Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller


Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

  1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

    • Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

    • Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

Fasces: Erowid er nok en av de mer seriøse sidene man har å henvende seg til. Et av problemene med alle forbudene er også forbudene mot forskning på hasj. Men jeg skrev en post her på tråden for litt siden hvor jeg ramset opp en rekke vitenskapelige artikler i store vitenskapsjournaler som omhandlet hasj, men problemet er jo å få tilgang til disse journalene. Vanskelig å finne dette lagt ut på nettet.

Jeg er fullt klar over forbudene som omringer forskningen av så langt illegale rusmidler. En viktig del av den USA-fødte forbudsstrategien har vært å opprettholde monopol på forskning. Dette belyses i mange bøker og artikler, blant annet Pihkal, som jeg ikke kan anbefale mange nok ganger. Ikke et hovedpunkt i boken, men når man ser hva slags trussel DEA anser Alexander Shulgin som, er det åpenbart hvor store vansker de har med folk som ser på rusmidler fra en annen vinkel.

 

Et eksempel på hva slags forskning som omfavnes av den amerikanske regjering, og som er viden brukt er Johns Hopkins studie av MDMA. Dette er på siden av legalisering av cannabis, men et godt poeng med tanke på den evalueringen av skadevirkning som vil være på sin plass. Man må være kritisk.

 

It turned out that the $1.3 million study, led by Dr. George A. Ricaurte of Johns Hopkins University, had not used Ecstasy at all. His 10 squirrel monkeys and baboons had instead been injected with overdoses of methamphetamine, and two of them had died. The labels on two vials he bought in 2000, he said, were somehow switched.

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html...751C1A9659C8B63

 

"Anti-russider" bruker fortsatt poenger fra konklusjoner fra denne studien. Bevisets byrde ligger alltid på "vår" side. Studien gjorde uansett sin nytte, da det er vanskeligere å snu trenden når den først har fått plante seg i så mange hoder.

 

btw: Erowid kan sikkert virke useriøse, men det er fordi de prøver å skrive ting på en måte slik at det skal være tilgjengelig for folk flest. Selve informasjonen de gir er jo vitenskapelig og det merkes jo på en del av fremmedordene de bruker iblant.

Jeg bruker Erowid selv, når jeg lurer på noe som helst som angår enteogener og syntetiserte rusmidler. Alle vil nok dessverre ikke anse det som like objektivt. Det positive med siden er i alle fall at de ikke tror på sensur.

 

edit: Går man NIDA som du refferer til i sømmene er den ikke helt seriøs den heller, men inneholder ganske subjektiv informasjon. Infosiden om hasj sier at en av korttidseffektene er problemer med hukommelse og læring. Referansen er da til en studie på studenter som bruker stoffet tungt. De kan ikke si noe så generelt om hasj når de referer til en studie kun gjort på bruker som bruker stoffet mye og bare brukere i fra en spesifikk gruppe. Og ellers så går jo alle argumentene deres minst like mye på alkohol.

 

Den prater også om hvordan cannabis kan forårsake kreft og sier da at 5 joints per dag kan lage like mye kreft som en pakke sigaretter per dag. Dette går igjen på tyngre brukere. Hvor mange røyker 5 joints per dag? Om man ruser seg så mye har man nok et problem uavhengig av hva det er man pakker i seg. Ellers så skriver de ting som at det er vanskelig å vite sikkert, etc, men de framstiller spekulasjonene sine som fakta.

 

Eksakt. Det holder ikke vann. Men dette er informasjon folk flest heller vil lene seg på. Mange røyker nok forøvrig fem joints per dag, og de som ikke får problemer som følge av dette, skal for min del holde på så lenge de ønsker. En viktig forskjell mellom tobakk og cannabis er at tobakk ikke er noe man gror selv uten videre. Det vi får på butikkene i dag, er et produkt av mye kjemisk prosessering. At cannabis alene forårsaker krevt, har jeg til gode å se studier som fastslår. At det ikke er sunt å hyppig inhalere brente planteprodukter er vel gitt - om det så er vedkubber, cannabis, tobakk eller granbar.

 

Siden har en del argumenter som rett og slett faller på sin egen urimelighet, og de studiene de linker til er ikke alltid passende til de store generaliserende argumentene de har og de har mange argumenter der uten noe som helst forklaring eller link til studier.

