Gå til innhold

Fifa 2009 (Hjelp, fakta, tips osv)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare meg, eller er det sånn at det er mer "bugs" i 09 enn 08?

 

Har alltid hatt positive opplevelser med Fifa i alle årene jeg har spilt det, men på denne versjonen er det noe å ta tak i. Det er jo sånn at EA prøver å lage disse spillene mer realistisk for hver gang, med tanke på spillerfeil osv. Men nå har de i mine øyne tatt ett steg bakover i utviklingen.

 

For det første så er det det å bytte spiller. Før fikk man hvert fall den spilleren som var nærmest ballen når du bytta spiller, mens nå må du gjerne bytte mellom tre-fire spillere før du får den du egentlig ville hatt kontroll over med en gang.

For det andre er det den nye fordel-regelen. Den har fått en viss forbedring siden forrige versjon Fifa, men... og det er nok mange som føler med meg når jeg sier at innimellom kan man føle et lite stikk av frustrasjon, når man er på nippet til å bli felt, slik at advarselsikonet kommer fremm oppe i høyre hjørne, men alikevel klarer og få med seg ballen videre. Ofte også forbi den siste motstanderen før du er alene med keeper, og da blåser dommeren av... dette henger jo ikke helt på grep.

 

Fifa har alltid vært årets opptur når jeg har kjøpt det, men det kan jeg desverre ikke si om årets versjon. Mulig jeg har blitt jinxa siden jeg har gått over fra PS til Xbox ;) men det er synd.

Lenke til kommentar

FIFA har forbedringspotensiale, uten tvil. Et par forferdelige bugs:

 

- fordelsregelen. Jeg har opplevd å lobbe ballen over en keeper som ruser ut og feller meg. Ballen går i mål, men dommeren gir meg frispark utenfor sekstenmeteren fordi han ikke anser mål som en fordel... Way to go!

 

- spillerbyttene. Det virker helt arbitrært hvilken spiller man får, og ofte opplever jeg at spillere som er på motsatt side av banen blir valgt fremfor den som er nærmest motstanderen.

 

- stokk dumme keepere. Det er ingen logikk i at keeperen din slenger seg etter en heading som så vidt karer seg over streken. Han hadde til og med rekt å reise seg opp og hente ballen før den gikk inn. Stupid.

 

- ferdigprogrammerte handlinger. Jeg snakker først og fremst om klareringer. I forsvar har du ofte ikke noe valg, og spilleren din måker ballen så langt vekk som mulig. Det har faktisk hendt at spilleren innenfor sekstenmeterfeltet velger å klarere mot mål, og tidvis inn i mål. Ufrivillig selvmål er jo gøy.

 

- huskesystemet. Sett at man holder inne takleknappen for å stjele ballen, og tilfeldigvis får den uten noen reell takling, altså bare snapper den. Hva skjer? Jo, spilleren skyter ballen så inn i helvetes langt vekk, og etterlater meg i frustrasjon over manglende AI.

 

Det er de jeg kommer på i første rekke. Det går under tvil an å leve med det, men jeg føler at det er stort forbedringspotensiale til neste spill. Men hey, spiller jo fortsatt noen timer hver dag^^

Lenke til kommentar
- huskesystemet. Sett at man holder inne takleknappen for å stjele ballen, og tilfeldigvis får den uten noen reell takling, altså bare snapper den. Hva skjer? Jo, spilleren skyter ballen så inn i helvetes langt vekk, og etterlater meg i frustrasjon over manglende AI.

 

Da regner eg med at du vet om at du kan kansellere handlinger slik at du unngår bland annet det du beskriver??

Lenke til kommentar

Bytting av spiller imponerer ikke meg heller nevneverdig.

Første gang jeg prøver FIFA, alltid foretrukket PES.

 

Men...er det ikke landslag i FIFA, eller er det bare jeg som ikke finner det?

Artig å spille Norge i VM-sluttspill og slikt, men velger jeg tournament kan jeg bare velge mellom en masse boring-ligaer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...