Gå til innhold

Hvordan er veien til pilot?


petter268

Anbefalte innlegg

Men det hender også at det er 2 kapteiner som flyr sammen , har sittet flere ganger i cockpit da dette har skjedd...

 

 

Har du vært tredje person i en cockpit? den må du utdype.

 

Jeg jobber i bransjen å tror aldri jeg har sett det. På en annen side har jo jeg ikke tenkt mye over det før nå. Skal følge med på det i morgen :)

 

 

Det er nok så vanlig så lenge begge to cockpit goskjenner dette.. er så heldig at jeg har osl kort på rød sone så det betyr at jeg er sikkerhets klarert. Holder også på med fly og flyserfikat...

Så de der forran er veldig glade (nesten alle ) når de får lov å lære bort ting og tang , og ha noen å snakke med

Endret av eb-ppl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

militæret er bra betalt hvis du liker mange timer/dager i felt, grunnlønnen er ikke så bra.

men for å bli pilot må dere ha bra karakterer fra tidligere noen som kjenner noen som kjenner noen som vet at du duger til mer enn å sitte på et forum og mye penger til utdannelsen... (uflaks er heller ikke en veldig ettertraktet ting som pilot)

Lenke til kommentar
Jeg er på første kullet som går veien gjennom UiT. Siden dette er universitetsstudium, så er det kun semesteravgift og bøker man må betale for (og selvsagt vanelige bo og leveutgifter). Det fine med å ta det på denne måten, er at du står fritt til å gjøre hva du vil etter endt utdannelse, og i tillegg sitter du med en bachelor. Det virker muligens litt dumt nå, ettersom det er fly man vil, men om 20 år er det ikke sikkert du tenker slik, og da sitter man igjen med fag som Organisasjon, ledelse og psykologi mm.

 

Dette er selvsagt ikke det enkleste å komme inn på, da det kun er 12 plasser som skal fylles hvert semester. Men dersom pilot er det man vurderer å bli, så er dette absolutt en ting man bør ta en titt på. Xphylion har linket godt til sidene.

Tenkt deg når du er ferdig med den utdanninga. Da har du veldig få flytimer. tror det er et krav på 1000-1500 timer i de fleste selskaper. Har man råd, drar man til Usa fks den skolen i florida. Fulfører utdanning der, jobber ca 1 år som instruktør der. Tjener lite, men du slipper å betale for timene. Og du får litt lønn.

Lenke til kommentar
Novair: Forsvarets flygeskole stiller i alle fall veldig, veldig mye høyere krav enn det som kreves for å ta PPL. Så der stiller du likt med de andre, bare at de krever et høyere nivå av deg, siden du kan mye fra før. På sivile skoler vil det nok være annerledes.

 

Takker for svar.

 

Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for enda (mil. vs. sivilt).

Fikk senest i går en brosyre med info fra North European Aviation school.

 

Hvilke regler er det for de med skjult skjeling i militæret? har ellers normalt og ukorrigert syn.

Lenke til kommentar

Synskorrigering er så mangt.

 

Du må nok til den såkalte Legenemda for flygere på Blindern. For noen år siden kostet en fornyelse for trafikkflygere 5500 eller noe sånt. Nå er det sikkert mer, og førstegangs utstedelse er også mer omfattende enn fornyelse. Det er dyrt, men det er også dyrt å starte på en utdannelse til ingen nytte.

 

På Luftfartsilsynets sider, flymedisin, finner du oversikt over godkjente flyleger og øyeleger. Kanskje noen kan gi et svar litt billigere.

Lenke til kommentar
Jeg er på første kullet som går veien gjennom UiT. Siden dette er universitetsstudium, så er det kun semesteravgift og bøker man må betale for (og selvsagt vanelige bo og leveutgifter). Det fine med å ta det på denne måten, er at du står fritt til å gjøre hva du vil etter endt utdannelse, og i tillegg sitter du med en bachelor. Det virker muligens litt dumt nå, ettersom det er fly man vil, men om 20 år er det ikke sikkert du tenker slik, og da sitter man igjen med fag som Organisasjon, ledelse og psykologi mm.

 

Dette er selvsagt ikke det enkleste å komme inn på, da det kun er 12 plasser som skal fylles hvert semester. Men dersom pilot er det man vurderer å bli, så er dette absolutt en ting man bør ta en titt på. Xphylion har linket godt til sidene.

 

 

Hva slags snitt hadde du da du kom inn?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
er så heldig at jeg har osl kort på rød sone så det betyr at jeg er sikkerhets klarert.

 

1. Er du heldig hvis du har tilgang til rød sone på en flyplass?

2. Sikkerhetsklarering skjer i sikkerhetskontrollen uansett om du har ID-kort med tilgang til månen eller om du heter Ola Normann.

 

For å få ID-kort trenger du bare å ha jobb på rød sone og selvfølgelig tilfredsstillende vandel.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
er så heldig at jeg har osl kort på rød sone så det betyr at jeg er sikkerhets klarert.

 

1. Er du heldig hvis du har tilgang til rød sone på en flyplass?

2. Sikkerhetsklarering skjer i sikkerhetskontrollen uansett om du har ID-kort med tilgang til månen eller om du heter Ola Normann.

 

For å få ID-kort trenger du bare å ha jobb på rød sone og selvfølgelig tilfredsstillende vandel.

 

 

1Nå var det snakk om å sitte i cockpit .

2 Og det er nok letter å få sitte der om man har ett MM kort eller osl kort. Der det står hva man holder på med , og det beviser også at man ha ren vandel. Men det kommer vel ikke opp når man går igjennom sikkerthetskontrollen om man er en drapsmann eller ikke ? I såfall , på den flyplassen har jeg aldri flydd til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

lurer litt på dette faget selv. har begynnt å tenke på det og det virker intressant.

hvor mye tjener man som pilot, kaptein osv?

hvordan blir man kaptein?

hva er forskjellen på å gå på skolen i norge og i florida?

hvor lang tid bruker man fra man starter på skolen til man er utdannet pilot?

hva er flygeleder?

Lenke til kommentar
lurer litt på dette faget selv. har begynnt å tenke på det og det virker intressant.

hvor mye tjener man som pilot, kaptein osv?

hvordan blir man kaptein?

hva er forskjellen på å gå på skolen i norge og i florida?

hvor lang tid bruker man fra man starter på skolen til man er utdannet pilot?

hva er flygeleder?

 

Søk litt selv...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

At det koster 1 mill, tror jeg ikke på. Jeg har sett litt rundt. Og sett det koster 600,000 kr dersom du skal bli SAS flyver. Hvor kommer da de 400,000 du påstår? Disse pengene vil jeg tro du tjener deg opp igjen på 1 år. Husk som SAS pilot tjener du for 1 mill i året.

Jaa det er sant, de tjener 1 mill i året,men du må huske på at etter pilotutdanningen så smetter man bare ikke inn i SAS av seg selv og flyr Boeing 737 med en gang!!!

det tar tid å bygge opp flytimer og husk; SAS har ikke ansatt piloter på 11 år så det er ikke "bare " bare"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...