Gå til innhold

Hvor i huset sover hunden din om natten?


Anbefalte innlegg

Jeg er int i hvor dere kjære hundemennesker har hundene deres om natten og evt hvordan du fikk den til å venne seg til å være der.

 

Min gamle hund Rocky sov på mitt soverom og hadde sin egen plass og rørte seg faktisk ikke fra plassen sin før jeg slo opp øynene og kikket på han.

 

Nå er Rocky i hundehimmelen etter 15 år men jeg får en ny valp nå snart og lurer egentlig på hva jeg skal venne henne til?

 

I begynnelsen skal jo valpen ha tryggheten fra eier og sove sammen men når bør man evt begynne å avenne denne form for plassering hvis f.eks. hunden skal ha sin plass i gangen om nettene?

 

Jeg ønsker tips, erfaringer, historier alt som kan være til interesse for meg og andre om dette tema :)

Endret av Just-Me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hunden vår (en nydelig labrador) sov på rommet til mamma og pappa den første tiden mens han var valp, men etterhvert plasserte vi han ute i gangen, rett utenfor soverommet. I begynnelsen klynket og "gråt" han hver natt, og skrapte på døren, men etterhvert gikk det bedre.

 

Nå står buret hans i gangen ved utgangsdøren, og en liten seng (mer en madrass) ligger lenger inn i huset. I tillegg er han veldig glad i å sove i sofaen, noe han får lov til da sofaen snart skal byttes ut.

Lenke til kommentar

Vår er snart 8 mnd gammel.

 

Hvis vi legger oss og han er lite trøtt så nekter han å sovne før han får ligge på gulvet på soverommet. Etter å ha ligget der noen timer så vil han ut av rommet og inn i buret sitt (har bur som står åpent 24/7), inni buret har han egen seng. Er han skikkelig trøtt så guider vi han inn i buret og han sovner tvert av. Og vi får et hundefritt soverom den natten.

 

Når han var "minivalp" så sov han alltid inne på soverommet av den grunn at han aldri sovnet andre steder og dermed fikk ikke sin skjønnhetssøvn. Sålenge vi var våken så nektet han plent å sove. Måtte derfor ta han med på soverommet og legge oss sammen med han til han sovnet. Nesten som en menneskebaby.

 

Denne type ordning passer oss ganske greit så vi har ikke stressa så mye med avvenning av å ligge på soverommet. Han bestemmer ganske greit selv hvor han vil ligge og sove.

Lenke til kommentar
Hunden vår (en nydelig labrador) sov på rommet til mamma og pappa den første tiden mens han var valp, men etterhvert plasserte vi han ute i gangen, rett utenfor soverommet. I begynnelsen klynket og "gråt" han hver natt, og skrapte på døren, men etterhvert gikk det bedre.

 

Nå står buret hans i gangen ved utgangsdøren, og en liten seng (mer en madrass) ligger lenger inn i huset. I tillegg er han veldig glad i å sove i sofaen, noe han får lov til da sofaen snart skal byttes ut.

 

Hva når den nye sofaen kommer da Runar vil din hund skjønne at dette ikke er lov lenger... :)

 

Vår er snart 8 mnd gammel.

 

Hvis vi legger oss og han er lite trøtt så nekter han å sovne før han får ligge på gulvet på soverommet. Etter å ha ligget der noen timer så vil han ut av rommet og inn i buret sitt (har bur som står åpent 24/7), inni buret har han egen seng. Er han skikkelig trøtt så guider vi han inn i buret og han sovner tvert av. Og vi får et hundefritt soverom den natten.

 

Når han var "minivalp" så sov han alltid inne på soverommet av den grunn at han aldri sovnet andre steder og dermed fikk ikke sin skjønnhetssøvn. Sålenge vi var våken så nektet han plent å sove. Måtte derfor ta han med på soverommet og legge oss sammen med han til han sovnet. Nesten som en menneskebaby.

 

Denne type ordning passer oss ganske greit så vi har ikke stressa så mye med avvenning av å ligge på soverommet. Han bestemmer ganske greit selv hvor han vil ligge og sove.

 

Siden han er glad i buret sitt så må jo det være noe dere har vent han til ikke sant? Jeg har skjønt det at flere som bruker bur om natten uten at jeg egentlig har tenkt den tanken selv men det er kanskje en fordel?

Endret av Juliess
Dobbelpost
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen fordeler med bur forutenom i bil (sikkerhet). Jeg er litt "imot" bur jeg da, men det er en helt annen diskusjon.

