Gå til innhold

Svakstrøm som hobby?


stasomfaen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har jo som nevnt tidliger en stor komponentbutikk i elfa og så har du noen småting hos chlas'ern. De har begge noen flotte byggesett, men elfa har noen som er hakket større en chlas ohlson. De har hvis jeg ikke husker helt feil tegninger til ting du kan bygge som de har alt av komponenter til.

Endret av esop
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja! Norge må skjerpe seg litt :p Vi må få flere interesserte folk, så kanskje det kommer en super butikk for oss en dag.. Som RadioShack i USA..

 

Det kryr av hobbyelektronikere i Norge. Så tror neppe det er mye å gjøre på den fronten. Det finnes masse muligheter for komponenter i webshop'er. Tyskland har mange flotte. Conrad f.eks. De har også web-shop i Sverige (www.conrad.se)

 

Ønsker man å bygge litt mer kompliserte ting så er det helt klart en fordel å koble dette opp på printkort. Er man virkelig avansert så etser man dem selv, men man kan også få dem man manuelt kobler på baksiden. Gir penere resultat som er enkle å montere.

 

Hva med å prøve å lage en enkel radio for å lytte på fly, politi eller lignende. Slettes ikke vanskelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Ebay.co.uk og Ebay.com renner over av komponenter til en lav pris.

 

Har også handlet et par ganger fra Jameco.com, de har et veldig stort utvalg. Får jevnlig katalogen fra dem også, etter at jeg handlet der på nettet første gang.

 

 

Har et spørsmål til feltet:

Jeg ser etter en LED socket, som man kan sette en LED i uten lodding. Vil ha elektronikken under en plate, men LED over platen. Hvis dioden ryker, ønsker jeg å byttet diode uten å lodde. Finnes det noe sånt, evt hvor?

 

Takk for svar:-)

 

BJ

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du ha det? Lysdioder ryker jo aldri så lenge man har riktig spenning/strøm på.

 

Mulig du har rett i dette. Har ett oppsett med noen IR-transmitter dioder og tilhørende photo-dioder, der IR-transmitterne jobber med litt for høy spenning. Blir brukt i et tidtager-system. Dersom en av IR-transmitterne ryker, hadde det vært bra om de kunne skiftes fort.

 

BJ

Lenke til kommentar
Har et spørsmål til feltet:

Jeg ser etter en LED socket, som man kan sette en LED i uten lodding. Vil ha elektronikken under en plate, men LED over platen. Hvis dioden ryker, ønsker jeg å byttet diode uten å lodde. Finnes det noe sånt, evt hvor?

 

Mulig denne kan passe:

 

http://www.jcel.com/web/01_products/laser/p_004.html

 

evt sjekke hva de kan ha hos www.led1.de

Endret av kjartana
Lenke til kommentar
Mulig denne kan passe:

 

http://www.jcel.com/web/01_products/laser/p_004.html

 

evt sjekke hva de kan ha hos www.led1.de

 

Jepp, den hadde vært midt i blinken. Men jeg finner den ikke igjen i noe søk på nettet, eller i noen av de nettbutikkene jeg kjenner. Vet du hvor jeg evt finne disse. Fant de ikke på led1.de.

 

Kjører 38mW IR-emittere på litt for høy spenning for å få ting til å virke. Mulig det finnes emittere med høyere effekt enn dette, men det var de største Jameco hadde da jeg kjøpte disse delene.

 

mvh,

BJ

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...