Så absolutt. Siden har en klar agenda (og sikkert mange generøse bidragsytere - kanskje med tilknytning til regjeringen?), og kombinerer klart villedende påstander med en dose løgn her og der. Poenget med å ta frem denne siden (etter et tilfeldig søk på google) er at dette skal være kilden til kunnskap for folk flest. Noe bør og må gjøres med dette.

 

 

Gode vitenskaplige artikler inneholder som regel et noenlunde balansert og teknisk syn på slike ting og man kan ofte sitere eller bruke deler av innholdet i artiklen for å støtte opp under sine egne meninger uansett hvilken side man står på.

 

www.nature.com

:)

For de som er interessert i eksempler på artikler som følger vitenskapelig tradisjon. Det vi mates med i DB og VG er som regel "høydepunkter" i mer eller mindre seriøse artikler. Deres mål er å selge aviser, og da er det viktig å skaffe Ola Dunks oppmerksomhet med noe "nytt", noe "utrolig", noe "skummel" og noe "sensasjonelt".

 

 

I første omgang vil det være viktig å åpne for seriøs forskning på rusmidler. Lett blir det nok ikke, da et monopol på kunnskap er et kraftig verktøy i politikken.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fasces: Enig i massevis :)

 

Spesielt i det du sier om vg og db. Har sett så mange absurde artikler der. Husket jeg leste en artikkel der om hvordan poppers var livsfarlig. Poppers i liket med Khat rangerer jo blant de mest ufarlige rusmidlene som er.

 

Jeg håper at debattene som skjer rundt omkring cannabis nå kan bidra til å gi bedre informasjon om hvordan det faktisk funker og hvor farlig det faktisk er. Men selv om det er ting jeg liker med dagens regjering så tror jeg ikke at det vil skje med dem i regjering. Og med partier både på venstre, høyre og i sentrum som er imot dette så blir det nok vanskelig.

Lenke til kommentar

legaliser livet !! Skulle ønske man tok fokus til litt mere seriøse plan.. Sånn som det er nå er det bare kriminelle bakmenn som tjener på dette forbudet.. Dette er penger staten kunne fått inn.. Bare se på Amsterdam, tenk alle jobbene det også ville generert,,..

 

Og for å ikke nevne : Turistmagnet som tusan....

Endret av krize
Lenke til kommentar

Utrolig mange av dere er ufattelig trangsynte synes jeg.

 

Å lovliggjøre hasj vil føre til at langt flere bruker det. Nå er hasj stemplet som narkotikum, som gjør at en god del som er nysjerrig likevel ikke benytter seg av det. Hvis det blir lovlig vil langt flere personer, spesiellt ungdom, benytte det, I TILLEG TIL ALKOHOL. Hasj gir som kjent en rus, og selv om den ikke er den samme som alkoholrusen, gjør den deg like tankeløs og dum.

 

Kort sagt vil legalisering av hasj føre til flere slosskamper, flere voldtekter, flere overgrep, flere trafikkulykker, flere uaktsomme drap, flere unngåelige ulykker, flere selvmord, flere ødelagte familier osv. Det blir alkoholulykker x2. Flere rusede sjåfører på veiene osv.

 

Det nytter ikke å si at hasjen bare påvirker ens egen kropp, for inndirekte påvirker den alle rundt deg. Hvis du som ruset kjører ned og dreper en person, er du rimelig dum hvis du sier at alkohol/hasj bare påvirker enselv.

 

Sexkjøp er i hvertfall nettopp blitt forbudt, noe som er et steg i riktig retning. Så lovlige bordeller ser vi nok ikke med det første.

Lenke til kommentar
Kort sagt vil legalisering av hasj føre til flere slosskamper, flere voldtekter, flere overgrep, flere trafikkulykker, flere uaktsomme drap, flere unngåelige ulykker, flere selvmord, flere ødelagte familier osv. Det blir alkoholulykker x2. Flere rusede sjåfører på veiene osv.

Hvorfor tror du det når erfaringene fra andre steder ikke tilsier at det er fakta?

 

Sexkjøp er i hvertfall nettopp blitt forbudt, noe som er et steg i riktig retning. Så lovlige bordeller ser vi nok ikke med det første.
Personlig så synes jeg det er et skritt i feil rettning å ta fra noen stakkars prostituerte den lille rettsikkerheten de har.
Lenke til kommentar
Utrolig mange av dere er ufattelig trangsynte synes jeg.