Så lenge du ikke har tenkt på bur før, så ser jeg ikke vits i å begynne med det :)

 

 

Min ligger på soverommet. Som valp var det litt tripping, leking, tissing og piping. Men det ga seg når han ble større og sov igjennom natta :)

Nå ligger han rett ut fra vi legger oss til vi står opp. Han ligger også i senga :love: Kravler oppi midt på natta, eller når typen drar på jobb. Kremt, ofte er det vel jeg som ber han komme oppi :p Ekstra herlig under røytetid med hvitt laken :roll: Jeg kan ikke skyldte på andre enn meg selv da. hehe.

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen fordeler med bur forutenom i bil (sikkerhet). Jeg er litt "imot" bur jeg da, men det er en helt annen diskusjon.

Så lenge du ikke har tenkt på bur før, så ser jeg ikke vits i å begynne med det :)

 

 

Min ligger på soverommet. Som valp var det litt tripping, leking, tissing og piping. Men det ga seg når han ble større og sov igjennom natta :)

Nå ligger han rett ut fra vi legger oss til vi står opp. Han ligger også i senga :love: Kravler oppi midt på natta, eller når typen drar på jobb. Kremt, ofte er det vel jeg som ber han komme oppi :p Ekstra herlig under røytetid med hvitt laken :roll: Jeg kan ikke skyldte på andre enn meg selv da. hehe.

 

Vel jeg er nok enig med deg ang bur om natten og det blir nok ikke noe vi kommer til å gjøre.

Jeg er også veldig konsekvent på at hunden ikke skal ligge i sengen og det var ikke noe problem med Rocky før jeg fikk meg samboer..

 

Jeg er sykepleier og har nattvakter mens min samboer jobber dagtid og selv om Rocky var 10 år og aldri krøp i sengen da vi sov alene så begynte han å forsyne seg av min plass når jeg var borte.

 

Hver gang jeg kom hjem sov de to sammen i sengen og Rocky lå gladelig på min plass fult utstrakt på ryggen og koste seg når jeg kom hjem 6.00 om morgenen :!:

 

Jeg ga først min samboer skylden for dette men det viste seg at dette gjorde Rocky straks han hørte jeg smelte igjen husdøren.

 

Etter hvert så gikk jeg stille tilbake for å sjekke og fant alltid en uskyldig og forfjamset hund på min plass og dette klarte vi faktisk aldri å forandre på så slik ble det de fikk bare kose seg sammen.

Lenke til kommentar
Vår er snart 8 mnd gammel.

 

Hvis vi legger oss og han er lite trøtt så nekter han å sovne før han får ligge på gulvet på soverommet. Etter å ha ligget der noen timer så vil han ut av rommet og inn i buret sitt (har bur som står åpent 24/7), inni buret har han egen seng. Er han skikkelig trøtt så guider vi han inn i buret og han sovner tvert av. Og vi får et hundefritt soverom den natten.

 

Når han var "minivalp" så sov han alltid inne på soverommet av den grunn at han aldri sovnet andre steder og dermed fikk ikke sin skjønnhetssøvn. Sålenge vi var våken så nektet han plent å sove. Måtte derfor ta han med på soverommet og legge oss sammen med han til han sovnet. Nesten som en menneskebaby.

 

Denne type ordning passer oss ganske greit så vi har ikke stressa så mye med avvenning av å ligge på soverommet. Han bestemmer ganske greit selv hvor han vil ligge og sove.

 

Siden han er glad i buret sitt så må jo det være noe dere har vent han til ikke sant? Jeg har skjønt det at flere som bruker bur om natten uten at jeg egentlig har tenkt den tanken selv men det er kanskje en fordel?

 

Før hadde han senga si på vårt soverom, vi tok ut senga og la den i buret, og han fulgte etter.

Har også gitt han en del godbiter i buret slik at han ikke skal forbinde bur med kjipe ting.

Men som nevnt, buret står åpent helt tiden. Eneste gangene vi lukker det er hvis vi skal vaske gulvet.

Lenke til kommentar
Hva når den nye sofaen kommer da Runar vil din hund skjønne at dette ikke er lov lenger... :)

Du skal vite at vi har tenkt den tanken flere ganger, men vi får ta det som det kommer. Vi har tre sofaer, og han legger seg aldri i de to han ikke får ligge i. Det har hendt et par ganger at jeg har overrasket han sovende i sengen til mamma og pappa, men hva forventer du når soveromsdøren står åpen og han er alene hjemme? :)

 

Buret hans (eller vårt) står åpent hele tiden hos oss også, og han legger seg der helt frivillig, uansett tidspunkt på dagen. Han er også veldig glad i å ligge i bilen, sikkert redd for at vi skal dra fra han.

