Gå til innhold

Robust steinplate til stekeovn


dePt

Anbefalte innlegg

Steinplata fra Skeidar holder ennå. Men jeg har ikke laget pizza på den. Kun tint rundstykker. Den er ikke sprukket til tross for at jeg setter frosne rundstykker på varm plate.

 

Nå har jeg ikke vært rundt å leita etter plate av skikkelig stein. Tenkte jeg skulle se hvordan Skeidar plata holder først.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha prøvd en del varianter innenfor pizzastein-segmentet gjennom de siste årene, kjøpte jeg en stein fra Weber (sannsynligvis ment for bruk i kullgrill) fra Jernia i sommer og er så langt svært fornøyd. Den er rund, ca 36 cm i diameter og ca 15 mm tykk, en tykkelse som etter min erfaring er et godt kompromiss mellom oppvarmingstid og varmekapasitet. Den har en "passe porøs" overflate og fungerer bra til mitt bruk.

 

Når jeg lager pizza setter jeg steinen i kald ovn, setter først termostaten på ca 200 grader, venter til den har nådd 200 grader og litt til (tid, ikke temp.), og setter så termostaten på 300 grader. Så venter jeg som regel 45-60 minutter før jeg setter inn pizzaen(e). Etter at alle er forsynt, skrur jeg av komfyren, lukker døren og lar steinen stå i ovnen til neste dag.

 

Anbefaler Weber pizzastein.

Endret av H80
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Tenkte å gå i innkjøp av en stein til steking av pizza jeg også. Etter litt research kom jeg inn på denne (gamle) tråden.

 

Hvordan fungerer webersteinen dePt?

toazty, fikk du tak i en stein hos "steinsenteret", hva slags stein?

 

Vennlig hilsen

 

T

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt den steinplata fra Skeidar. Fungerer fint fortsatt etter over to års bruk. Både til Pizza og tining av rundstykker. Det eneste jeg har gjort, er å bruke bakepapir mellom plata og maten. Dette for at det ikke skal bli så mye gris på den. Vet ikke om det fortsatt er mulig å få tak i den.

Lenke til kommentar

Tenkte å gå i innkjøp av en stein til steking av pizza jeg også. Etter litt research kom jeg inn på denne (gamle) tråden.

 

Hvordan fungerer webersteinen dePt?

toazty, fikk du tak i en stein hos "steinsenteret", hva slags stein?

 

Vennlig hilsen

 

T

 

Heisann!

Ble aldri til at jeg kjøpte stein. Fikk en pizza-pronto med brodern, og er rimelig fornøgd med denne.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte min fra Granit.no, de leverer etter det målet du vil ha. For en som passer i stekeovnen min og 3 cm tykk betalte jeg ca 400,- og den er fryktelig mye bedre enn den fra Kitch'n..

 

Edit: La meg presisere at jeg ikke har noe med Granit.no å gjøre og dette ikke var tenkt som reklame for dem spesifikt, mer som info om at din lokale steinleverandør nok kan fikse ting.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

fikk tak i fra en slektning som er annleggsgartner og han fixa meg en granitt stein , jeg målte opp ovnen og fikk levert på døra :D steinen kosta 550kr , ca 4 cm tykk og firkanta og dekker hele nederste del av ovnen, funker som fjell.

 

fikk også levet pizza stein på jobb til en storkjøkken ovn, dette var ikke stein, men jern\stål med teflon belegg, kan vel si med en gang t det ikke funka som granitt steinen hjemme.

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Jeg har fått anbefalt å ikke bruke skifer og at kleberstein er bedre. Jeg har aldri prøvd skifer, så jeg har ikke helt sammenlikningsgrunnlaget, men jeg er veldig fornøyd med klebersteinsplaten min. Kleberstein har fantastiske termiske egenskaper og brukes så vidt jeg vet til bunner i pizzaovner for profesjonelle. Min er 3 cm tykk, tror ikke jeg ville hatt den noe tynnere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar!

 

Jeg var innom en steinbutikk og kjøpte en granittstein til 140,- ferdig kutta. Dessverre førte dem ikke tykkere enn 1cm. Tykkere måtte spesialbestilles.. får se om denne holder. Dersom den sprekker så blir det tjukk kleberstein!

Lenke til kommentar

Tipset er då altså å få tak i granitt eller kleberstein, helst 2-3 cm tjukk. Steinbutikkar i ditt nærområde er ein god plass å prøve først.

 

Las ein kommentar på nettet om å bruke grillelementet i ovnen under steikinga. Han påsto det ikkje var noko poeng i undervarme når steinen først var varma opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...