Gå til innhold

Endelig 45 nm fra AMD


Anbefalte innlegg

Det viser seg jo at i7 ikkje trenger å ha noe raskere enn 1333 mhz ddr3 ram. Det er raskt nok i haugevis. Båndbredde er det nok av.

 

I spill og programmer har det jo nesten ingen ting å si om man har 1333 mhz ram eller 2000 mhz ram. Forskjellen i et spill er typisk 1% kanskje mindre også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har allerede understreket at vi må se på X58-plattformen i sin helhet for å bedømme spille ytelsen.

 

Her prater vi om CPU-ytelse, og det er ingen tvil at i7 er total overlegen i forhold til dagens CPU. Det gjenstår å se hvordan dette vil slå ut på dagens og kommende spill, og da bør man vurdere x58-plattformen i sin helhet, ikke bare CPU . Jeg tror ikke at i7 alene vil påvirke mye dagens spill, men dette kan forandre seg fort også.

 

Jeg personlige bruker PCen til litt mer enn bare spill, og en kraftig CPU er alltid velkommen.

 

Der er ikke bare syntetiske tester, det funker i reale applikasjoner også, som disse ferske kurvene vise :

 

 

54909ab82338af.jpg

54909ab8209cd7.jpg

54909ab82bc7ee.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Sam_Oslo skal jo garantert overklokke sin 2.67 Core i7. Ingen av oss som vet hvordan overklokking blir på den nye Intel platformen enda!

 

Man velger en CPU ikke bare etter stock ytelse og pris, men andre ting som multiplikator. For ikke å glemme stepping. Grunnen til at mange velger den dyre Q9650 over de billigere Q9550 og Q9450 er jo at man er garantert E0 steppinga. Det er denne steppinga som garanterer 4.0 ++ Ghz.

 

Den første steppinga av Core i7 vil nok ikke nå like høy klokkehastighet som E0 gjør på Core2Quad.

 

Som sagt stock ytelse og pris er ikke alt ;)

Lenke til kommentar
** Off topic **

Nizzen : Tviler din er Linpack stabil der ;)

 

Er ikkje bare meg i verden som har en e8600 e0 stabil på 4500 mhz da. Har også en e8400 @ 4,4 c0. Dog denne er plukka fra intel :p

 

Det er bare å sjekke denne tråden ;)

 

Retail E8600 Overclock, Temps, Settings Thread

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...505&page=23

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Er ikkje bare meg i verden som har en e8600 e0 stabil på 4500 mhz da.

Jeg vet det. Saken er at Linpack stresser CPU'n vesentlig mer enn Prime95/Orthos gjør.

På intel forumet på XtremeSystems finner du LinX. Det er ett GUI for Intel Linpack. Du kan legge til 10-15 grader mer enn det du fikk med Prime95... Dessuten synker vcore enda mer ned, noe som også viser hvor stressende Linpack er.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Flere utaller seg litt forhastet om noe som har veldig mange uklare sider. Det er litt oppsiktsvekkende se på alle de kjente/ukjente godbitene som følger med i7 listingen i en nettbutikk:

 

Quad-Core "Bloomfield" • TDP: 130W • Fertigung: 45nm • Stepping: kA • Memory Controller: Triple Channel DDR3-1333 (PC3-10667U) • Hyper-Threading, MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, EIST, Intel 64, XD bit, iAMT2, TXT, Enhanced Halt State (C1E), Extended Stop Grant State (C2E), Deep Sleep State (C3E), Deeper Sleep State (C4E), Deep Power Down (C6), Thermal Monitor 2 - Link

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Dette har jo absolutt ingenting med hard ytelse å gjøre, Sam.

 

Det er ikke noen magiske elementer ved Core i7. Vi vet at integerenhetene er de samme, og vi vet at L1-cachen er treigere, og L2-cachen mindre, og dermed at spill (som har en tendens til å like stor og rask cache logisk nærmere CPU-en) vil lide av dette. Dette er de harde fakta. Det hjelper ikke hvor mye excess båndbredde du slenger på, eller alskens strømsparing (eller hva nå enn du har listet opp der). Vi vet hvordan disse prosessorene yter i spill, fordi vi vet hva innmaten er, og hva denne har å si for ytelse.

