Gå til innhold

Hvor lenge kan datan min stå på uten at den tar skade av det


Anbefalte innlegg

Jeg laster en god del ned fra internet. Min data pleier å stå på ca 5- 7 dager i strekk. Er dette sunt for datan min? Kan jeg slå på noen strømmsparere uten at det blir noe problem for all nedlastingen?

 

Hvis det er noen som vet noe vær så snill å hjelp meg.

 

(Jeg vil ikke at datan min skal brenne opp.)

 

opprativsystemet er xp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle Windows versjoner (95, 98 og kanskje ME) kunne bare stå på en viss stund. En bug forhindret at det sto på over lengre perioder på grunn av noe buffer overflow greier. Husker ikke hvor lang tid det var, men det var flere dager. XP, og antakeligvis 2000, er kvitt dette problemet. Jeg har hatt PC'n min på 3 og en halv uke i strekk uten restart. Da restartet jeg kun fordi jeg installerte noen nye programmer. Jeg har XP Pro.

Lenke til kommentar

Dataer er laget for å stå på.. Der er faktisk mer usundt og slå den av og på hele tiden.. (tenker da på hard disker som blir kalde). For eksempel så jobber jeg på et sykehus.. Etter et strømbrudd er det altid en del maskiner som må skiftes.. (disse kan ha stått på i flere år i strekk!) :o Men sånn til privatbruk kan den bare stå på. Vis du har god kjøling da, spess på hardisker.. (det er de som ryker, som regel). Min server står på 24/7 i 4 år. Har ikke krepert enda... :)

Lenke til kommentar
Jeg laster en god del ned fra internet. Min data pleier å stå på ca 5- 7 dager i strekk. Er dette sunt for datan min? Kan jeg slå på noen strømmsparere uten at det blir noe problem for all nedlastingen?

 

Hvis det er noen som vet noe vær så snill å hjelp meg.

 

(Jeg vil ikke at datan min skal brenne opp.)

 

opprativsystemet er xp

 

Så fremt du har skikkelig kjøling så skal du bare la maskinen stå på :yes:

 

Du skal heller ikke være redd for at dataen skal brenne opp :shrug:

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke farlig å la pc'en stå på. Det er farligere å slå den på, faktisk, det er da ting ryker.... De fleste pc deler trenger mye mer strøm for å starte enn for å kjøre normalt, så det beste er å la pc'en stå på. Men pc'er er jo laget for å tåle både oppstart og vanlig kjøring, så det er nok mest slitne maskiner som tar kvelden, og de gjør det gjerne når de startes kalde.

 

Harddisken min har jobbet 24/7 i snart to år, og enda funker den bra sammen med resten av maskina, så hvis du ikke har en skikkerlig "mandags" maskin, skal den nok virke til du kjøper ny av helt andre årsaker :D

Lenke til kommentar
Gamle Windows versjoner (95, 98 og kanskje ME) kunne bare stå på en viss stund. En bug forhindret at det sto på over lengre perioder på grunn av noe buffer overflow greier. Husker ikke hvor lang tid det var, men det var flere dager. XP, og antakeligvis 2000, er kvitt dette problemet. Jeg har hatt PC'n min på 3 og en halv uke i strekk uten restart. Da restartet jeg kun fordi jeg installerte noen nye programmer. Jeg har XP Pro.

 

vi satt opp en 95 med ftpd for morro skyld på skolen i fjor, den jobba konstant og hadde max uptime på 260 dager *strømbrudd*

Lenke til kommentar
I 1995 monterte jeg flere PCer (med Win95, Afseth) som har stått på kontinuerlig siden, og de virker da enda. Har selvsagt blitt slått av og på noen ganger, men å mene at PC og / eller Windows ikke tåler å stå på kontinuerlig er overtro.

 

En maskin som er slått av og på noen ganger har ikke stått på kontinuerlig. I det øyeblikk en maskin slås av brytes denne "kontinuiteten" selv om den slås på rett etterpå. Det er klart at en maskin som slås av eller resettes en gang i blant kan vare "evig".

 

Husker jeg leste en artikkel om dette, og det kan ha vært så mye som ett år. Jeg husker ikke. Har vært noen poster om det her på forumet også, men nå finner jeg de ikke igjen.

Lenke til kommentar
Gamle Windows versjoner (95, 98 og kanskje ME) kunne bare stå på en viss stund. En bug forhindret at det sto på over lengre perioder på grunn av noe buffer overflow greier. Husker ikke hvor lang tid det var, men det var flere dager. XP, og antakeligvis 2000, er kvitt dette problemet. Jeg har hatt PC'n min på 3 og en halv uke i strekk uten restart. Da restartet jeg kun fordi jeg installerte noen nye programmer. Jeg har XP Pro.

 

bruker du service pack 1 ?

 

hørt at det slakker ned.. har det nå.. synes pcen går treigt....

 

er det viktig med service pack ? :shrug:

Lenke til kommentar

Å si at en trenger god kjøling for at en pc skal stå på lenge er bare tull! den lagrer ikke varme heller da.... Kjølingen blir heller ikke dåligere, med mindre det kommer masse støy inni der :shrug: Tenk alle de serverne rundt om kring som stå og går i et par år i strekk i bedrifter og andre steder, de er datamaskiner de og, og de er det ingen som tenker på :wink:

Lenke til kommentar

Høy varme reduserer levetiden. Et annet problem er støv, som kan legge seg i kjøleribber/vifter, rund harddisker etc. og fungere som isolasjon. Mange servere har enten filtre, eller står i støvfrie server-rom.

 

Har selv filtre i kabinettet og det er helt utrolig hvor fulle av støv de blir bare etter noen uker. (Jeg har PC'n på 24/7 så og si hele året.)

Lenke til kommentar
Jeg har hatt PC'n min på 3 og en halv uke i strekk uten restart. Da restartet jeg kun fordi jeg installerte noen nye programmer. Jeg har XP Pro.

 

bruker du service pack 1 ?

 

hørt at det slakker ned.. har det nå.. synes pcen går treigt....

 

er det viktig med service pack ? :shrug:

 

Noen funksjoner finnes nå kun i Service Pack 1, som Java og slikt. Jeg måtte installere Service Pack 1 for å få installert visse funksjoner. Lastet jeg ned andre java versjoner fra andre steder, var det ikke alle java applikasjoner som ville funke. Måtte ha SP1 for å få de til å funke.

 

Har ikke merket at SP1 har slakket ned systemet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...