Gå til innhold

ARM vil banke Atom på nett-PC


Anbefalte innlegg

Kjører du den uten noe casing?

 

Foreløpig ja, men har tenkt å skru den fast i et eller annet. Har fremdeles ikke fått installert noe på den, da jeg sliter med å finne USB-hub som passer mini kontakten. Rev-B brettet som jeg har kjøpt, har ikke den "vanlige" USB tilkoblingskontakten, se BeagleBoardFAQ#USB_2.0_EHCI_HS_connector, så jeg må få tak i en USB mini-til-mini ledning, eller en kjønnskifter (eller hva det nå heter) for å koble tastatur o.l. til. Skjermkontakt er vanlig HDMI-DVI.

 

Se manglende USB kontakt her:

MFG_Beagle%20Board%201.jpg

 

 

PS: Jeg kommer nok til å kjøpe Rev-C brettet også, når den kommer rundt årskiftet engang, da er visst USB-tullet fikset: Beagle Board Rev C

Endret av krigun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En synlig ulempe med ARM er at den ikke er x86-kompatibel. Det finnes Linux for ARM, men Windows XP og senere Windows 7 kan man dermed glemme.

Eh, ja, en "mindre" ulempe gitt. Trist for ARM - Asus rapporterer jo at en hel haug med EeePC-kunder leverer den tilbake når de ikke skjønner pøkk av Linux.

Lenke til kommentar
Jeg tar gjerne en enda mer effektgjerring nett-PC med linux fremfor en Atom-basert sak.

 

Bare noen kunne kommet på banen og designet en skikkelig pen nett-PC, så hadde jeg vært solgt.

 

Personlig synes jeg Atom er mer enn effektgjerrig nok, heller mer ytelse enn mindre effekt sånn i forhold til Atom.

 

AtW

 

Deg om det. Som andre sier, på bærbare enheter så er strømforbruk alfa og omega.

Lenke til kommentar
Kjører du den uten noe casing?

 

Foreløpig ja, men har tenkt å skru den fast i et eller annet. Har fremdeles ikke fått installert noe på den, da jeg sliter med å finne USB-hub som passer mini kontakten. Rev-B brettet som jeg har kjøpt, har ikke den "vanlige" USB tilkoblingskontakten, se BeagleBoardFAQ#USB_2.0_EHCI_HS_connector, så jeg må få tak i en USB mini-til-mini ledning, eller en kjønnskifter (eller hva det nå heter) for å koble tastatur o.l. til. Skjermkontakt er vanlig HDMI-DVI.

 

Se manglende USB kontakt her:

MFG_Beagle%20Board%201.jpg

 

 

PS: Jeg kommer nok til å kjøpe Rev-C brettet også, når den kommer rundt årskiftet engang, da er visst USB-tullet fikset: Beagle Board Rev C

noe sånt som denne?:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20824862

Lenke til kommentar
Vi skal ikke se bort ifra at andre arkitekturer enn x86 er godt egnet til spesiell bruk som slike små laptoper for nett-bruk. Dog er den ikke PC-kompatibel.
PC-kompatibel? Det er ingenting i veien for å ha en PC med ARM prosessor, eller ta Mac'ene med powerpc prosessor som et reelt eksempel fra ikke så lang tid tilbake. Hold deg til x86 definisjonen du :)
Om du titter litt tilbake på 80-tallet så standariserte IBM personlige datamaskiner som PC, med en rekke spesifikasjoner som 8086-/8080-CPU, bestemt type BIOS osv. I motsetning til en del konkurrerende alternativer brukte PC nesten bare fritt tilgjengelige komponenter, bortsett fra BIOSen som var laget av IBM. Compaq klarte å lage en tilsvarende brikke og laget dermed kloner av IBMs PC, og begrepet PC-kompatibel dukket opp, som senere har bare blitt kalt "PC". Alle PCer siden har bakoverkompatibel arkitektur. Eldgammel programvare kan kjøres på nye PCer (ivertfall i teorien), bortsett fra driverproblemer, for eksempel programpakken til Windows 1.0 kan kjøre i XP. At PC ble standardisert og at nesten "alle" laget varianter, er noe av grunnen til at Microsoft ble så store. På mange måter skal vi være glad for at det ikke er ørten varianter av slike maskiner, for programvare vil stort sett fungere på alle maskiner (sannhet med visse modifikasjoner). Tenk hvordan det ville vært om HP, Dell, Acer og alle andre hadde stort sett sin egen variant. Det ville vært nesten håpløst for programvareutviklere, og veldig frustrerende for kunder.

 

Likevel bør vi vurdere om det er nødvendig å dra med seg hele lasset av kompatiblitet, eventuelt hvor langt bakover vi trenger, og hva er egentlig bekostningen (ytelsetap osv.). Jeg vil gjerne vite hva som eventuelt er en stor byrde for x86, for jeg har merket at det er noe men ikke av den grad at jeg føler det er nødvendig med en ny arkitektur. Nå er min kjennskap til dette basert på egen erfaring gjennom programvareutvikling, så det er mulig at dere elektronikkeksperter m.fl. vet noe som jeg ikke har sett.

