Gå til innhold

Test: Apple Ipod Nano 4G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bidz: Men jeg er en vanlig forbruker som ikke er fornøyd. Du sa jo at kun "nerdene" ikke var fornøyd.

 

Det er ikke spesielt tregt i bruk, men bruker en evighet på å starte og alt går tregt da.

De vanlige forbrukerne i min familie som har iPod'er er enige om en ting, og det er at iTunes er tungvint i bruk. De foretrekker plug 'n play og drag 'n drop. Det samme gjør jeg, men på spilleren min kan man velge hvilke to metoder man vil bruke. Så lenge enheten sorterer det selv etter artister, album etc så er det mye lettere for meg og bare kopiere innholdet rett inn på spilleren.

 

Jeg har uansett en mappestruktur på musikksamlinga mi, så det er ikke noe problem for meg å finne fram til en bestemt sang eller album.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Hva er raskest?

1. Å dra filen over på spilleren

2. Instalere iTunes (eller et annet program), editere idtags for så å måtte bruke det programmet for å overføre filene

 

Jeg skal ikke krangle på at du liker idtags, men å snakke nedlatende om personer som heller bruker en mappestruktur tyder på at du begynner å gå tom for saklige argumenter.

 

For min del så er det raskest å trykke inn 4-5 bokstaver av sangtittelen i søkefeltet i iTunes, dra sangen over til ønsket playliste og trykk sync... Framfor å begynne å lete den fram via en mappestruktur.

 

Finnes det musikk i dag som mangler id3-tags? Jeg har verken lastet ned, kopiert eller rippet noe musikk i de siste fem årene som ikke har hatt id3-tags. Alle rippere ordner dette automagisk i dag.

 

Jeg snakker heller ikke nedlatende mot folk som foretrekker sin måte, det jeg derimot prøver å få frem er at ikke alle liker samme metode for å gjøre ting. Og akkurat det virker det som er et problem for Apple-haterne å høre.

 

For meg og mange andre er det databasesystem raskest og best. For andre så er de drag-n-drop som gjelder. Det er helt greit det. Forutom når folk mener det er en negativ ting ved en spiller og dermed kritiserer de som mener dette er en bedre løsning for dem selv. Jeg kan godt være enig i å være uenig. Men da får "haterne" også si at begge løsningene er like bra, det spørs på bruken.

 

Du fremstiller det som om det er "enten, eller" når det gjelder mp3spillere. Både jeg, du og alle andre VET at det er praktisk med BÅDE drag-and-drop, OG muligheter til å ha et sync-program.

 

Kjøper du en NaziPod, har du bare en mulighet.

 

Kjøper du (nesten) hva som helst annet, er mulighetene for synkronisering så og si endeløse.

Lenke til kommentar
Hvis dere skal sutre over hvor "vanskelig" det er å få overført musikk til iPoden, så synes jeg det er rart dere ikke sutrer over hvor vanskelig det er å logge seg inn på msn med det samme.

Har du problemer med noe må du gjerne si ifra, så kan vi prøve å hjelpe deg! :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Hvis dere skal sutre over hvor "vanskelig" det er å få overført musikk til iPoden, så synes jeg det er rart dere ikke sutrer over hvor vanskelig det er å logge seg inn på msn med det samme.

Har du problemer med noe må du gjerne si ifra, så kan vi prøve å hjelpe deg! :)

Hehe, kan innrømme jeg var litt høy på pæra der ja. Det jeg siktet til er at mange av dere kan så mye om pc og teknologi, og dere gjør ting med pc-en mange andre ikke skjønner bæra av. Men likevel skal det være så vanskelig å bruke iTunes sammen med iPod.

Lenke til kommentar

@apegutt_90: Du har helt rett. Det er jo helt tydelig at de fleste som klager mest høylytt på iTunes ikke kan å bruke programmet, tydeligvis ikke skjønner hvordan man endrer diverse innstillinger eller valg, og ikke vet at iTunes kan synkronisere mye annet enn musikk mot mp3-spilleren eller telefonen. "Drag-and-drop", som enkelte visstnok sverger til, har _litt_ begrensninger når man skal toveissynkronisere kontaktliste, kalender, mail, foto, applikasjonsoppdateringer, osv....

Lenke til kommentar
@apegutt_90: Du har helt rett. Det er jo helt tydelig at de fleste som klager mest høylytt på iTunes ikke kan å bruke programmet, tydeligvis ikke skjønner hvordan man endrer diverse innstillinger eller valg, og ikke vet at iTunes kan synkronisere mye annet enn musikk mot mp3-spilleren eller telefonen. "Drag-and-drop", som enkelte visstnok sverger til, har _litt_ begrensninger når man skal toveissynkronisere kontaktliste, kalender, mail, foto, applikasjonsoppdateringer, osv....

