Gå til innhold

ARM vil banke Atom på nett-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iom at den et forholdsvis kald så kan man jo bruke en god del materialer vil jeg tro :) Link gjerne litt til det du så for deg krigun, det hørtes interesant ut.

 

Jeg har en dremel, så jeg så for meg bare noen aluminiumsplate fra clas ohlson

 

Kappe til 2 stk a 10x10, og 4 stk 3x10 (cm), så lime sammen, og lage hull til minnekort o.l. Mulig lage plass for et par AA batterier også.

Lenke til kommentar
Er det ikke på tide å pensjonere x86?
Gjerne forklar hvorfor x86 ikke duger lenger, og hva som eventuelt er mye bedre.

Tillat meg... x86 har kompleks dekoding, masse død bagasje, ellendig virtualiseringskompatibilitet og alt for få registre. Dette medfører behov for veldig komplekse og lite energieffektive arkitekturer. dvs. out-of-order arkitekturer med register renaming. Alternativt kan en bruke "gammeldagse" arkitekturer som i Atom, men da med vesentlig dårligere ytelse enn hva som kan oppnås med mer moderne instruksonssett.

 

Hva er bedre? Samtlige RISC sett vil jeg si og selvfølgelig IA64! Med ny fokus på effektivitet vil nok disse få en oppsving. Håper ARM gjør det bra.

Lenke til kommentar
Er det ikke på tide å pensjonere x86?
Gjerne forklar hvorfor x86 ikke duger lenger, og hva som eventuelt er mye bedre.

Tillat meg... x86 har kompleks dekoding, masse død bagasje, ellendig virtualiseringskompatibilitet og alt for få registre. Dette medfører behov for veldig komplekse og lite energieffektive arkitekturer. dvs. out-of-order arkitekturer med register renaming. Alternativt kan en bruke "gammeldagse" arkitekturer som i Atom, men da med vesentlig dårligere ytelse enn hva som kan oppnås med mer moderne instruksonssett.

 

Hva er bedre? Samtlige RISC sett vil jeg si og selvfølgelig IA64! Med ny fokus på effektivitet vil nok disse få en oppsving. Håper ARM gjør det bra.

Regnet med du ville si noe, for du er vel en av de som kan mest på dette her.

 

Jeg vil gjerne vite hvor stor forskjell (f.eks. ytelsemessig) alternativene til x86 tilbyr, selvsagt rettet mot ulike områder x86 brukes i dag. Jeg ser ikke helt for meg at IA64 skal ta over for x86 i PC-markedet slik det er i dag. (men har merket at du liker Itanium ;))

Lenke til kommentar
Iom at den et forholdsvis kald så kan man jo bruke en god del materialer vil jeg tro :) Link gjerne litt til det du så for deg krigun, det hørtes interesant ut.

 

Jeg har en dremel, så jeg så for meg bare noen aluminiumsplate fra clas ohlson

 

Kappe til 2 stk a 10x10, og 4 stk 3x10 (cm), så lime sammen, og lage hull til minnekort o.l. Mulig lage plass for et par AA batterier også.

Ah gode forslag. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dæven det Beagleboardet var nice! Dersom det hadde hatt 512MB ram så hadde jeg kjøpt en slik tvert og bygget den inn i et multimediatastatur (med trackball/touchpad). Kunne jo brukt det som en fullverdig pc! Eneste man trenger ekstra er en skjerm, og med HDMI/DVI-D er jo ikke det vanskelig.

 

La oss håpe at det kommer mer slikt snacks, gjerne basert på ARM eller MIPS.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Jeg tar gjerne en enda mer effektgjerring nett-PC med linux fremfor en Atom-basert sak.

 

Bare noen kunne kommet på banen og designet en skikkelig pen nett-PC, så hadde jeg vært solgt.

 

Personlig synes jeg Atom er mer enn effektgjerrig nok, heller mer ytelse enn mindre effekt sånn i forhold til Atom.

 

AtW

 

Deg om det. Som andre sier, på bærbare enheter så er strømforbruk alfa og omega.