 

Det er mulig du er verdens største motstander av determinisme, eller noe slik, men noe så forutsigbart som CPU-er er det egentlig ingen vits i ha noen høylytte diskusjoner om, fordi de er (relativt sett) ganske så forutsigbare. Og Core i7 er absolutt ikke noe unntak.

Lenke til kommentar

Skal oppgradere PCen min jeg å snart, venter nok på en av de nevnte CPUene nevnt i artikkelen. Blir nok et 100% AMD/ATI system som jeg har i dag. Er strålende fornøyd, men begynner å bli litt lite futt da, en XP 2800 Barton å et Radeon 9600 er ikke akurat på toppen lengre :roll:

 

Vært gøy med et bra DFI hovedkort å, men DFI er vel ikke på topp som i den gammle Lan Party tia lengre sikkert? :roll:

Lenke til kommentar
Flere utaller seg litt forhastet om noe som har veldig mange uklare sider. Det er litt oppsiktsvekkende se på alle de kjente/ukjente godbitene som følger med i7 listingen i en nettbutikk:

 

Quad-Core "Bloomfield" • TDP: 130W • Fertigung: 45nm • Stepping: kA • Memory Controller: Triple Channel DDR3-1333 (PC3-10667U) • Hyper-Threading, MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, EIST, Intel 64, XD bit, iAMT2, TXT, Enhanced Halt State (C1E), Extended Stop Grant State (C2E), Deep Sleep State (C3E), Deeper Sleep State (C4E), Deep Power Down (C6), Thermal Monitor 2 - Link

 

 

Du kan nesten ikke klage på at vi andre uttaler oss litt forhastet, for du uttaler deg jo på akkurat samme måte som oss andre bare at du er veldig overentusiastisk for Nehalem, mens vi andre er stort sett mer skeptiske.

 

Dine spådommer om at Core i7 nærmest vil fullstendig utklasse alt vi har sett tidligere er jo like forhastede som våre spådommer om at Core i7 vil ha skuffende spillytelse og koste mer enn hva det smaker.

Lenke til kommentar

Som du har sagt selv, jeg er jo ganske så heftig Core i7 optimist, og bør gi utrykk for det, jo!

 

Men fra spøk til alvor, ja vi må alle vente på offisielle tester. De kommer snart, jeg har hørt rykter at NDA opphører 3. Nov. Jeg er ikke sikker selv, og er veldig spent for å se om mine optimisme holder.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Flere utaller seg litt forhastet om noe som har veldig mange uklare sider.

Snakker om sola så skinner den :p

Her prater vi om CPU-ytelse, og det er ingen tvil at i7 er total overlegen i forhold til dagens CPU.

 

54909ab82338af.jpg

54909ab8209cd7.jpg

54909ab82bc7ee.jpg

 

Du glemte resten av testene. :whistle: De som er langt mindre positive. Du snakker om å se helheten og det er jeg enig i ;)

 

Forøvrig er jeg nysgjerrig på hvor ofte du bruker:

- Canopus Pro Coder 3

- 3D studio max 8

- 3D Mark 2006 CPU-test

Altså hvor relevant testene er for ditt bruk, siden du trekker frem akkurat disse.

 

Det er litt oppsiktsvekkende se på alle de kjente/ukjente godbitene som følger med i7 listingen i en nettbutikk: Quad-Core "Bloomfield" • TDP: 130W • Fertigung: 45nm • Stepping: kA • Memory Controller: Triple Channel DDR3-1333 (PC3-10667U) • Hyper-Threading, MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, EIST, Intel 64, XD bit, iAMT2, TXT, Enhanced Halt State (C1E), Extended Stop Grant State (C2E), Deep Sleep State (C3E), Deeper Sleep State (C4E), Deep Power Down (C6), Thermal Monitor 2 - Link

Jeg synes ikke det er oppsiktsvekkende i det hele tatt. Det aller meste du lister opp har både AMD og Intel levert i lange tider allerede. Resten er ganske kjedelig versjons-evolusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...