 

Å lovliggjøre hasj vil føre til at langt flere bruker det. Nå er hasj stemplet som narkotikum, som gjør at en god del som er nysjerrig likevel ikke benytter seg av det. Hvis det blir lovlig vil langt flere personer, spesiellt ungdom, benytte det, I TILLEG TIL ALKOHOL. Hasj gir som kjent en rus, og selv om den ikke er den samme som alkoholrusen, gjør den deg like tankeløs og dum.

 

Kort sagt vil legalisering av hasj føre til flere slosskamper, flere voldtekter, flere overgrep, flere trafikkulykker, flere uaktsomme drap, flere unngåelige ulykker, flere selvmord, flere ødelagte familier osv. Det blir alkoholulykker x2. Flere rusede sjåfører på veiene osv.

 

Det nytter ikke å si at hasjen bare påvirker ens egen kropp, for inndirekte påvirker den alle rundt deg. Hvis du som ruset kjører ned og dreper en person, er du rimelig dum hvis du sier at alkohol/hasj bare påvirker enselv.

 

Sexkjøp er i hvertfall nettopp blitt forbudt, noe som er et steg i riktig retning. Så lovlige bordeller ser vi nok ikke med det første.

 

Les litt mer i denne tråden, og du vil finne ut at det du skrev der rett og slett er latterlig.

Lenke til kommentar
Utrolig mange av dere er ufattelig trangsynte synes jeg.

 

Å lovliggjøre hasj vil føre til at langt flere bruker det. Nå er hasj stemplet som narkotikum, som gjør at en god del som er nysjerrig likevel ikke benytter seg av det. Hvis det blir lovlig vil langt flere personer, spesiellt ungdom, benytte det, I TILLEG TIL ALKOHOL. Hasj gir som kjent en rus, og selv om den ikke er den samme som alkoholrusen, gjør den deg like tankeløs og dum.

 

Kort sagt vil legalisering av hasj føre til flere slosskamper, flere voldtekter, flere overgrep, flere trafikkulykker, flere uaktsomme drap, flere unngåelige ulykker, flere selvmord, flere ødelagte familier osv. Det blir alkoholulykker x2. Flere rusede sjåfører på veiene osv.

 

Det nytter ikke å si at hasjen bare påvirker ens egen kropp, for inndirekte påvirker den alle rundt deg. Hvis du som ruset kjører ned og dreper en person, er du rimelig dum hvis du sier at alkohol/hasj bare påvirker enselv.

 

Sexkjøp er i hvertfall nettopp blitt forbudt, noe som er et steg i riktig retning. Så lovlige bordeller ser vi nok ikke med det første.

Det sies at hvis man lar en apekatt taste tilfelidig på en skrivemaskin over et uendelig langt tidsrom, vil den til slutt forfatte Shakespeares komplette verker. Din debatteknikk gir meg umiddelbart assosiasjoner i den retningen, da du totalt ignorerer alt som er sagt før deg og kommer med akkurat de samme feilaktige argumentene, som om du etter å ha repetert deg selv i det uendelige, men med et snev av variasjon hver gang, plutselig vil forfatte det gyldne innlegget som gjør at alle, uten videre, er helt enig med deg. Men akk, kanskje neste gang?

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli litt lei av å svare på de samme påstandene om og om igjen, men men, here goes:

 

Utrolig mange av dere er ufattelig trangsynte synes jeg.

:roll:

 

Folk kaller deg trangsynt så derfor kaller du dem trangsynt fordi ... fordi ... :hmm:

 

Å lovliggjøre hasj vil føre til at langt flere bruker det.

Kanskje, kanskje ikke. Mest sannsynlig ikke mtp. hva som har skjedd andre plasser det har blitt legalisert.

 

Men det viktigste er:

Hvorfor er et økt forbruk av et så lite farlig stoff en negativ ting?

 

Nå er hasj stemplet som narkotikum, som gjør at en god del som er nysjerrig likevel ikke benytter seg av det.

For noe tull.

 

Vil folk bruke det så bruker de det. Det skal heller ikke mye lesing til for å forstå idiotien i forbudet og dermed miste massevis av respekt for loven.

 

Hvis det blir lovlig vil langt flere personer, spesiellt ungdom, benytte det, I TILLEG TIL ALKOHOL.

De fleste jeg har hørt sammenligne de to foretrekker hasj/cannabis og vil hovedsaklig bruke det.

