Gå til innhold

Peltier på luftkjøling


Anbefalte innlegg

Oki...dere ser maskinvaren min i sign. er d på noen måte mulig å få peltier på dette systemet med luftkjøling???

 

jeg er ikke ute etter minusgrader men en cpu temp mellom 10 og 20 celsius er ønskelig.

 

er det mulig å få et peltierelement på kjøleribba mi

og hvor stor vifte må jeg ha

 

jeg har en alpha 8045 kjøler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trenger ikke mase på svar 1 time etter at du har lagt inn posten.

 

For å bruke epltier så må du kjøle ned den varme siden også.

 

Kanskje lettere å bare øke viftedimensjonen og cfm på viften istedet for å begynne med peltier opplegg.

 

Ellers er det nok bedre med vannkjøling og peltier som kombinasjon.

 

En stor radiator med 2 120mm vifter på burde nok takle varmen fra 1 eller 2 peltier. Trenger ikke bråke så sinnsykt heller om radiatoren er godt montert.

 

Bruk heller pengene på et basis system for vannkjøling så kan du utvide etter hvert.

 

Med stor radiator og mye kjølig luft vil du kanskje klare temperaturer ned på 30 tallet.

Ligger på en rundt 40 grader selv, men det er med veldig rolig 120mm vifte på en ganske liten radiator og jeg kjøler også skjermkortet.

Lenke til kommentar

Hvis du går på Microplex.no så kan du se at de selger en Swiftech CPU-kjøler U/vifte M/Peltier Den har et 226W Peltier Element og det kjøler GANSKE bra. Eneste ulempen med denne kjøleren er at den krever en vifte om kan lever MYE luft, nærmere bestemt 116m³/time (Black Delta 80MM leverer 136m³/time)

 

Så hvis du skal bruke denne vær forberedt på MYE støy :lol:

 

Alternativet til Black Delta er jo å kjøpe 120-80mm adapter og kjøpe en 120mm Titan vifte som blåser 127m³/time og bråker bare 29 dB(A)

Lenke til kommentar

sorry at jegh la inn to svar men jeg er meget utålmodig...................... den swiftec kjøleribba er litt tyngre en min (ca 80g tror jeg) alikevell tror jeg at jeg at jeg i det minste burde kunne ha hatt et 150w peltierelement (kunne tenkt meg mer)..........jeg sendte en mail til microplex på torsdag. Men jeg har ikke fått noe svar ennå....... å kjøpe en vifte er ikke noe problem..........jeg tenkte på en delta 12x12 eventuelt sette den på 7 eller 5 volt.....men nå ser jeg at microplex har fått inn disse viftene.....http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=KD1212PMB16A

 

de flytter vesentlig mye luft og bråker ikke mer en 42 db (noen vil mene at dette er 30 db for mye, men det gjør ikke jeg)..........jeg har 4 80x80 og 1 12x12 kabinettvifter så jeg har god kjøling ellers i kabinettet (kan utvide med 2 vifter til hvis nødvendig (enten to 80x80 eller to 120x120 alt etter) Er det ingen med erfarinmger på dette området??

 

Jeg leste en artikkel om hjemmelaget vannavkjøling med peltier. Hvor varm ble kjøleren?? ble den mye varmere i forhold til det den ble uten peltier......helst kunne jeg ha tenkt meg å høre om noen som har erfaringer med peltier og luftkjøling....svar kvikt som sagt er jeg utålmodig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...