Gå til innhold

Hvordan er veien til pilot?


petter268

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg har tenkt litt på å bli pilot. Hører det er vanskelig, osv. Men jeg lurte bare på om hvor mye det evt koster å bli pilot, da mener jeg SAS flyver. Hva skal til for å bli sånn pilot?

 

Og, kan noen som muligens har klart å bli pilot fortelle litt om hvordan det var? Dere kan godt tenke dere litt om før dere skriver. For det dere skriver kan være litt avgjørende for meg. MEN, vær ærlige!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

google er tingen :p

 

 

 

 

Dette er nok det største hinderet for å bli pilot. Man må ha en god tilgang på kapital, siden utdannelsen er relativt dyrt. Man må nok regne med å bruke ca 1 million norske kroner på en pilotutdannelse, og i de fleste tilfeller litt mer. Slik verden er idag så er det ikke akkurat enkelt å gå til banken og si at jeg vil ha en million kroner for å studere.

Lenke til kommentar
hva mener du med att man knytter seg til militæret?

att man må jobbe i militæret eller att man kan jobbe i f.eks SAS elns og hvis det blir krig MÅ du tjenestegjøre?

hvist ikke er det for jæ***** dyrt og ta fly serfikat.. nærmere 500,000kr har jeg hørt =/

 

det betyr at du må jobbe 10 år for millitæret

Lenke til kommentar
det kunne jeg også faktisk tenkt meg å bli..

har hørt att man kan ta fly sertifikatet i militæret gratis men er ikke sikker=/

For det første, det er et helt sinnsykt nåløye for å bli tatt opp til flyskolen. Kroppen din må være perfekt, og du må ha en svært sterk psyke og være rimelig intelligent. Om du kommer gjennom nåløyet, må du jobbe som pilot i forsvaret i 15 år fra du får vingene.

Lenke til kommentar
google er tingen :p

 

 

 

 

Dette er nok det største hinderet for å bli pilot. Man må ha en god tilgang på kapital, siden utdannelsen er relativt dyrt. Man må nok regne med å bruke ca 1 million norske kroner på en pilotutdannelse, og i de fleste tilfeller litt mer. Slik verden er idag så er det ikke akkurat enkelt å gå til banken og si at jeg vil ha en million kroner for å studere.

Kilden din sier "5-800'000", hvordan klarer du å få det til å bli "i de fleste tilfeller litt mer enn 1 million"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Man må minst regne med å bruke 1 million kroner som nevnt lengre opp. Dette varierer dog avhengig av studiested.

 

Veldig mange studerer i USA, noe som koster ca. 600.000 i blanke kroner til skolen (modulbasert). Deretter skal FAA-sert. omgjøres til europeiske JAA-sert, noe som fort koster veldig mye penger. I tillegg kan det hende at man behøver litt ekstra simulatortrening, evt. flytrening og da blir det også mye penger...

 

En integrert utdanning ved Oxford Aviation Academy koster 65.000 Pund (850.000 NOK) PLUSS levekostnader.

 

Som nyutdannet flyger med frozen ATPL og 200-300 flytimer i boka kan man se LANGT etter å få jobb på jet i SAS etc. (dersom man ikke kjøper seg en type-rating på f.eks B737, A320, CRJ1 eller MD80 til 200-300.000), og da ender man fort opp som turbopropsjåfør i Widerøe, Lufttransport o.l.. og da kan man glemme lønninger over 500.000 ...

 

Lykke til med utdanningen, men vil anbefale deg å tenke deg veldig godt om før du gjør noe som helst.

 

Ellers kan du gjerne sjekke ut forumet pprune.org. Kjempebra forum.

 

/TH

Lenke til kommentar

Jeg er på første kullet som går veien gjennom UiT. Siden dette er universitetsstudium, så er det kun semesteravgift og bøker man må betale for (og selvsagt vanelige bo og leveutgifter). Det fine med å ta det på denne måten, er at du står fritt til å gjøre hva du vil etter endt utdannelse, og i tillegg sitter du med en bachelor. Det virker muligens litt dumt nå, ettersom det er fly man vil, men om 20 år er det ikke sikkert du tenker slik, og da sitter man igjen med fag som Organisasjon, ledelse og psykologi mm.

 

Dette er selvsagt ikke det enkleste å komme inn på, da det kun er 12 plasser som skal fylles hvert semester. Men dersom pilot er det man vurderer å bli, så er dette absolutt en ting man bør ta en titt på. Xphylion har linket godt til sidene.

Lenke til kommentar

Hei.!

 

Jeg snakket med en bekjent idag. Og han har flysefrikat i Hanglider, seilfly og vanlig 1 motorsfly.

 

Jeg lurte på om noen visste hvor mye det kostet og krevde å ta en 1 motors fly sefrikat? Og, er det noe jobbmuligheter innen for denne jobben?

 

Og, hvor mye koster en utdanning og hvor krevende er en utdanning som offshore helikopter pilot? Og er kravene der like høye som jagerfly? Jeg bare sammenlikner litt.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

http://www.luftfartsskolen.no/

 

Kort fortalt.

Du må ta PPl-A lapp, da kan du fly 1 motors fly.

Det koster ca 45-55.000 og består av flere teorifag du må bestå eksamen i og flyving med og uten instruktør å en oppflyvning.

Ca 50 timer, så i teorien kan du ta det på 2-3 uker eller 4-6 mnd avhenging av tid.

 

Det må alle igjennom uansett fly du vil kjøre senere.

 

Tatt dette selv og dette er bøkene

post-64596-1226016015_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...