 

Det blir jo alltid en oppveiring av strømforbruk vs ytelse, ytelse er jo heller ikke uviktig på bærbare, men Atom bruker allerde lite effekt, lite nok til å kunne kjøles passivt selv i en liten nett-PC. Og også lite nok til å ikke utgjøre en enorm del av det toale forbruket. Derfor mener jeg om man skal justere på effektforbruk og ytelse bør man heller justere ytelse litt opp enn ned.

 

AtW

 

Er vel ikke akkurat kjøling man først og fremst tenker på, men batteritid. Desto mer batteritid, desto bedre. Selve Atom har ikke så aller verst effektbruk, men som alle vet så er det nåværende chipsettet elendig på akkurat dette. Hvis ARM klarer å lage konkurransedyktig ytelse med langt mindre effektbruk, så er jo det knall.

Lenke til kommentar
Er vel ikke akkurat kjøling man først og fremst tenker på, men batteritid. Desto mer batteritid, desto bedre. Selve Atom har ikke så aller verst effektbruk, men som alle vet så er det nåværende chipsettet elendig på akkurat dette. Hvis ARM klarer å lage konkurransedyktig ytelse med langt mindre effektbruk, så er jo det knall.

 

Selvsagt er mer batteritid bedre, men mer ytelse er også bedre, det blir som nevnt en oppveining, klarer de å levere atomytelse med mindre effekt kunne de sikkert ha levert mer ytelse med samme effekt, jeg hadde foretrukket sistnevnte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det ikke på tide å pensjonere x86?
Gjerne forklar hvorfor x86 ikke duger lenger, og hva som eventuelt er mye bedre.

Intel må være bakoverkompatibel, og har derfor med bl.a. i87-matteprosessoren, selv om svært få bruker den idag. Også er det en menge adressemoduser få bruker etter at 640KB ikke lengre var nok.

 

Alt dette krever komponeneter som tar plass og strøm og som reduserer pålitelighet og produksjonsavkastning. AMD hadde mot nok til å si at i 64-bits mode slår vi av endel gamle ting, Intel burde ha ledet an, men gjorde det ikke.

 

En har lært mye om dataarkitektur siden 8088 kom for mange år siden, men bakoverkompatibilitet bremser utviklingen i prosessorfamilien. ARM på sin side har mindre av slik bagasje å drasse på.

 

Det blir litt mer sløs av trnasistorer, men hvor stort er problemet i praksis? 1%? 5%? 50%? (altså hvor stor del av CPuen brukes til "unødvendige x86-kompabiliteter"?

 

AtW

Utmerket spørsmål, dessverre vet jeg ikke, og jeg tror heller ikke at Intel vil la skittentøyet henge offentlig. Det som er lettere å måle er bruk av instruksjoner som må reserveres x87-instruksjonene, ser ut som ca. 100 stykker:

http://www.math.uni-wuppertal.de/~fpf/Uebu...2/opcode_f.html

Hvor mange som kan spares om en dropper x87 er nok færre.

 

En annen kostnad er i operativsystemer der også x87-registre må lagres ved tastswitching, igjen er jeg usikker på kostnaden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tviler sterkt på at ARM vil bank Intel på Nett-PCer, særlig på Linux. Intel har fungerende og eksisterende løsninger, med gode drivere. Hva slags grafikkkontrollerer osv vil det dukke opp på ARM? Ville iallefall ikke hatt det som følger med BeagleBoard.

 

Graphics accelerator

 

OMAP3530 used on BeagleBoard contains a graphics accelerator (SGX) based on the SGX core from Imagination Technologies. PowerVR SGX530 is a new generation of programmable PowerVR graphics and video IP cores. Only the kernel portions of Linux drivers will be open source. The PowerVR folks will provide binary user-space libraries. Using the EMail contact at TIs Mobile Gaming Developers page there are Linux v2.6 OMAP3430 SDKs for OMAP3 Zoom and SDP supporting OpenGL ES v2.0, OpenGL ES v1.1 and OpenVG 1.0 available.

Me not like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...