Gå til innhold

Kulturo: De store filmtabbene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...så er feilspotting absolutt en måte å gjøre selv den døveste film underholdende på.

Mange oppfatter denne måten å bruke ordet "døv" på som nedsettende og latterliggjørende over døve mennesker. Jeg hadde satt pris på det hvis kulturo.no hadde ungått slik ordbruk i sine artikler.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
...så er feilspotting absolutt en måte å gjøre selv den døveste film underholdende på.

Mange oppfatter denne måten å bruke ordet "døv" på som nedsettende og latterliggjørende over døve mennesker. Jeg hadde satt pris på det hvis kulturo.no hadde ungått slik ordbruk i sine artikler.

 

Ordet "døv" betyr ikke utelukkende "hørselshemmet". Godt mulig at det er den eneste definisjonen du finner i ordboka, men i muntlig språk betyr det gjerne det samme som "tamt", "slapt", etc. Uansett, litt unødvendig å henge seg opp i synes jeg.

Lenke til kommentar
Ordet "døv" betyr ikke utelukkende "hørselshemmet". Godt mulig at det er den eneste definisjonen du finner i ordboka, men i muntlig språk betyr det gjerne det samme som "tamt", "slapt", etc. Uansett, litt unødvendig å henge seg opp i synes jeg.

Av samme grunner som at for eksempel "homo" betyr teit/slapt/kjedelig på talespråket. Betyr det at det hadde vært greit av anmelderen å kalle filmen han/hun misliker for "homofilmer"? "Mongofilmer"?

 

Jeg er fullstendig klar over at vi ikke kan styre talespråket, og at man gjerne bruker disse ordene i muntlig språk uten å tenke over det. Men i et såpass seriøst skriftlig medium som kulturo.no hadde jeg ventet litt bedre selvjustis på språket.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

"Selv den døveste film": Uten å henge meg opp i om det er politisk korrekt eller ikke, så virker det på meg som å kalle noe tregt/dumt/kjedelig for døvt, en tradisjon som en først og fremst finner på Østlandet. Kan ikke huske at verken meg eller noen av mine venner (fra Bergen/Sotra/Omegn) bruker ordet døv for å beskrive noe kjipt noe.

 

Når det gjelder det artikkelen handler om, dette med feil i filmer, så må jeg innrømme at en av de første tingene jeg gjør etter å ha sett en film, er å svinge innom imdb.com og sjekke trivia/goofs. Grunnen til at det ser ut som at de store filmene er de som har fleste feil, kan ha sammenheng med at disse filmene har mange flere som har sett, og mange har kanskje sett de flere ganger. Da blir det automatisk en større mengde med folk å ta fra, folk som kan finne feil. Det tror jeg at er litt av forklaringen på dette.

Lenke til kommentar

Filmtabber er morsomt :)

 

Ang. han stormtropp soldaten som skaller så har jeg lagt merke til at i nyere versjoner av filmen så er det lagt til en lyd bestående av et klunk og litt radiostøy. Sannsynligvis ment å være støy fra sambandet i hjelmen idet han skaller ^^

Vet ikke hvordan dette er i de nyeste versjonene av filmen.

Sjekk foresten blasterne som står inntil veggen i samme scene. Varierer hvor mange som er der :)

 

Er en fin i Flåklypa også: I en scene inne i huset til Reodor så dukker det opp et skrujern på gulvet som kun er der i en frame. Grunnet at dette er dokker så ser skrujernet ut som det er 2 meter langt :D

Lenke til kommentar

Stormtropptabben er jo bare en tabbe om man går ut fra at stormtroppene aldri gjorde feil. Men siden de er mennesker, og jeg kjenner flere titalls personer som har gjort samme tabbe, så er det bare ekstra realisme i filmen. (selv om det ikke var planlagt)

 

I de dokumentarene jeg har sett så er grunnen til det flyttede såret til Frodo at de hadde dårlig tid i innspillingen av den scenen, så de filmet begge kameravinklene samtidig, og for å få det til å se 'bra' ut så speilvendte de Frodo.

 

Det er jo også en tendens til at det er flere feil i store actionproduksjoner enn i små filmer. Da tar det kortere tid å filme en enkelt scene f.eks, slik at man holder oversikten og klarer å ta vare på kontinuiteten (en dramafilm klarer å holde seg konsistent om skuespillerne har på seg samme kostyme gjennom hele scenen og det ikke flyttes på ting på settet - i en actionscene blir ting uoversiktlige og mange flere 'dynamiske' ting spiller inn)

Lenke til kommentar
Stormtropptabben er jo bare en tabbe om man går ut fra at stormtroppene aldri gjorde feil. Men siden de er mennesker, og jeg kjenner flere titalls personer som har gjort samme tabbe, så er det bare ekstra realisme i filmen. (selv om det ikke var planlagt)

 

I de dokumentarene jeg har sett så er grunnen til det flyttede såret til Frodo at de hadde dårlig tid i innspillingen av den scenen, så de filmet begge kameravinklene samtidig, og for å få det til å se 'bra' ut så speilvendte de Frodo.

 

Det er jo også en tendens til at det er flere feil i store actionproduksjoner enn i små filmer. Da tar det kortere tid å filme en enkelt scene f.eks, slik at man holder oversikten og klarer å ta vare på kontinuiteten (en dramafilm klarer å holde seg konsistent om skuespillerne har på seg samme kostyme gjennom hele scenen og det ikke flyttes på ting på settet - i en actionscene blir ting uoversiktlige og mange flere 'dynamiske' ting spiller inn)

 

Faktisk, for å holde oss til EU (extended universe) så ble de orginale klonene blandet med ikke kloner, for å holde styr på dem. Klonerne på Kamino gjorde opprør mot Imperiet, og lagde flere kloner, som ikke var lojale mot Palpatine. Palpatine besluttet derfor at en hær av kloner med samme genetisk modifikasjon var en for stor risiko, ved at de kunne like lett gå mot ham, slik de gjorde med Jedi'ene. Derfor ble det lagd flere kloner av andre genekilder enn Jango Fett sin. Det var fremdeles Jango Fett kloner, men de ble overskygget av de nye.

 

Denne klonen var vel en Fett Klone, siden han hadde den samme svakheten for lave kanter...

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...