Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Halv ytelse" - Dinside.no Testvinner PC (Netshop)


Anbefalte innlegg

Kjøpte en NetShop Dinside PC Testvinner Aug 2008 i forrige uke og har et par problemer med den allerede. (Standard oppsett men uten operativ system. Installerte Vista 32-bit selv når jeg fikk den).

 

1) PCen lager en høy pipelyd hver gang jeg starter den. er ikke sikker på hvor den kommer fra. Kan ikke tenke meg at dette er meningen at skal skje...?

 

2) Viften forran sluttet å virke etter en dag :w00t:, plutselig stoppet den nesten helt opp og det begynte og komme 3 korte pip fra PCen helt til jeg skrudde den av og koblet ifra viften. (Kommer fortsatt et kort pip når jeg skrur den på). Prøvde å sette den på igjen etter en stund å da fungerte den et par timer før den stoppet helt og PCen begynte med konstant korte pipelyder til jeg koblet den ifra igjen.

 

3) Det største problemet: Testet PCen i 3DMark06 og fikk en score på ca 7500. Fortventet og få rundt 14000 slik som Dinside gjorde da de testet den. (Har nyeste drivere til grafikk kortet, chipset, lyd, nettverk og nyeste BIOS fra CDer som fulgte med).

 

3dmark06cx2.th.jpg

 

Lastet ned CPU-Z og Everest for å finne ut hva som var feil, og da la jeg merke til at jeg kun hadde 1.5 GHz Core Speed i CPU-Z. CPU-Z Sier også at jeg har 166 MHz Bus Speed, selv om denne er satt til 333 (x9 multiplier) i BIOS. Har satt Power Options til High Performance, skrudd av EIST (Enhanced Intel SpeedStep technology) i BIOS og prøvd med andre hastigheter, men bus speed forblir halvert (200 dersom jeg setter den til 400 etc).

 

cpuzls9.th.jpg

 

everestgk9.th.jpg

 

Noen som kan være så snille å hjelpe? :cry:

 

(Ligger brukermanual til hovedkort her hvis noen lurer på noe om BIOS muligheter osv) (PDF i .zip).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan tenke meg hvordan pc'produksjonen fungerer rett før lunch tidene... få det sammen.. ekke så viktig med det greiene der osv.

 

de skal uansett stille inn biosen for deg slik at ting SKAL ha riktige hastigheter osv.

for det kan ikke forventes av vanlige folk at man skal kunne stille inn biosen om det var nødvendig. eller opdatere selve biosen om cpu'en ikke er støttet. siden den faktisk kjører på den lave hastigheten så tyder ting på at de/du har valgt gammel model av hovedkort og ny cpu.

Lenke til kommentar
Jepp.. Tipper vifta er ødelagt/feilmontert. Det forklarer de fleste problemene dine.

Tja.. Har jo koblet ifra den vifta som hadde problemer og den piper fortsatt en gang når jeg skrur på PCen, og prosessoren viser fortsatt 1.5 GHz. (Fikk ikke noen merkbare tempratur endringer.)

 

Men nå virker det som om hele dritten er ødelagt. Når jeg skulle starte opp PCen i dag fikk jeg ikke noe bilde på skjermen, og ut ifra lyden fra PCen virket det som om den satt seg fast i oppstarten. (Kommer den samme sekvensen av lyder fra PCen helt til jeg skrur den av.)

 

siden den faktisk kjører på den lave hastigheten så tyder ting på at de/du har valgt gammel model av hovedkort og ny cpu.

CPUen står listet opp på http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...incat_no=1#menu (Core 2 Duo Wolfdale E8400)

 

Noen som vet hvordan reprasjon/retur osv fungerer hos Netshop? Kan jeg bare sende inn selve PCen sammen med driver CDer til hentelageret i Oslo f.eks og be dem fikse det eller heve kjøpet? Og/eller må jeg sende inn alt annet jeg bestilte samtidig (Noen tomme CDer, to flatskjermer og et keyboard).

 

:hmm:

Endret av Lolwut
Lenke til kommentar

Aner ikke hva slags magi dette er, men koblet ifra alle ledninger til PCen og tok av lokkene på sidene av kabinettet og lot det stå en stund mens jeg så etter noe som kunne være galt.. eller hvordan jeg kunne resette BIOS. Fant ingen ting interresant så jeg tenkte jeg skulle sette den tilbake og prøve igjen og se om jeg kunne få til en BIOS reset ved å starte PCen på nytt tre ganger på rad.

 

Til min forundring så fungerte faktisk PCen så jeg gikk inn i BIOS og skrudde på alt slik som det var da jeg fikk PCen (EIST osv på) og lagret endringene. Fikk ingen pipelyd da PCen startet etter å gå ut av BIOS. Sjekket CPU set for morroskyld etter oppstart. Fikk 3000 GHz. Tok en full 3D Mark 06 Test og fikk rundt 13000 total score. Er ganske fornøyd. (Selv om jeg ligger ca ~1000 under hva Din Side fikk :ermm:).