 

Spørsmål til folk som har erfaring med/kunnskap om kombinasjonen: Vil ikke den beroligende cannabisrusen dempe de agressivitetsøkende og lignende effektene av alkohol?

 

Hasj gir som kjent en rus, og selv om den ikke er den samme som alkoholrusen, gjør den deg like tankeløs og dum.

:!:

 

Du er mye mer klar over din tilstand når du er ruset på cannabis. Cannabis gjør deg heller ikke aggressiv slik som alkohol kan og de paranoiafremmende egenskapene til cannabis burde i de fleste tilfeller hindre deg i å ta risikable avgjørelser.

 

Kort sagt vil legalisering av hasj føre til flere slosskamper, flere voldtekter, flere overgrep, flere trafikkulykker, flere uaktsomme drap, flere unngåelige ulykker, flere selvmord, flere ødelagte familier osv. Det blir alkoholulykker x2. Flere rusede sjåfører på veiene osv.

Det blir for dumt, for latterlig. Jeg kan rett og slett ikke komme på noen god respons til det der.

 

Jeg referer derfor til facepalm.jpg tidligere i tråden.

 

Det nytter ikke å si at hasjen bare påvirker ens egen kropp, for inndirekte påvirker den alle rundt deg. Hvis du som ruset kjører ned og dreper en person, er du rimelig dum hvis du sier at alkohol/hasj bare påvirker enselv.

Ola Jensen som sitter i huset sitt og røyker hasj burde ikke bli straffet for at Per Nordmann kjører ned naboen.

 

Kjører du over noen må du ta konsekvensene av det og var du så dum at du kjørte i beruset tilstand så blir du straffet for det også, slik er det nå for alkohol såvidt jeg vet og det er slik det burde være for hasj/cannabis.

 

Sexkjøp er i hvertfall nettopp blitt forbudt, noe som er et steg i riktig retning. Så lovlige bordeller ser vi nok ikke med det første.

Ja, gjør sexmarkedet til et svart marked, da forsvinner alle problemene. :roll:

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Kort sagt vil legalisering av hasj føre til flere slosskamper, flere voldtekter, flere overgrep, flere trafikkulykker, flere uaktsomme drap, flere unngåelige ulykker, flere selvmord, flere ødelagte familier osv. Det blir alkoholulykker x2. Flere rusede sjåfører på veiene osv.

 

[facepalm] Ut ifrå påstandane dine er eg sikker på at du aldri prøvd hasj/cannabis. Du omtalar jo stoffet som om det er verre enn verst! Eg kan i alle fall ikkje huske å ha lyst til å sloss, voldta eller overgripe nokon i ein slik tilstand.

 

Nei heilt seriøst, slike påstandar høyrer ikkje heime på diskusjon.no eingong.[/facepalm].

Lenke til kommentar
Kort sagt vil legalisering av hasj føre til flere slosskamper, flere voldtekter, flere overgrep, flere trafikkulykker, flere uaktsomme drap, flere unngåelige ulykker, flere selvmord, flere ødelagte familier osv. Det blir alkoholulykker x2. Flere rusede sjåfører på veiene osv.

 

Hvor har du fått dette ifra? :hm: Veldig nysgjerrig!

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

To innlegg som bryter med en eller fler av nevnte retningslinjer er slettet:

 

#10: Blant andre ting regnes f. eks tre eller flere like tråder/innlegg som uønsket innhold (heretter referert til som "spam"), og kan føre til advarsler eller midlertidig/permanent utestengelse. Brukere som deltar i slike tråder kan straffes på lik linje med trådstarter. Ulovlig bumping er heller ikke tillatt og kan bli straffet på samme måte som spam. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

 

#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

 

Et av innleggene inneholdt kun en smiiley. Det andre var generelt lite saklig og heller uhøflig. Å le høyt (om en i tekstform) av andre brukere regnes ikke akkurat som høflig. Det gjelder uansett hvor usaklig man måtte mene innleggene deres er. Oppfordrer brukerne til å argumentere saklig om de mener andre brukeres argumenter/innlegg ikke holder mål. Om man ler av innlegget eller poster en smiley som svar er man ikke bedre selv.

 

Reaksjoner på moderering tas som vanlig over PM.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Utrolig mange av dere er ufattelig trangsynte synes jeg.
Det mest trangsynte er å holde på en oppfatning som ikke er dokumentert, mens andre viser til et hav av forskning som slår bena under mange vanlige myter om Cannabis.

