Gå til innhold

spm om Felt speilrefleks


Anbefalte innlegg

Jo. Men jeg mener Akam påviste at D200 fikk vann inn i batterirommet etter to dråper med vann, og at kameraet sluttet å fungere før det ble tørket i sin test?

 

Edit: "...Men du ser også at disse ikke er laget for å gi vanntetthet. For å teste dette, slapp vi 5 dråper vann på lokket til batterirommet. Etter få sekunder trakk dette vannet inn under lokket. Da vi åpnet lokket, så vi at pakningene ikke hadde forseglet rommet, og batteriet, og kontaktene i batterirommet var blitt våte. Vi tørket umiddelbart vekk alt vi fant av væske, og skrudde på kameraet igjen. Da fungerte det ikke som det skulle, og vi måtte ta ut batteriet, og la batterirommet/kameraet tørke, før vi kunne bruke det igjen. [...]"

(Akams test av D200)

 

Hvem er det som holder kameraet opp-ned i regnvær?

Tror ikke man skal bekymre seg veldig for å få vann inn der med mindre man pleier å stå på hendene når man fotograferer.

 

Skal du ut på tur i skikkelig uvær kan det være kjekt å ha utstyret i en vanntett sekk,

eventuelt i en vantett pose i sekken.

Du får slike for en billig penge på de fleste sportsbutikker.

http://www.oslosportslager.no/produkt/expe...pose-19441.aspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, jeg vet ikke med deg, men jeg har like stort behov for å holde kameraet i portrettorientering når det regner som ellers.

 

Portrett er da ikke opp ned. Og da vil hånden din beskytte kameraet mer enn det den normalt gjør, så det er veldig lite sannsynlig at du får vann inn i batteriluka på den måten.

 

Hvis du oppdager at du blir våt når du står på hendene i regnværet i ditt nye fancy regntøy, ville du gått tilbake til butikken for å klage, eller ville du kalt det brukerfeil?

Endret av erlingba
Lenke til kommentar
Vel, jeg vet ikke med deg, men jeg har like stort behov for å holde kameraet i portrettorientering når det regner som ellers.

 

Portrett er da ikke opp ned. Og da vil hånden din beskytte kameraet mer enn det den normalt gjør, så det er veldig lite sannsynlig at du får vann inn i batteriluka på den måten.

 

Hvis du oppdager at du blir våt når du står på hendene i regnværet i ditt nye fancy regntøy, ville du gått tilbake til butikken for å klage, eller ville du kalt det brukerfeil?

Skalvise. *Holder kamera* Jeg vil påstå at kameraets batteriluke er svært eksponert om jeg holder det i portrettorientering, og vi skal ikke glemme at det tidvis regner ganske sideveis også.

 

Om jeg ville kalle det brukerfeil? Ja, siden regnklær ikke kan forventes å holde ute vannet i åpne skjøter, så ja.

 

Men når du kjøper et kamera, får vite at det er "værtettet", da er det ikke brukerfeil å ta bilder i portrettorientering med nevnte kamera.

 

Er det veldig vanskelig å innrømme at det faktisk er en feil med D200 at batteriluken ikke er værtettet?

 

:)

Lenke til kommentar
Er det veldig vanskelig å innrømme at det faktisk er en feil med D200 at batteriluken ikke er værtettet?

Herregud, Simon. Batterilukekritikken fra Akam er jo en vits blant Nikonister (altså vi som har praktisk erfaring med det som kritiseres). Først og fremst så er batteriluken på D200 og 300 utstyrt med pakninger, men det er ett lite svakt punkt i låsemekanismen. I teorien kan det altså komme noen dråper inn der (Akam benyttet seg av en pipette for å sørge for det). Jeg har vært ute i ruskevær med D200, og jeg har fått noen dråper inn i luken, men det hadde ingen betydning, for etter at vannet har kommet inn, så må vannet komme seg opp langs hele lengden på batteriet, og så lykkes med å kortslutte polene. Det skjer rett og slett ikke i praksis - om du ikke holde kameraet opp ned i lengre tid.

 

Edit: Jeg husket feil. Det var D70 jeg fikk vann inn i luken på. D200/300 har jeg aldri fått vann inn i.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Siste jeg sjekka så sitter batterirommet UNDER kameraet, så de har altså snudd kameraet 180 grader og så utsatt det for vann, fair enough. Så over til den virkelige verden, hvor mange gjør dette daglig igjen ? Ingen ?

 

 

Jo. Men jeg mener Akam påviste at D200 fikk vann inn i batterirommet etter to dråper med vann, og at kameraet sluttet å fungere før det ble tørket i sin test?

 

Edit: "...Men du ser også at disse ikke er laget for å gi vanntetthet. For å teste dette, slapp vi 5 dråper vann på lokket til batterirommet. Etter få sekunder trakk dette vannet inn under lokket. Da vi åpnet lokket, så vi at pakningene ikke hadde forseglet rommet, og batteriet, og kontaktene i batterirommet var blitt våte. Vi tørket umiddelbart vekk alt vi fant av væske, og skrudde på kameraet igjen. Da fungerte det ikke som det skulle, og vi måtte ta ut batteriet, og la batterirommet/kameraet tørke, før vi kunne bruke det igjen. [...]"

(Akams test av D200)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...