Gå til innhold

Advarsel ved å bli stoppa første gang uten lappen?


Loffen1

Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål for kompisen min, han har mopedlappen, tatt kjøretimer for bil og har oppkjøring om en måneds tid. Han kjører pent og er ikke påvirket av alkohol eller liggnende og bilen er lovlig og lurer på om man "slipper unna" første gang med en advarsel hvis man i tilfelle blir stoppet uten billapen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei. Det kan jeg aldri tenke meg. Kan hende det har skjedd "på landet" et par ganger hvis man personlig kjenner lensmannen, men sånn på generell basis så er det et stort og rungende "NEI!" på den der.

Hmm er du sikker? Har hørt det motsatte av de som har blitt stoppa uten lappen med moped, altså de fikk en sjanse til uten at de fikk bot eller sperrefrist, men neste gang så hadde de fått straff.

Lenke til kommentar

Så... med mindre det er den samme politimannen som stopper fyren for andre gang og han har en forstyrrende god hukommelse, så tror jeg ikke den føreste gangen har noe og si for om man før bot andre gangen eller ikke.

 

ved og si dette til en politimann klarte jeg og krangle på meg en bot han hadde tenkt og slippe meg unna for. Heia meg.

 

Nei, boten var ikke for og kjøre uten førerkort.

Lenke til kommentar

Det er jo LITT forskjell på bil og moped også da...

 

Nei om han blir stoppet slipper han nok ikke unna uten at det får følger, vil tippe ihvertfall 6mnd utsettelse og ei fin bot for noe slikt

 

Kjører han på noen, kommer utfor en ulykke el. så vil jo straffen også øke...

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Ikke faen om du slipper unna når du kjører uten billappen, blir du stoppet da er kan jeg tenke meg du får minst 6 måneders utsettelse og en bot på noen lapper, det kommer jo litt ann på selvfølgelig men da tenker jeg vanlig kjøring på veien liksom, ikke rygge ut av innkjørselen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Man får ikke 2 års utsettelse for å flyttet en bil uten førerkort. 6 mnd derimot. 2 år må være en god skrønehistorie! :)

 

Og når det gjelder resten her i tråden så kan man ikke kjøre bil uten ledsager uten førerkort for gjeldene klasse, uansett hvor! Blir man stoppet, så gjelder et forenklet forelegg på 4200 kr og 6 mnd utsettelse på teoretisk eller praktisk prøve, samt tap av andre førerkortklasser i 6 mnd.

Endret av ReVolvolution
Lenke til kommentar

Ja må si meg enig med flertallet her. 2 år virker for drøyt. En kamerat av meg ble stoppet på scooter uten lappen, med en passasjer på. Han fikk riktignok 6000,- i bot, men slapp utsettelse.

 

En litt morsom historie: En kamerat av meg og en vennegjeng var ute å kjørte bil uten sertifikat. De ble stoppet av politiet. Sjåføren viste frem lett motorsykkel-sertifikatet sitt, politiet så på bildet for å se at det var samme person, spurte noen spørmål hva de gjorde ute så sent, så lot han dem kjøre videre.

 

Han hadde griseflaks! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...