Gå til innhold

Test: Corsair Flash Voyager Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket program bruker dere til å måle hastigheten på produktene? Kunne tenkt meg å teste et par minnepenner jeg har selv.

 

Når det gjelder små minnepenner så vet jeg om noen som har en liten en, men kommer ikke på navnet. Skal se om jeg kan grave det frem. Her er en annen jeg snublet over her om dagen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Ser ikke helt poenget med å velge denne fremfor den vanlige corsair voyager, de er bittesmå begge to.

 

flash voyager er bitteliten? den var i beste fall relativ :p

post-43112-1223821712_thumb.jpg

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Har hatt denne i noen uker nå, og er kjempefornøyd med den. Den passer fint på nøkkelknippet, slik at jeg kan ha med portableapps og alle dokumentene mine uansett hvor jeg går. Den kunne kanskje vært enda litt mindre, som det nevnes i artikkelen er selve disken ganske liten i forhold til "huset".

Lenke til kommentar

Bare oppskrytt at det gummi koveret gjør den vanntett.. Storsett alle minne-penene jeg har hat de siste 5 årene har endt opp med å ikke ha noe deksel rundt seg å de har alle klart flere turer gjennom vaskemaskinen ;)

Greit nok at den beskytter mot støt, men det er jo ikke akkurat harddisker det er snakk om:P

Lenke til kommentar
Bare oppskrytt at det gummi koveret gjør den vanntett.. Storsett alle minne-penene jeg har hat de siste 5 årene har endt opp med å ikke ha noe deksel rundt seg å de har alle klart flere turer gjennom vaskemaskinen ;)

Greit nok at den beskytter mot støt, men det er jo ikke akkurat harddisker det er snakk om:P

Gummien er kjempekjekk faktisk. Har mistanke om at gummien rundt min egen 16 GB vanlige flash voyager (den store versonen) har reddet min et par ganger. Har tråkka på den med sko på, og har mistet harde tunge ting på den et par ganger, men den funker like fint. Hadde jeg gjort det med den gamle 64 MB pennen min fra en del år tilbake hadde den knust på flekken.

 

Til Hernil: Et fint program for å måle overføringshastigheter er Tera copy. Du finner det på download.com. Det forteller deg tider på overføringer, og hastigheten det overføres med. Både fortløpende fart, og gjennomsnittsfart når kopieringen er ferdig.

Fine ting å teste hastigheter med er f.eks en .iso eller .zip fil på noen hundre megabyte 200-700 anbefalt så hastigheten får tid til å stablisere seg. For små filer kan det være greit å kopiere en program-mappe fra programfiler, hvis du har microsoft office eller open office er de ypperlige å teste med.

Jeg er ikke helt sikker, men teoretisk vil minnepennen ha mulighet for flere IOPS enn harddisken din når du skal lese små filer fra den og skrive til harddisken. Men siden det er en sammenhengende kopiering kan det hende det ikke går som random write for harddisken.

Du kan også teste diverse benchmark programmer på minnepennen, men da er det såkalte "syntetiske" tester og gir deg teoretiske grenser. Kopiering av mapper som nevnt over er "real life" tester og forteller deg hva du vil se i praksis.

Lenke til kommentar
Til Hernil: Et fint program for å måle overføringshastigheter er Tera copy. Du finner det på download.com. Det forteller deg tider på overføringer, og hastigheten det overføres med. Både fortløpende fart, og gjennomsnittsfart når kopieringen er ferdig.

Fine ting å teste hastigheter med er f.eks en .iso eller .zip fil på noen hundre megabyte 200-700 anbefalt så hastigheten får tid til å stablisere seg. For små filer kan det være greit å kopiere en program-mappe fra programfiler, hvis du har microsoft office eller open office er de ypperlige å teste med.

Jeg er ikke helt sikker, men teoretisk vil minnepennen ha mulighet for flere IOPS enn harddisken din når du skal lese små filer fra den og skrive til harddisken. Men siden det er en sammenhengende kopiering kan det hende det ikke går som random write for harddisken.

Du kan også teste diverse benchmark programmer på minnepennen, men da er det såkalte "syntetiske" tester og gir deg teoretiske grenser. Kopiering av mapper som nevnt over er "real life" tester og forteller deg hva du vil se i praksis.

Takker, skal se på det. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne legge til min erfaring med Flash Voyager.

 

Den gummien rundt virker veldig kjekk og betryggene i starten. Man leser også rundt på nettsider at den er bortimot vanntett og sterk mot støt. Alt i alt følte jeg meg veldig betrygget med en minnepinne som hadde beskyttende egenskaper, som de andre minnepinnene ikke hadde.

 

Men ... En normal minnepinne har hard plastikk rundt seg, som beskytter den mot "bøy og tøy" mellom selve den biten du putter inn i pc-en, og minnebrikken. Feks om du bruker minnepinnen bak på den bærbare pcen, og sitter på et ujevnt underlag, vil det ujevne underlaget legge press på minnepinnen og bøye den i retning.

 

... og slik ble min voyager ødelagt. Jeg satt i senga og brukte den i min bærbare. Plutselig hadde min voyager ca 60 graders vinkel, og viste tydelige svakheter i konstruksjonen. Jeg fikk ikke bruk for de beskyttende egenskapene voyageren hadde. Men jeg ville hatt bruk for de egenskapene resten av minnepinne-gjengen har, som er hard plast rundt overgangen mellom den delen du stikker inn i pc-en og selve minnebrikka.

 

Konklusjon: Ga meg en uriktig betryggende følelse. Styr unna fancy datautstyr med blinkende lys og gummibeskyttelse. Det kosmetiske er for damer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

@Vu-CaN!

 

Absolutt ALLE usb minnepinner på markedet består av et lite kretskort med påloddet usb-kontakt.

 

Hvorvidt huset er gummiert eller hardplast betyr fint lite om du klarer å bøye pinnen med låret/kneet/handa di på den måten du beskriver. De knekker alle sammen.

 

At du klarer å kalle produktet for konstruksjonsmessig svakt pga dette, så må jeg si du stiler meget store krav. Tro meg, jeg har sett massevis av minnepenner knekt på denne måten, og hvilket materiale du har rundt kretskortet, så lenge det ikke klarer å forsterke loddepunktene.

 

Den forsterkninken hadde du ev. fått om produsentene laget et større "fotavtrykk" rundt kontakten, men da sperrer du ev. porter ved siden av den du benytter, og da ville du garantert ikke kjøpt minnepinnen pga det.

 

Kjøp heller laptop med express-card slot, og kjøp dek minnepinne for tilkobling der, så har du sikkerheten du ønsker (blir kant i kant med pc'en), men du mister litt fleksibilitet.

 

Lykke til med valget av din neste minnepinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...