Det er en liten musikkspiller det her er snakk om, ikke en mobiltelefon. Når fikk iPod Nano støtte for kontaktliste og mail? Hvorfor ikke bare ha det enkelt? Kopiere filene over på spilleren, og la den ta seg av sorteringsjobben?

Lenke til kommentar
Hvis dere skal sutre over hvor "vanskelig" det er å få overført musikk til iPoden, så synes jeg det er rart dere ikke sutrer over hvor vanskelig det er å logge seg inn på msn med det samme.

Har du problemer med noe må du gjerne si ifra, så kan vi prøve å hjelpe deg! :)

Hehe, kan innrømme jeg var litt høy på pæra der ja. Det jeg siktet til er at mange av dere kan så mye om pc og teknologi, og dere gjør ting med pc-en mange andre ikke skjønner bæra av. Men likevel skal det være så vanskelig å bruke iTunes sammen med iPod.

Fordi dette er verdas mest solgte spelar, det betyr at dei fleste som har ein iPod ikkje er i nærheten av å være like god på PC som den gjennomsnittlige diskusjon.no-brukar.

 

For meg er det ikkje noko problem å bruke ein iPod, ikkje at eg har spesielt behov for det uansett. Eg har derimot måtte hjelpe ganske mange kjente med sine spelarar sidan iTunes tar heilt kontroll.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dere som mener det finnes så mange alternativer til iTunes/iPod. Vennligst list opp spillere og programvare som gir:

 

* Genius funksjonalitet eller tilsvarende

* Automatisk nedlasting av podcast

* Skikkelig avspilling av podcast (f.eks. at den starter der den stoppet sist)

* God håndtering av samlealbum (basert på ARTIST tag'en slik som på iPod)

* Skikkelig håndtering av fler-CD album

* ReplayGain støtte (eller tilsvarende)

 

Alt dette støttes på en eller annen måte for iTunes og iPod og er ting jeg er helt avhengig av. Dersom noen finner en ikke-apple spiller som støtter disse ganske basic tingene så kjøper jeg!

Lenke til kommentar
Dere som mener det finnes så mange alternativer til iTunes/iPod. Vennligst list opp spillere og programvare som gir:

 

* Genius funksjonalitet eller tilsvarende

* Automatisk nedlasting av podcast

* Skikkelig avspilling av podcast (f.eks. at den starter der den stoppet sist)

* God håndtering av samlealbum (basert på ARTIST tag'en slik som på iPod)

* Skikkelig håndtering av fler-CD album

* ReplayGain støtte (eller tilsvarende)

 

Alt dette støttes på en eller annen måte for iTunes og iPod og er ting jeg er helt avhengig av. Dersom noen finner en ikke-apple spiller som støtter disse ganske basic tingene så kjøper jeg!

 

Alt dette støttes vel a j.river media-center sånn jeg ser det. g støtter iTunes RG? Sist jeg sjekket støttet ikke iTunes det ordentlig, og drev med sin egen greie.

 

AtW

Lenke til kommentar
Alt dette støttes vel a j.river media-center sånn jeg ser det. g støtter iTunes RG? Sist jeg sjekket støttet ikke iTunes det ordentlig, og drev med sin egen greie.

 

OK men det hjelper vel ikke valget av en avspiller :)

 

RG konverteres enkelt til Sound Check (som er Apples standard tag for dette) via mp3tag. Både iTunes og iPod støtter denne tag'en native.

Lenke til kommentar
Alt dette støttes vel a j.river media-center sånn jeg ser det. g støtter iTunes RG? Sist jeg sjekket støttet ikke iTunes det ordentlig, og drev med sin egen greie.

 

OK men det hjelper vel ikke valget av en avspiller :)

 

RG konverteres enkelt til Sound Check (som er Apples standard tag for dette) via mp3tag. Både iTunes og iPod støtter denne tag'en native.

 

Da har du en software-spiller som støtter alt ihvertfall, og som i motsetning til iTunes støtter litt mer saklige formater for lossless(?), faktisk søttter RG ordentlig uten at man må drive å kaste på custom-tagger, driter i å herpe opp taggene med å legge in cover-art i taggen automatisk, osv (og støtter itunes gapless playback skikkelig, omsider?). Det er vel bare vel halvparten av punktene du nevner som er relevante for mp3-spillere, og de punktene du nevner der støttes vel av mange? Kanskje bortsett fra RG?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...