens spillutvikling, så går det mer i store motorer for triple-A spill (mirrors edge, gears of war, half-life2, L4D, COD4/5 osv.). De 4 største er Valve's Source Engine, Epic Games' Unreal Engine, Crytek/ubisoft's Sandbox engine for Crysis/Far Cry 2 og ID Software's ID-Tech Engine for Quake/Doom og nå Rage (tror det var det). For mindre spill har du mange open-source engines, ellers så prøver de å programmere noe selv (forståelig da lisensene til de store motorene er ganske store :p).

 

Så om du forstår noen av de store motorene, og har baner og stuff på porteføljen din, så er jo det absolutt bra, men det spørs jo hva du skal gjøre. Du trenger ikke lære unreal-motoren for å få jobb som 3D-modellerer liksom.

 

Håper det svarer litt, ble mye tekst selv her xD

Lenke til kommentar
Jeg synes utvikling av AI høres spennende ut, vet noen om NITH driver med dette? Eventuelt om det er andre skoler i landet som har dette som emne innenfor spillutvikling?

 

Tror jeg da ville satset på et studium med kombinasjonen informatikk, matematisk modellering og beslutningsteori, for eksempel på universitetet.

 

Dette er verktøyene man benytter i AI, og såvidt jeg vet har de fleste "kongene" på AI studert matematikk. Ved matematisk modellering lærer man seg hvordan man skal beskrive et virkelighetsfenomen i en modell og å utforme algoritmer for å simulere dynamikken i denne modellen. Beslutningsteori dreier seg om å ta beslutninger gitt mer eller mindre informasjon. Sammen blir dette AI.

 

Selv studerte jeg disse tingene i mange år på Blindern for å programmere spill blant annet, men endte som de fleste opp med noe helt annet, men studiene gjør i alle fall at jeg kan følge med på "akademisk" AI.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske interessert i spill og spillutvikling og holder på å lære meg C++ for å bruke dette til programmering av spill. Blir selvfølgelig enkle spill i første omgang. Skal også ta et fag i C++ neste semester, hvor hovedprosjektet er å lage et spill sammen med en gruppe. Neste år har jeg planer om å bytte til sivilingeniør i datateknikk på NTNU, sonm en tidligere poster studerte. Går nå en annen siv.ing. Jeg har lyst til å jobbe med spillutvikling, men etter som det markedet er noe snevert i Norge, så kommer jeg nok til å trives i en annen programmeringsjobb også, som er mest sannsynlig at jeg får.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg haper a komme inn pa 3D Design linjen pa Idefagskolen i Tonsberg. Det er noe jeg gleder meg helt sinsykt til. Har drevet med 3D i mange ar na som hobby.

 

Jeg tror det er veldig riktig det andre har sakt i denne traden om at du ma virkelig ville det for a fa det til, men hvis du virkelig vil dette er det idiotisk a ikke prove fordi man kanskje mislykkes. Det er en risiko du ma ta med mindre du er villig til a ha en jobb du er misfornoyd med resten av livet.

 

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Jeg går Virtuell Kunst og Design ved HiHM, og deler klasserom med wolferey som jeg også ser har svart her. Drømmen er nok en jobb i spillbransjen, og tenker å fordype meg i 3D etter hvert og muligens to år for å bygge på til en master i Australia med tiden. Blir man ikke noe innen spillbransjen sitter man likevel igjen med en verdifull utdannelse.

 

Wolferey har sagt det som er verdt å si synes jeg, men jeg ser at han glemte en essensiell ting: VI HAR SPILLROM MED HD-PROSJEKTOR, XBOX OG WII tilknyttet linja vår :D

 

Men ja. Morsomt og interessant studie. Kan være noe å tenke på for dere andre som også har drømmer om å jobbe innen interaktive medier :)

 

Gleder meg til å gå mer i dybden de to neste årene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...