Gå til innhold

16 år i Danmark, bare en myte?


FKL982

Anbefalte innlegg

Vil dette si at eg som 16 årig nordmann kan kjøpe snus på købehavn flyplass??

Geh, står bare om alkohol, men regner nesten med det..

 

Faktumet er at det faktisk ikke er ulovlig å kjøpe og drikke enda du er under 18, men det er ulovlig å selge TIL noen som er under 18. Derfor butikker ikke kan gjøre noe med folk som kommer inn og prøver å kjøpe øl hver dag, det er ikke ulovlig å prøve seg.

Er også derfor mange idioter tyr til falsk ID..noe som ER ulovlig.

 

Her tar purken alt som er åpent, mens de flaskene/boksene som ikke er åpnet lar de være.. :cool:

 

DOG er det lover i Norge som sier at det ikke er lov å bare være ute, uten at du skal noen plass, lenger enn til 22 når man er under 16, og det er forbudt å drikke på offentlig plass.

 

Eneste "lovlige" måten å få tak i alkohol på, er dersom noen skulle "miste" den en plass, og du finner det.

Jeg fant mitt "tilfeldig" på et offentlig toalett en gang :p

 

 

 

EDIT: Gawd, sorry, kom dobbelpost..

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i Køben i sommer, så fikk med meg litt av hva som kan gjøres der nede :) Er 18 selv.

 

Er du 16 så kan du kjøpe øl og "sprit" opp til 21,9 %, og tobakk/snus. Snus selger de (nesten) ikke i Danmark, mulig det er et forbud, det vet jeg ikke, men tror vi så 1 eller 2 7Eleven som hadde et eller annet merke snus. Men du får på taxfree tror jeg.

Verdt å merke seg er at det er ingen 16-års utesteder selv om man har lov til å drikke når man er 16.

 

Er du 18 kan du gjøre og kjøpe stort sett det du vil, sterksprit osv. Men, det er også en del utesteder med 20++ grense, men fremdeles er det mange flere 18års steder enn det er i Norge.

 

Og som BeFs sier, du må selvfølgelig huske på at dette gjelder ikke når du kommer til Norge igjen, da gjelder norsk lov. så du kan si at vi hadde langt ifra lovlig kvote da vi kom tilbake fra Danmark :whistle:

Lenke til kommentar
Var i Køben i sommer, så fikk med meg litt av hva som kan gjøres der nede :) Er 18 selv.

 

Er du 16 så kan du kjøpe øl og "sprit" opp til 21,9 %, og tobakk/snus. Snus selger de (nesten) ikke i Danmark, mulig det er et forbud, det vet jeg ikke, men tror vi så 1 eller 2 7Eleven som hadde et eller annet merke snus. Men du får på taxfree tror jeg.

Verdt å merke seg er at det er ingen 16-års utesteder selv om man har lov til å drikke når man er 16.

 

Er du 18 kan du gjøre og kjøpe stort sett det du vil, sterksprit osv. Men, det er også en del utesteder med 20++ grense, men fremdeles er det mange flere 18års steder enn det er i Norge.

 

Og som BeFs sier, du må selvfølgelig huske på at dette gjelder ikke når du kommer til Norge igjen, da gjelder norsk lov. så du kan si at vi hadde langt ifra lovlig kvote da vi kom tilbake fra Danmark :whistle:

 

Ok.. Satser på å få kjøpt på flyplassen i København då :)

Lenke til kommentar
Vil dette si at eg som 16 årig nordmann kan kjøpe snus på købehavn flyplass??

 

jepp, men det letteste er vel å ta en tur til sverige eller noe slik :p

og uansett. det er jo minste problem å få tak i snus i norge. bare at prisen er så høy..

Letteste sted er vel å dra til en utlending sjappe som har snus varer. der gjør de alt for å få butikken til å gå

Lenke til kommentar
Er du 16 så kan du kjøpe øl og "sprit" opp til 21,9 %

Ikke mer? Må ha vært forandringer dem siste åra isåfall, for en kompis av meg, som da var 17 var på spar i danmark og kjøpte seg en flaske hot'n'sweet for 2-3år siden

 

Har ikke akkurat lest reglene, men det var sånn når vi var der. Men altså, de 7-11 butikkene der nede driter omtrent i alder og tilstand så lenge du har penger. Vi kom jo drita kanon etter en laaang kveld på discotek, og kjøpte oss nachspiel-drikke i ganske bedugget tilstand klokken 6 om morgenen :p

Lenke til kommentar
Ser ut som noken har vært inne og gjort endringar under norge, dette er aldersgrensene for kjøp som er listet opp:

26 (under 22% ABV),

39 (over 22% ABV)[42]

 

Kilden går til ei ikkje eksisterande side på lovdata.no

 

39 for å kjøpe sprit :scared:

Hater sånne tapere som tror dem er megakule med å skrive piss på wikipedia. Men fikset det nå

Lenke til kommentar
Er du 16 så kan du kjøpe øl og "sprit" opp til 21,9 %

Ikke mer? Må ha vært forandringer dem siste åra isåfall, for en kompis av meg, som da var 17 var på spar i danmark og kjøpte seg en flaske hot'n'sweet for 2-3år siden

Enkelte sterkere enn 22% sprit er merket med 18årsgrense i Norge og.
Lenke til kommentar
Faktumet er at det faktisk ikke er ulovlig å kjøpe og drikke enda du er under 18, men det er ulovlig å selge TIL noen som er under 18. Derfor butikker ikke kan gjøre noe med folk som kommer inn og prøver å kjøpe øl hver dag, det er ikke ulovlig å prøve seg.

Ikke helt. Dette med falsk leg. er allerede nevnt.

 

I tillegg er det ikke noe problem for butikken å ringe politiet, som da dukker opp, og ofte velger å kontakte barnevernet. Så nei. Det er ikke ulovlig, men det er ikke særlig hyggelig å få en barnevernsmelding på seg heller da.

Lenke til kommentar
Enkelte sterkere enn 22% sprit er merket med 18årsgrense i Norge og.

Nei? Eksempler?

 

I tillegg er det ikke noe problem for butikken å ringe politiet, som da dukker opp, og ofte velger å kontakte barnevernet. Så nei. Det er ikke ulovlig, men det er ikke særlig hyggelig å få en barnevernsmelding på seg heller da.

Butikkpersonale har ikke lov til å holde igjen et menneske eller dens legitimasjon heller

Lenke til kommentar
Faktumet er at det faktisk ikke er ulovlig å kjøpe og drikke enda du er under 18, men det er ulovlig å selge TIL noen som er under 18. Derfor butikker ikke kan gjøre noe med folk som kommer inn og prøver å kjøpe øl hver dag, det er ikke ulovlig å prøve seg.

Ikke helt. Dette med falsk leg. er allerede nevnt.

 

I tillegg er det ikke noe problem for butikken å ringe politiet, som da dukker opp, og ofte velger å kontakte barnevernet. Så nei. Det er ikke ulovlig, men det er ikke særlig hyggelig å få en barnevernsmelding på seg heller da.

Har liten tro på at politiet gidder det i det hele tatt. Når vi tar en tyv på butikken hvor jeg jobber gidder ikke politet å komme bortover en gang, selv om politistasjonen er rett ved siden av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...