 

Så da gjenstår det vel egentlig bare å se om det fortsatt piper når jeg starter PCen på nytt, og hvor lenge det varer... Har fortsatt ikke koblet til ledningen til viften forran som ikke virket heller.

 

everestcu1.th.jpg

cpuzac1.th.jpg

3dmark06pc2.th.jpg

Lenke til kommentar
Du har kobla fra CPU-vifta og forventer at PCen skal fungere som normalt???

Nei, en helt vanelig vifte. Som sitter på forsiden av kabinettet i nærheten av harddisken.

https://prisguiden.no/product.php?productId=78495 eller noe. Alle andre vifter går som normalt, inkludert de to andre MIST viftene, på siden og bak.

 

"Rælet" på oppgavelinjen er Firewall, Steam, Everest, ATI Cataclyst Control Center, Realtek Audio Manager, nettverk og "safely remove hardware" .. og windows update ikon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen, har visst fått en del mail fra andre som har samme problem som jeg hadde, så tenkte jeg skulle gi litt mer info her.

 

Jeg fikk tilbake de samme problemene etter en stund, så jeg bestemte meg for å sende PCen tilbake til Netshop's RMA og fikk et nytt hovedkort installert gratis etter 2-3 dager. Etter det har alt fungert fint for meg. (Bortsett fra den jævla vifta forran :hmm: og tikkelyder fra PSU.) Jeg sendte inn PCen sammen med screenshots of CPU-Z, 3D-Mark, Everest og en lang feilbeskrivelse for å være sikker på at de ikke skulle vri seg unna.

 

Noen ting jeg fant ut om helvettet:

 

Problemet så ut til å oppstå etter at jeg hadde trukket ut ledningen en stund og satt den inn igjen, og muligens andre ganger helt tilfedig.

 

For å fikse problemet var jeg nødt til å skru av PCen, trekke ut ledningen, sette den inn igjen etter en kort stund, trykke på den sorte Clear CMOS gummi-knappen bak på kabinettet(/hovedkortet), og starte PCen på nytt med Default BIOS settings. Da så det ut til å fungere OK en stund ihvertfal.

 

Orket ikke å drive med så fryktelig mye testing for å finne ut nøyaktig hvordan jeg kunne fikse det/gjenskape problemet ettersom det var ganske tidkrevende.

 

Lykke til dere som har det samme problemet. Jeg foreslår at dere beskriver problemet nøye til netshop og sender med screenshots som bevis osv så dere ikke blir bedt om å betale for feilsøking fordi netshop ikke klarer å gjenskape feilen.

 

PS: Themet jeg bruker heter NEXTLevel, finner det på DevianTART sammen med masse andre themes. http://vathanx.deviantart.com/art/NEXTLevel-71347045

Lenke til kommentar

å trykke på c.cmos knappen på et hovedkort er IKKE det samme som å trykke på den kanppen på en ruter/modem. av den simple grunn at det ofte er ting som må stilles inn i bios manuelt for å få høy ytelse av systemet(ofte minnet). klikkelyden fra psu er mest sansynlig en kabel som er bortig vifta. er du heldig er det ikke en intern kabel i psu'en.

Lenke til kommentar
Aner ikke hva slags magi dette er, men koblet ifra alle ledninger til PCen og tok av lokkene på sidene av kabinettet og lot det stå en stund mens jeg så etter noe som kunne være galt.. eller hvordan jeg kunne resette BIOS. Fant ingen ting interresant så jeg tenkte jeg skulle sette den tilbake og prøve igjen og se om jeg kunne få til en BIOS reset ved å starte PCen på nytt tre ganger på rad.

 

Til min forundring så fungerte faktisk PCen så jeg gikk inn i BIOS og skrudde på alt slik som det var da jeg fikk PCen (EIST osv på) og lagret endringene. Fikk ingen pipelyd da PCen startet etter å gå ut av BIOS. Sjekket CPU set for morroskyld etter oppstart. Fikk 3000 GHz. Tok en full 3D Mark 06 Test og fikk rundt 13000 total score. Er ganske fornøyd. (Selv om jeg ligger ca ~1000 under hva Din Side fikk :ermm:).

 

Så da gjenstår det vel egentlig bare å se om det fortsatt piper når jeg starter PCen på nytt, og hvor lenge det varer... Har fortsatt ikke koblet til ledningen til viften forran som ikke virket heller.

 

everestcu1.th.jpg

cpuzac1.th.jpg

3dmark06pc2.th.jpg

 

Enkelte MSI sine nyere hovedkort lager X antall beep i oppstart basert på antall usb enheter som er tilkoplet. Mange som ble "irritert" over denne funksjonen .Mulig det er dette du opplever.

Eks tilkoplet : USB tastatur - USB Mus - USB 7in1 cardreader = 3 beeps .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...