Gå til innhold

Lage HTPC, noen spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei, Fant ut at jeg hadde noen ok(?) komponenter liggende hjemme og tenkte jeg likeså greit kunne bruke de til noe nyttig. Sikkert nok av slike poster fra før, men håper noen kan strekke ut en hjelpende hånd!

 

Som sagt har jeg noen komponeneter, og lurer på om de er greie nok til å lage en HTPC, eller om jeg evt. må bytte ut noen. Trenger også noen fler ting enn det jeg har, og setter stor pris på om noen har forslag til komponenter til en grei pris.

 

Det jeg allerede har er:

-MSI K8N NEO2 Platinum

-AMD Athlon 64 3200+

-MSI NX6600GT 128Mb DDR3 AGP

-Seagate HDD(?) 200gb - trenger ny(e).

 

Det jeg trenger:

-kabbinett, går trolig for Silverstone SST-LC17

-forslag til ram?

-forslag til HDD?

-forslag til strømforsyning?

-forslag til lydkort om det trengs?

-forslag til lyd anlegg?

-forslag til DVD spiller?

-evt. media fjernkontroll?

-evt. tvkort?

-evt. bytte noen deler av de jeg har.

-noe mer som trengs?

 

HTPCen skal brukes sammen med en Toshiba REGZA 37Z3030D. Hva vil mitt system med de nåværende komponentene klare på det meste? Som dere sikkert skjønner er jeg ikke ute etter å bruke veldig mange tusen kr på dette, men heller lage et greit system som jeg kan ha stående i stua så jeg slipper konfigurere/legge inn programmer på min "vanlige pc" og rulle ut lange kabler gjennom huset.

 

Alle tips og kommentarer tas hjertelig imot!

 

//Berge

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du kan gjenbruke delene dine kommer litt ann på bruksområdet ditt.

Skal du spille av nedlastede .mkv 1080p filmer?

Nedlastede 1080i tvserier?

Om jeg ikke kan spille av 1080p filmer med mine nåværende komponenter tror jeg det blir litt dyrt å kjøpe alt nytt siden jeg ikke har et "must" for det beste innen film. har foreløpig bare sett på 'vanlige' dvd rip filmer, men kanskje bruke TVn til det den er god for mår man først har skaffet seg en. Men om man skulle oppgradere til å klare 1080p filmer, hvor mye må man ut med for å få noe som klarer og spille av filmene greit?

Oppskalere SD DVD til HD Dvd?

Om SD eller HD dvd kommer litt ann på prisen på spillerene. Kanskje ikke inkludere dette helt enda da det er såpass nytt at det vil falle mye i pris fremover? men kom gjerne med forslag til noen spillere, så kan jeg vurdere om det kanskje er like greit og kjøpe det først som sist.

Spille?

Tviler HTPCen kommer til å bli brukt til noe spill da jeg har en annen pc til dette.

Linux eller Windows?

Lite kjent med Linux, så windoes hadde kanskje vært best. Men tar det som er lettest og konfigurere og om det ene passer bedre inn i systemet enn det andre så er det avgjort.

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar

Kikket litt på de delene du har fra før.

Tror det faktisk blir dyrere å beholde disse delene, enn og bytte de ut.

(DDR ram er forholdsvis dyrt + du trenger lydkort).

 

AMD 4850e + 780g hovedkort er en forholdsvis billig oppgradering som gir deg mye (integrert lydkort som støtter 5.1 og skjermkort som akselrerer mpeg/h264). Så kan du heller bruke de gamle delene dine til å bygge en filserver.

 

Se på dette oppsettet: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85327

 

Vil du heller bruke Silverstone kabinettet er dette en bra strømforsyning: https://prisguiden.no/product.php?productId=78261

 

-kabbinett, går trolig for Silverstone SST-LC17

Dette er en smakssak. Silverstone lager gode kabinetter.

 

-forslag til ram?

2-4 Gb DDR2-800 RAM gir mest valuta for pengene

 

-forslag til HDD?

Western Digital green power serie, eller Samsung f1 serie er mest stillegående.

 

-forslag til strømforsyning?

Crossair 450W

 

-forslag til lydkort om det trengs?

Integrert lydkort Realtek HD dekker de fleste behov.

Vil du ha det beste kjøper du Asus Xonar HDAV (koster skjorta og gir deg _litt_ bedre lyd)

 

-forslag til lyd anlegg?

Dette kommer veldig ann på budsjett. Ville heller spurt om dette på avforum.no.

 

-forslag til DVD spiller?

Den billigste du finner.

 

-evt. media fjernkontroll?

Logitech Harmony. Gjerne den billigste da alle er "like inni".

Denne fjernkontrollen styrer også tven og stereoanlegget.

 

-evt. tvkort?

Tvkort er vanskelig pga. mange leverandører av digitaltv.

Kanal Digital parabol/kabel er enkelt.

Get Kabeltv er mulig.

Rikstv er mulig.

Lyse/IPtv er ikke mulig.

Analog kabel er enkelt.

 

-evt. bytte noen deler av de jeg har.

Delene du har vil begrense deg mer enn de vil gi nytte.

 

-noe mer som trengs?

Trådløst tastatur med innebygget mus. Er du på budsjett har vistnok biltema et knallbra tastatur til en billig penge :)

Lenke til kommentar
Kikket litt på de delene du har fra før...

 

Tusen takk for utfyldende og hjelpsomt svar!:D

 

Har sett en del på det du har satt opp, og vurderer sterkt om jeg skal gå for dette. Men en ting jeg lurer på før jeg bestiller er om Aspire L-5100 kan måle seg med oppsettet du har satt opp? Om det er noelunde likt så kunne det være kjekt og kjøpe en komplett pc så man slipper og bygge den selv når man er litt nybegynner og man har da også en viss garanti. Om det du har satt opp yter bedre så vil jeg nok absolutt gå for dette siden jeg vil jo ha mest kraft for pengene!

 

Jeg gjorde en liten forrandring i handlekurven, og det var å bytte WD disk med Samsung SP F1 750gb. Ny handleliste Her. Amentio har alle delene, men har hatt en veldig dårlig erfaring med denne nettbutikken, så vil helst slippe og kjøpe fra de så sjekket prisene hos datakjeden/digitalimpuls. Da jeg bor nær oslo kan jeg bestille og hente varene hos de så slipper jeg frakt og kan gå direkte til butikken om det er noe galt. Prisforskjellen blir Amentio 3614kr vs. Datakjeden/DI 3792kr = 178kr. Så burde faktisk bli billigere for meg å bestille de der og hente.

 

TV-kort føler jeg nesten er et must da jeg gjerne vil ta opp div. programmer og serier som går på TV. Jeg antar at jeg kan sette opp i innstillingene på PCen/TV-kortet hvilke kanaler og når den skal ta opp, så jeg ikke trenger å være tilstede for å få lagret ønsket program? Som sagt nybegynner med dette så litt generell info er kjekt å få med seg i farta;)

Så da på et TV-kort som de har hos datakjeden, nemlig HAUPPAUGE WinTV-PVR-150MCE. Så vidt jeg vet så har vi analog kabel i min lille hybel i underetasjen, og get boks i overetasjen. Vil dette TV-kortet funke med vanlig analog kabel og get, eller er det begrensninger? Leste en test av kortet her på hw at man trenger dvd-dekoder, noen som kan utfylle litt hva dette er og hva den gjør, også evt. link til noen brukbare?

 

Om jeg går for PC i deler og bygger, burde jeg kjøpe med en annen kjøler, eller klarer boxed viften å holde PCen på en grei temperatur uten for mye støy?

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...