Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IDSN problem


Anbefalte innlegg

var og så på en gammel compaq pc med ISDN kort som ikke vil på internett. Det var installert Win98, men jeg la inn WinXP. Feilmeldingen er error på channel D (error 3301) layer 1. Samme feil melding på begge OS, og samme melding selv om det ble byttet ISDN kort (akkurat samme type kort). Kortet heter Dynalink 128Kpbs.

 

WinXP driverne ble installert fra CD'n som fulgte med kortet.

 

Trolig feil på ISDN boxen/linjen, men håper noen andre har erfaringer som kan deles.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg kobler til ISDN kortet så funker ikke telefonen lengre heller... Skal få testet med andre drivere, også verdt å nevne at han installerte ISDN saken selv.

 

Maskinen har også vært ett par ganger på nettet tidligere med det oppsettet, men ikke nå lengre.

Lenke til kommentar
Når jeg kobler til ISDN kortet så funker ikke telefonen lengre heller... Skal få testet med andre drivere, også verdt å nevne at han installerte ISDN saken selv.  

 

Kablinger som ikke er terminert rett?

ISDN kan oppføre seg på de underligste måter hvis dette ikke er som det skal.

Lenke til kommentar
Det er alltid et godt tips å starte med oppdaterte drivere, og ikke være altfor kreativ i påfunn til mulige feilkilder før de siste driverne er forsøkt...

 

Eller snarere nedgradere driverene.... Var nødt til det en gang med et Teles kort :roll:

 

Det lukter nok mer som agvg sier, av en feil terminert ISDN bus. Sjekk monteringsanvisningen for ISDN boksen, eller skaff en ny anvisning fra Telenor.

Lenke til kommentar

Forslag til "sjekkliste", i min anbefalt prioriterte rekkefølge:

 

1.

Sjekk at du bruker en 2 par kabel mellom kort og kontakt. Analog modem kabel har vanligvis bare ett par.

 

2.

Dersom kortet kobles direkte i NT boks er max. kabellengde ca. 8 meter hvis jeg ikke husker feil.

 

3.

Er det noe galt med NT boksen? Denne er nokså ømfintlig, jeg har selv måttet bytte denne flere ganger etter bl.a. tordenvær. Hvis strømforsyningen har gått føyken (som jeg har hatt problemer med) går telefonen på nødstrøm, og du kan bare ha ett apparat tilkoblet om gangen. Lyser begge lamper som de skal?

Dersom kort og telefon er koblet direkte i NT, dra ut telefonen og prøv med kun ISDN kortet. Virker kortet nå? I så fall, bytt litt rundt på kontaktene både med ett apparat tilkoblet om gangen og begge tilkoblet samtidig, og se hva som skjer.

 

4.

Sjekk termineringer. Dersom det er lagt opp et S-buss strekk med en eller flere eksterne kontaktpunkter på, sjekk at den siste kontakten er terminert med 2x motstander på 100 ohm, og se etter at 100 ohm motstand også er på for den kontakten i NT boksen som S-bussen er tilkoblet. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror 2 strekk med eksterne kontaktpunkter (S-buss) fra NT boks er fy-fy. Du kan imidlertid koble 1 stk terminalutstyr (telefon, ISDN kort etc) direkte i den andre kontakten i NT boksen.

 

Faktablad for kobling av ISDN finner du her (Word 97 dokument):

 

http://www.hio.no/content/download/3282/20...e/KablingGT.doc

 

Kort og driver:

Hva kortet angår virker det lite trolig at det er noe fysisk galt med dette, da du sier du har prøvd to forskjellige kort med samme resultat. Jeg kan heller ikke tenke meg at det er et problem med driveren dersom installasjonen av denne går problemfritt og telefonen slutter å virke når kortet kobles til. Feil eller manglende driver kan ikke lage "krøll på linja" såvidt jeg vet.

 

Hvis denne lille "sjekklisten" ikke hjelper kan det muligens, men lite sannsynlig, hende at det er kabelbrudd eller feilkobling i et eventuelt S-buss strekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...