 

Å lovliggjøre hasj vil føre til at langt flere bruker det. Nå er hasj stemplet som narkotikum, som gjør at en god del som er nysjerrig likevel ikke benytter seg av det. Hvis det blir lovlig vil langt flere personer, spesiellt ungdom, benytte det, I TILLEG TIL ALKOHOL. Hasj gir som kjent en rus, og selv om den ikke er den samme som alkoholrusen, gjør den deg like tankeløs og dum.

 

Kort sagt vil legalisering av hasj føre til flere slosskamper, flere voldtekter, flere overgrep, flere trafikkulykker, flere uaktsomme drap, flere unngåelige ulykker, flere selvmord, flere ødelagte familier osv. Det blir alkoholulykker x2. Flere rusede sjåfører på veiene osv.

 

Det nytter ikke å si at hasjen bare påvirker ens egen kropp, for inndirekte påvirker den alle rundt deg. Hvis du som ruset kjører ned og dreper en person, er du rimelig dum hvis du sier at alkohol/hasj bare påvirker enselv.

Du har tidligere i tråden påstått at Cannabis

- brukt ukentlig gir opptil 92 % sjanse for avhengighet

- fører til kreft, schizofreni og andre psykiske lidelser

- er like farlig som alkohol

 

Hvordan kan du backe dette opp? Vis oss dokumentasjonen. Ellers er det nokså ettertrykkelig påvist i denne tråden, at cannabis er et relativt ufarlig stoff som ikke gir stor sjanse for avhengighet, at schizofreni og psykoser ikke kan forårsakes av cannabis alene. Det som gjenstår er å få en begrunnelse på hvorfor vi ikke kan slå ned på negativ rusbruk samtidig som lovlydige og ordentlige borgere innrømmes retten til å bestemme over sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Kort sagt vil legalisering av hasj føre til flere slosskamper, flere voldtekter, flere overgrep, flere trafikkulykker, flere uaktsomme drap, flere unngåelige ulykker, flere selvmord, flere ødelagte familier osv. Det blir alkoholulykker x2. Flere rusede sjåfører på veiene osv.

Herregud, kan du lese litt om hva cannabis faktisk gjør? Når du mener at cannabis gir fler slosskamper, voldtekter, overgrep og drap så kommer ingen til å noen gang bry seg om hva du skriver, for folk flest vet at det er stikk motsatt. Du beviser bare at du ikke vet hva du snakker om. Les litt om det og finn sanne argumenter, ikke sleng ut løgner og pisspreik, for da blir du ihvertfall ikke hørt

Lenke til kommentar
Kort sagt vil legalisering av hasj føre til flere slosskamper, flere voldtekter, flere overgrep, flere trafikkulykker, flere uaktsomme drap, flere unngåelige ulykker, flere selvmord, flere ødelagte familier osv. Det blir alkoholulykker x2. Flere rusede sjåfører på veiene osv.

 

første som slo meg her, er ein dokumentar eg nettop såg, history channel: hooked, illegal drugs and how they got that way: marijuana

 

på begynnelsen blir det fortalt om regjeringa som gjer alt for å stoppe hasj, og begynner å reklamere om kor farlig det er, og alle mord som blir gjort i hasj-rus osv...

 

dette er reklamar i svart/kvitt

 

men allikevel henger denne holdninga igjen.

og som andre har sagt: har du dokumentasjon til å backe dette opp?!

Lenke til kommentar
Hva om jeg spør om det samme? Har du dokumentasjon til å backe opp av hasj er helt ufarlig og at ingen skadelige hendelser skjer i hasjrus?

 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, og L4r5 nå, les nå for guds skyld litt i tråden. Hvor smart er du? Kommer inn i en tråd og bare slenger ut masse pisspreik uten engang å ha lest littegrann. årh.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Hva om jeg spør om det samme? Har du dokumentasjon til å backe opp av hasj er helt ufarlig og at ingen skadelige hendelser skjer i hasjrus?

 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, og L4r5 nå, les nå for guds skyld litt i tråden. Hvor smart er du? Kommer inn i en tråd og bare slenger ut masse pisspreik uten engang å ha lest littegrann. årh.

Så henvis til det isteden for og vri deg unna spørsmålet da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...