 

Jeg er ikke i mot en eventuell ny arkitektur, men for at x86 skal byttes ut synest jeg det må være betydelige fordeler med en ny arkitektur som er såpass store at det rettferdiggjør forkasting av bakoverkompatiblitet.

 

<saks>

Det blir litt mer sløs av trnasistorer, men hvor stort er problemet i praksis? 1%? 5%? 50%? (altså hvor stor del av CPuen brukes til "unødvendige x86-kompabiliteter"?

 

AtW

Sist jeg tittet på kart over CPUer så utgjør Cache det meste av transistorene, mens utvidelser som SSE, MMX, 3DNow! osv... tar en god del plass, mens "8086-delen" tar relativt lite plass. Jeg vil tro at denne "unødvendige bakoverkompatibliteten" utgjør noen få prosent i transistortall (gjerne korriger), men det er vel rent ytelsemessig at vi merker forskjellene. Da tenker jeg spesielt på ting som POST og bootstrapping, her er det muligheter for optimalisering. Dette går uansett raskt på moderne maskiner, jeg vil gjerne se eksempler på at denne arven fra 8086 fører til ytelsetap etter oppstart, for jeg har ikke sett mye å sette fingeren på.
Lenke til kommentar
Vi skal ikke se bort ifra at andre arkitekturer enn x86 er godt egnet til spesiell bruk som slike små laptoper for nett-bruk. Dog er den ikke PC-kompatibel.

 

PC-kompatibel? Det er ingenting i veien for å ha en PC med ARM prosessor, eller ta Mac'ene med powerpc prosessor som et reelt eksempel fra ikke så lang tid tilbake. Hold deg til x86 definisjonen du :)

[...]

Det kommer an på om en sier deg enig med at PC = personlig datamaskin eller om PC er om PC skal bety IBM-kompatibel. Sjøl er jeg tilhenger av sistnevnte, da det ofte er nyttig å skille mellom generiske x86-maskiner og mer spennende maskinvare.

 

Personlig synes jeg Atom er mer enn effektgjerrig nok, heller mer ytelse enn mindre effekt sånn i forhold til Atom.

 

AtW

Enig, 2,5 watt er ikke akkurat mye.
Lenke til kommentar
Jeg tar gjerne en enda mer effektgjerring nett-PC med linux fremfor en Atom-basert sak.

 

Bare noen kunne kommet på banen og designet en skikkelig pen nett-PC, så hadde jeg vært solgt.

 

Personlig synes jeg Atom er mer enn effektgjerrig nok, heller mer ytelse enn mindre effekt sånn i forhold til Atom.

 

AtW

 

Deg om det. Som andre sier, på bærbare enheter så er strømforbruk alfa og omega.

 

Det blir jo alltid en oppveiring av strømforbruk vs ytelse, ytelse er jo heller ikke uviktig på bærbare, men Atom bruker allerde lite effekt, lite nok til å kunne kjøles passivt selv i en liten nett-PC. Og også lite nok til å ikke utgjøre en enorm del av det toale forbruket. Derfor mener jeg om man skal justere på effektforbruk og ytelse bør man heller justere ytelse litt opp enn ned.

 

AtW

Lenke til kommentar
hmm, han-mini til hun-a gitt...

 

sett en av disse på enden:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=22464568

 

Oi oi oi, tusen takk skal du ha! :) Klarte selv ikke å lete frem noe fornuftig noe sted.

 

hehe, grunnen var at jeg viste dem var der. bruker a-til-a selv for å koble usbpinner til min N800 via datakabelen som fulgte med ;)

 

Når jeg ser disse små HK og CPUene, da ser jeg for meg mange rare håndhelde dingser i størrelse mellom mobiltelefoner og nett-pc i nær fremtid.

hva med å bygge dem sjøl?:

http://buglabs.net/

 

;)

Lenke til kommentar
hehe, grunnen var at jeg viste dem var der. bruker a-til-a selv for å koble usbpinner til min N800 via datakabelen som fulgte med ;)

 

Kult, men takk for linken uansett, så slapp jeg å bestille fra utlandet.

 

Må nesten kjøpe en slik en også, så kan man ha med seg Beagle Boardet i lomma :D

CEL2MUSB.jpg

Lenke til kommentar
Men er kjører alle beagleboard uten deksel? Noen som har laget løsninger?

 

Har faktisk ikke sett noen seriøse "kabinett" for den, og jeg har sett endel bilder av forskjellige oppsett. Den er nok ikke helt forbrukerklar ennå, mest for entusiaster (nerdz) :D .

 

EDIT: Men den er såpass liten at det er ikke stor jobb å klippe ut en liten boks fra en aluminiumsplate og lime på skruefester selv. Jeg har tenkt å gjøre det iallefall.

Endret av krigun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...