Gå til innhold

spm om Felt speilrefleks


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om ett godt digitalt speilreflekskamera som tåler litt juling (vått vær, fuktig oppbevaring, mulige støt, å generelt alt som kan foremkomme i felt.

 

Eventuelt, ville det vert lurere å kjøpe brukt og la det gå til H når det gjør?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus E-3, Pentax K200D/K20D/K10D/Samsung GX20/GX20, Canons 1D-serie og Nikon D2-serie er svært godt værtettet.

 

Merk at Alle disse kameraene er avhengige av værtettet optikk.

 

For Olympus inkluderer det 14-54, for Pentax 16-50, L-optikk fra Canon og objektiver med gullring fra Nikon.

 

Sony kan jeg ikke uttale meg om.

 

K200D er det billigste av disse, og kombinert med 16-50 vil det være godt værtettet. På neste plass kommer K20D/K10D/GX20/GX10 med 16-50, så Olympus E-3.

Lenke til kommentar
Olympus E-3, Pentax K200D/K20D/K10D/Samsung GX20/GX20, Canons 1D-serie og Nikon D2-serie er svært godt værtettet.

 

Merk at Alle disse kameraene er avhengige av værtettet optikk.

 

For Olympus inkluderer det 14-54, for Pentax 16-50, L-optikk fra Canon og objektiver med gullring fra Nikon.

 

Sony kan jeg ikke uttale meg om.

 

K200D er det billigste av disse, og kombinert med 16-50 vil det være godt værtettet. På neste plass kommer K20D/K10D/GX20/GX10 med 16-50, så Olympus E-3.

 

 

Du trenger nå ikke å gå helt til Dx-serien til Nikon, D200, D300 og D700 er nå minst like gode på værtetning som Pentax-husene du anbefaler...

 

Først og fremst, takker for hurtig svar

 

D300 ser ut til å være en god kanditat siden jeg har fått tilbud om ett pent brukt ett.

Men får se hvor mye penger jeg kan avsette til dette.

 

K200D eller Olympus kameraet ser også ut som gode valg.

 

Igjen. takk

Lenke til kommentar
Er de det?
Er de ikke det?

 

Ok, jeg skal ikke påstå at jeg har sett noen sammenlignende tester der man ser på hvilket kamerahus som kan ligge lengst under vann og fremdeles virke, men Dxxx-serien til Nikon har vist seg å tåle mye dårlig vær i praktisk bruk, og jeg nekter å tro at magnesiumskarroseriet til D300 er noe dårligere enn K20D.

Lenke til kommentar

Jo. Men jeg mener Akam påviste at D200 fikk vann inn i batterirommet etter to dråper med vann, og at kameraet sluttet å fungere før det ble tørket i sin test?

 

Edit: "...Men du ser også at disse ikke er laget for å gi vanntetthet. For å teste dette, slapp vi 5 dråper vann på lokket til batterirommet. Etter få sekunder trakk dette vannet inn under lokket. Da vi åpnet lokket, så vi at pakningene ikke hadde forseglet rommet, og batteriet, og kontaktene i batterirommet var blitt våte. Vi tørket umiddelbart vekk alt vi fant av væske, og skrudde på kameraet igjen. Da fungerte det ikke som det skulle, og vi måtte ta ut batteriet, og la batterirommet/kameraet tørke, før vi kunne bruke det igjen. [...]"

(Akams test av D200)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Jo. Men jeg mener Akam påviste at D200 fikk vann inn i batterirommet etter to dråper med vann, og at kameraet sluttet å fungere før det ble tørket i sin test?

 

Edit: "...Men du ser også at disse ikke er laget for å gi vanntetthet. For å teste dette, slapp vi 5 dråper vann på lokket til batterirommet. Etter få sekunder trakk dette vannet inn under lokket. Da vi åpnet lokket, så vi at pakningene ikke hadde forseglet rommet, og batteriet, og kontaktene i batterirommet var blitt våte. Vi tørket umiddelbart vekk alt vi fant av væske, og skrudde på kameraet igjen. Da fungerte det ikke som det skulle, og vi måtte ta ut batteriet, og la batterirommet/kameraet tørke, før vi kunne bruke det igjen. [...]"

(Akams test av D200)

 

Gjelder dette også D300?

Oh well, får heller kjøpe det å go all the way når det evt går til H

 

Å så gjelder det heller røff behandling og fuktig miljø enn vann. Men Dette vil å forekomme så...

Endret av Slim91
Lenke til kommentar
Ellers er jo D2X en kandidat.. ligger endel brukte ut på dotten ol..

 

Det er vel ikke så mye annet å si at det er rett å slett dette han bør kjøpe på bruktmarkedet til sitt tøffe bruk.

Eller en 1D serie.

Men D2X får en utrolig billigt nå på bruktmarkedet, løp å kjøp ingen over ingen under. Her er det ikke noen bedriten blits som spretter opp i tide å utide :!:

Lenke til kommentar

K200D er nok det rimeligste alternativet med skikkelig værtetting. Her er et utsnitt fra Akam-testen av det:

Pentax K200D er som nevnt å betrakte som en K10D i et K100D-hus og er testens helt klart mest solide bidrag. Det er bygget i karbonfiber og stål og vi blir overrasket om man ikke kan slå inn en hel pakke med spiker med dette kameraet. Det er også testens eneste kamera som er utstyrt med skikkelig værtetning, og omtrent 60 ulike pakninger og tetninger på ulike punkter i kameraet gjør at vi har atskillig større tiltro til at K200D vil overleve røff behandling enn testens øvrige kameraer. Pentax gjorde det meste riktig på konstruksjonen av K100D og det gleder oss at de ikke har klusset for mye med en design og konstruksjon som i utgangspunktet er svært svært god. Man må i det hele tatt mangedoble prisen for å finne lignende byggekvalitet og tetning hos andre produsenter. Bravo, Pentax! Igjen.

 

Pentax K100D fikk da vi testet det nærmest skamros av oss for sin fremragende konstruksjon og ergonomi, og det kan du lese om her.

 

Vi har i det hele tatt lite negativt å si om kamerahusene vi har inne til test denne gangen. De har alle sine små svakheter, men har i det store og hele mer enn godkjent byggekvalitet og ergonomi. Pentax K200D, som i skrivende stund er omtrent kr 1100,- dyrere enn de øvrige, er imidlertid en divisjon over de andre på dette området.

 

i_461028.png

K200D og vertikalgrepet er godt værtettet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...