Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montering av ekstra bremselys LED


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver å skal montere ekstra bremselys LED, fra Biltema, men plages litt.

 

Etter å ha prøvt, feilet, målt og bannet, kom jeg frem til at jeg har kombinert kjøre- og bremselys.

Altså, når jeg ikke bremser lyser pæra svakt, men når jeg bremser lyser den sterkt.

Hvordan skal jeg da koble til de ekstra bremselysene?

Inn til bremse/kjørepæra går det to ledere, og en minus ut.

 

Når de var kobla til kombinert lyste LEDene vanlig og det var kun litt ekstra lysstyrke i midten som tydet på at jeg bremset. Det kan jo skape litt forvirring når jeg f.eks. kjører forbi noen, og det ser ut til at jeg bremser hele veien.

 

Har en '92 Nissan Sunny 1,4LX.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Driver å skal montere ekstra bremselys LED, fra Biltema, men plages litt.

 

Etter å ha prøvt, feilet, målt og bannet, kom jeg frem til at jeg har kombinert kjøre- og bremselys.

Altså, når jeg ikke bremser lyser pæra svakt, men når jeg bremser lyser den sterkt.

Hvordan skal jeg da koble til de ekstra bremselysene?

Inn til bremse/kjørepæra går det to ledere, og en minus ut.

 

Når de var kobla til kombinert lyste LEDene vanlig og det var kun litt ekstra lysstyrke i midten som tydet på at jeg bremset. Det kan jo skape litt forvirring når jeg f.eks. kjører forbi noen, og det ser ut til at jeg bremser hele veien.

 

Har en '92 Nissan Sunny 1,4LX.

 

Om du har to ledere inn til pæra, pluss gods, så er det ikke noe mer hokus pokus enn om det var to separate pærer (bare en godsforbindelse mindre). Antar det er snakk om en 21/5 eller 23/8W pære med to glødetråder av denne typen? Da er det bare å finne hvilken av de to lederene i bunnen av sokkelen som går til bremselyset, og koble seg på den, pluss den felles lederen.

 

Merk deg imidlertid at en del japanske bilprodusenter av uforståelige grunner kunne være veldig glade i å sette brytere på minussiden av forbruker, altså mellom pære og jord. I så fall kan det tenkes at du har en konstant pluss i selve "kroppen" av pæresokkelen, samt to ledere i bunnen av sokkelen som går til gods -den ene via lysbryter, den andre via bremselysbryteren. Er det koblet slik, og du har koblet ekstralyset på den lederen som går via bremselysbryter pluss en vanlig godsforbindelse, så virker det jo overhodet ikke, da får du to jordledere og ingen spenning+strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...