Gå til innhold

Skygge/"innbrenning" på tv ved bruk av PS3...


Chivas

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg PS3, og har lagt merke til en noe merkelig effekt. Skal prøve å forklare det best mulig :)

Ved bildeskift, vil forrige bilde vises som skygge i neste bildes svarte områder... Jeg har kun spillet FIFA09, og der synes det spesielt godt ved starten hvor det er et bilde av ansiktet til Ronaldinho. Man trykker start, og skjermen blir svart et øyeblikk - der skimter man klart fortsatt silhuetten av Ronaldinho (de som har spillet, kan jo sjekke om det samme skjer der).

Jeg trodde dette var en effekt i spillet, men etter å ha sett noen prison break episoder streamet fra pc'en, oppdager jeg innimellom det samme der. Ergo synes det være noe med PS3'en.

 

Så er spørsmålet; er dette helt normalt på PS3, eller er det noe galt med min? Kan det være TV'en? Jeg merker kun denne effekten ved bruk av PS3, og ikke ved bruk av andre maskiner (dekoder, dvd, osv.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg sprre deg hvilken HDMI kabel du har?

Jeg har nemlig eksakt samme problemet, men ingen på forumet trodde på meg :(

 

Ser repeterte former i svart og skyggeområder.

Husker ikke helt hva den het, men tror den var original til ps3....sto noe sånt på pakka. Jeg tror det var denne:

http://www.computercity.no/index.aspx?iden...r&SiteId=no

 

I hvilken tråd har du tatt opp dette tidligere?

Lenke til kommentar

Hdmi kabeln er nok ikke kilden til problemet, har mer tro på tvn eller skjermkortet til PS3.

Hvilken type skjerm har du? Plasma eller LCD?

Har selv sett noe lignende på min gamle plasma, har ikke merket noe på min nye lcd (ikke hatt den så lenge). Det er på en måte at forrige bilde henger litt igjen, men forsvinner så fort bildet oppdateres. Dette gjelder kun når film har stoppet eller stillbilder byttes.

 

Når du ser feks prison break episoder, er det midt oppi episoder du ser at litt av forrige bilde henger igjen i det sorte??

Lenke til kommentar
Når du ser feks prison break episoder, er det midt oppi episoder du ser at litt av forrige bilde henger igjen i det sorte??

Forrige bilder kan skimtes i de neste bilders sortfelt ja...

 

Prøv å koble ps3 til en annen hdmi-inngang, kanskje det hjelper?

Jeg har bare 1 :blush:

 

Om det er en plasma-TV av eldre type så er mest sannsynlig det problemet ditt.

Det er en Samsung LCD 40" som jeg ikke husker medellnavnet på. Kjøpte den for 1,5 år siden, så den er sikkert hvertfall rundt 2 år gammel modell. Er en HD ready sak, så den er ikke av de dyreste modellene...

Lenke til kommentar

Plasma var kjent tilbake i sin tid for å kunne brenne inn, og det er mulig din modell er fra helt på slutten av den perioden. Prøv TV'n til en kompis med samme kabel, så er du sikker ;) Er det enda ikke løst, prøv en annen kabel, Clas Ohlson har vel enda den til 99kr. Er det løst så var det gamle kabelen, ikke løst så er det PS3'n.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
Når du ser feks prison break episoder, er det midt oppi episoder du ser at litt av forrige bilde henger igjen i det sorte??

Forrige bilder kan skimtes i de neste bilders sortfelt ja...

 

Prøv å koble ps3 til en annen hdmi-inngang, kanskje det hjelper?

Jeg har bare 1 :blush:

 

Om det er en plasma-TV av eldre type så er mest sannsynlig det problemet ditt.

Det er en Samsung LCD 40" som jeg ikke husker medellnavnet på. Kjøpte den for 1,5 år siden, så den er sikkert hvertfall rundt 2 år gammel modell. Er en HD ready sak, så den er ikke av de dyreste modellene...

 

kan nok være at vi har samme tv, for jeg har oppdaget det samme problemet. Ser tydelig at sort-nivået på tv'n varierer veldig fra å være veldig grå på den venstre siden til å bli betraktelig svartere på den høyre siden. Det plager meg ikke, tv'n var rimelig da jeg kjøpte den, og var ikke den beste av de beste :p

Lenke til kommentar

Min er selv Samsung 32" (M6 modellen fra 2006)

Men selv om mange her har Samsung så betyr det ikke at det er noe med merket.

 

Som sagt så har ikke TV'en de problemene ellers når det gjelder TV signaler eller PC-ut. Kun med PS3 over HDMI.

 

Det er ikke sånn at TV'en plutselig skifter LCD-panelet uten at du ser det, når du bruker PS3 på HDMI.

 

Jeg bruker en Aurora HDMI kabel som jeg kjøpte på lansering. Noe billig skrap altså.

Lenke til kommentar

Har også Samsung, dog en 52" LCD til noen kroner for å si det mildt.

Har ikke merket noe av det du sier på min.

Men det kan hende du har noe innstillinger på bildet som er årsaken. Prøv å deaktiver diverse ting og se om det blir noe forskjell.

Slike ting skal ihvertfall ikke ha noe å si med hdmi kabelen, er tross alt bare en kabel som sender digitale signaler. Og signaler kan ikke bli hengede i kabeln.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...