Gå til innhold

Hvordan er veien til pilot?


petter268

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden spørsmålet er utdannelse til "SAS-pilot" vil jeg påpeke at den piloten som sist ble ansatt i SAS begynte i jobben for over 10 år siden.

 

Mange har altså blitt skuffet siden det.

 

Ellers er det for de fleste tilgjengelige flygerjobber et spørsmål om erfaring. Grunnutdannelsen gir deg en mulighet til å kjempe om (og betale for) måter å få erfaring.

 

Den som ikke vil velge UiT eller Forsvaret, eller ikke kommer inn på disse to, bør droppe flygeryrket.

Endret av Morro
Lenke til kommentar
Stemmer, etter ppl-a 1 motor må du samle timer for å få erfaring, som instruktør eller i utlandet hvor det er billigere.

Få jobb etterpå er vanskelig.

 

Jeg mente etter CPL, som uansett er en forutsetning for jobb. 2-300 Timer er sjelden nok. Mange med over 1000 timer får ingen skikkelig jobb.

Lenke til kommentar
er det godt betalt å jobbe i militæret da?

 

Jeg veit ikke så mye om lønna, men tror den er god. Utdanninga er jo gratis så du sparer mye der. Tror man må jobbe 12 år i militæret etter fullført utdanning, så da er man jo sikra jobb framover. Det er i hvertfall slik jeg har skjønt det...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hehe. Dersom du får det "gratis" i militæret knytter du deg til militæret minst 10 år. ;)

 

I disse dager er det 15 år + 2-3 års utdannelse.

DET ER 12 ÅR + 2-3 ÅRS UTDANNELSE, så når du er ferdig med pilot utdannelsen i forsvaret er du bundet til forsvret i 12 ÅR, ikke 10 eller 15.

Lenke til kommentar
Hehe. Dersom du får det "gratis" i militæret knytter du deg til militæret minst 10 år. ;)

 

I disse dager er det 15 år + 2-3 års utdannelse.

DET ER 12 ÅR + 2-3 ÅRS UTDANNELSE, så når du er ferdig med pilot utdannelsen i forsvaret er du bundet til forsvret i 12 ÅR, ikke 10 eller 15.

 

Det er sant. Smørte bare litt på ;)

Lenke til kommentar

Her er det mye dårlig informasjon ute å går.

 

For det første - hva lønn angår i forsvaret så bør ikke det være motivasjonen din til å ta en pilotutdanning gjennom de.

Man er bundet i 12 år etter at man er ferdig med utdannselsen, og det man må huske på er at man er underlagt forsvaret i de 12 årene. Det vil si at dit forsvaret vil ha deg, ja dit må du også dra. Rettere sagt beordring.

 

Jeg tar selv en helikopterutdanning i USA for øyeblikket, og jeg må regne med å legge ut en 6-700 000 her borte. Dette er jo også fordi dollaren nå er blitt så forbanna høy... Jaja, vanskelig å forutse...

Man må også HUSKE på at om man skal tilbake til Europa og få godkjent flytimene sine der må man gjøre ALL teorien på nytt. Et såkalt ATPL-A/H (airplane/helicopteR) Frozen. Dette er sett på for å være tungt, og man trenger også ytterligere midler for dette.

Jeg vil anta 1 million er ganske reelt.

 

Uansett, det er masse god informasjon, men ikke akkurat på dette her forumet. Sjekk ut sider som www.pilotforum.no, www.flightsim.no, www.luftfartsskolen.no (ta de med en klype salt), www.scandinavianpilots.com

Endret av Kian
Lenke til kommentar

som spørsmålet var om å bli "SAS pilot"

 

Har hørt at SAS ikke har ansatt en ung flyger siden 1998 og er snart det eneste flyselvskapet med bare piloter med 4 striper i cockpit. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/artic...=c1_re_right_10

Og får og kunne få jobb i større selvskaper må man ha så , så mange timer i både multi engine og singel.

 

I Norwegian skal det rundt 1000 timer til for å kunne få jobb.

 

Men man må regne med å jobbe i et mindre selskap etter man er utdannet om man er så heldig å få jobb med en gang.

 

PPL kommer på mellom 45-60 K i norge , det kommer ann på hvor mange timer man må ha osv ..minumum er 45 timer. som er første steg for å kunne bli flyger

 

www.pea.com

Er en flyskole som samarbeider med luftfartsskolen og ligger i Daytona , var der selv i sommer og skolen så kjempe bra ut .. så bare å sende en mail til dem å få masse info.

 

Man jobber som instruktør etter man har tatt serfikatetene, og man vil få masse timer .. opptil 1500 innen man er i norge.

 

Lykke til!

Endret av eb-ppl
Lenke til kommentar
Noen som vet om det stemmer med at de ikke har ansatt en ung flygern siden 1998 ?

 

 

Det kan jeg ikke si sikkert, ung er jo relativt, men jeg ser flere unge piloter i widerøe og norwegian enn SAS.

 

Det med stripene i SAS er et annet kapittel.

Det er bare kapteinen som har fire striper og som kjent kan et fartøy bare ha 1 øverste sjef (kaptein).

Men at den som sitter ved siden av oftest har 3 striper er nok sant.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det stemmer med at de ikke har ansatt en ung flygern siden 1998 ?

 

 

Det kan jeg ikke si sikkert, ung er jo relativt, men jeg ser flere unge piloter i widerøe og norwegian enn SAS.

 

Det med stripene i SAS er et annet kapittel.

Det er bare kapteinen som har fire striper og som kjent kan et fartøy bare ha 1 øverste sjef (kaptein).

Men at den som sitter ved siden av oftest har 3 striper er nok sant.

 

 

Men det hender også at det er 2 kapteiner som flyr sammen , har sittet flere ganger i cockpit da dette har skjedd...

 

Ser foresten at Norwegian spør etter first officer og captain, så er det noen som har dette i baklomma er det bare å søke ...heheh

 

Minimum requirements for First Officers:

 

* Valid JAR CPL license

* Valid instrument rating

* Valid proper medical certificate

* Valid frozen ATPL theory

* 1500 hours total time on aeroplanes

* 500 hours in multicrew environment

* English, written and spoken

* An advantage if you are fluent in one Scandinavian language or Polish depending of base

* No criminal record

Lenke til kommentar
Men det hender også at det er 2 kapteiner som flyr sammen , har sittet flere ganger i cockpit da dette har skjedd...

 

 

Har du vært tredje person i en cockpit? den må du utdype.

 

Jeg jobber i bransjen å tror aldri jeg har sett det. På en annen side har jo jeg ikke tenkt mye over det før nå. Skal følge med på det i morgen :)

Endret av Kaktuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...