Lenke til kommentar

min vofs som er 11mnd sover i senga la med oss. begynder å bli ganske trangt om plassen nå.. hehe:)

men synst det bere er kos eg å ha en levandes kosebamse i senga. :love:

når det blir for varmt so går ho ned på golvet å legge seg.... der har hun blandt anna ei hundeseng å sove i og....so nokk av valgmuligheter. :D

Lenke til kommentar

Hunden vår sover litt rundt omkring. I godstolen når vi er ute, selvsagt ;) , men ellers sover hun på sitt egne hundeteppe utenfor soveromsdøra, som er åpen, eller så ligger hun ved siden av senga eller på gulvteppet på stua. Hun er på litt forskjellige steder. Har kanskje noe med forskjellige temperaturer på forskjellige steder å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg ville ventet med å legge den et annet sted frem til den klarer å holde seg gjennom hele natten. Hvis du skal bruke bur om natten i begynnelsen, så bør du ligge ved siden av buret på en madrass slik at hunden kan få komme ut når den våkner og må tisse. De fleste valper pleier å pipe og bli stressa da (ikke så rart, mtp at de er i fare for å tisse der de ligger).

 

Mine hunder sover på soverommet sammen med oss. Hovedgrunnen er at det er hyggelig, andre grunnen er at det er der det blir luftet om natten. Jeg syns det virker varmt og tungt for hodet å sove på stua, her er det 23 grader og et par pcer som står på stort sett hele tiden. Soverommet er kjølig og friskt. Samt at når man jobber store deler av dagen, så føler jeg for å "dele" natta med dem, selv om vi bare sover sammen :p Hehe.. Men selvfølgelig, vil den eldste sove på stua så får hun det :) Men den yngste får ikke, hun kan fremdeles finne på å tisse inne.

Lenke til kommentar

Hundene mine sover enten i kurven sin på gulvet på soverommet, eller i senga. I senga er bare hvis jeg sier det er greit:)

 

Da jeg hentet valpen min i Mars sov hun i reiseburet sitt om natta. I en stund hadde jeg buret oppi senga og delvis under dyna mi. Den første uken var jeg veldig mye ute med henne om natta, og da var det så greit å ha henne i senga fordi jeg våknet med en gang hun klynket og var tissetrengt. Tok ikke så lang tid før hun sov natta igjennom, og etterhvert flyttet jeg buret ned på gulvet. Når hun var gammel nok til å holde seg hele natta sluttet vi med bur

Lenke til kommentar

Vår sover på gulvet hos mamma og pappa. Det siste året (hun er 6 nå) har hun begynt å hoppe opp i sengen der, men når det blir for varmt, hopper hun ned igjen. Så, generelt sett under sengen eller ved siden av, innimellom oppi, hun får velge selv. Oppe kan hun gjøre mye bøll og hærverk om hun kjeder seg, så nede bak en lukket dør er greiest for oss.

Lenke til kommentar

Min er fire år, og har alltid sovet hvor enn han vil i huset. Som oftest holder han seg i sokkeletasjen der mine foreldre har soverom, og der det er kjøligere enn oppe (stue, kjøkken osv.), men han går fritt, og det hender at han tar seg turer opp i stua og legger seg der, spesielt hvis noen sitter sent oppe foran tv-en eller dataen. Han har aldri trivdes med å være oppi sofa, seng osv., så det er ikke en gang noe han vurderer. Ikke får han lov heller hvis han skal prøve på det.

Lenke til kommentar

Min hund sover på pleddet sitt i stuen. Men vi har døren åpen til soverommet, så det hender hun kommer og legger seg på gulvet ved siden av sengen en stund før hun går tilbake til sitt teppe.

 

Før det har hun vel egentlig alltid sovet i en kurv eller på et teppe på soverommet med meg, men overgangen til at hun ligger på stuen nå har gått knirkefritt, kanskje fordi vi har døren åpen og hennes plass er rett ved døråpningen så det er ikke særlig stor forskjell egentlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har 2 små hunder som vi lar sove hvor vi vill. De er så sosiale så å sove i stua nekter dem plent, så hun ene sover altid enten hos mor og far eller inni skapet mitt(hun elsker å sove i små rom,oppå klær eller i en av "hulene sine") Hun andre sover altid i senga mi som går kjempe fint siden jeg har en dobbelt seng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...