Gå til innhold

Objektiv for fullt utbytte av Nikon D300


Anbefalte innlegg

Med normale avstander mener jeg typiske settinger som selskap, fest og turbilder, da mye personebilder på 2-5 meters hold.

Er også endel på billøp, og skulle også hatt mulig for å ta bra bilder av bilene, kanskje fra 50-100 meters hold, og fortsatt fått bra nærhet til objektet gjerne med litt detaljer.

 

Kan da f.eks 18-200 Vr funke?

 

Høres ut som om Tamron 17-50/2.8 vil dekke de fleste av dine behov, også innendørs.

Nikon 18-200/3.5-5.6, er et glimrende reiseobjektiv til utendørsbruk.

 

Å ta interessante bilder av biler på 100m avstand derimot... -Det blir bare en uinteressant prikk i en stor ramme, selv med 200mm.

-Anbefaler deg å heller gå mye nærmere. Still deg opp et sted, feks. en sving, hvor det er sannsynlig at det vil skje noe dramatisk.

 

Anbefaler tur på biblioteket for å låne bok om fotografering. -Vil trolig være den beste (og billigste) investeringen du gjør, og som du kan ha nytte av livet ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen!

 

Beklager dårlig skriftelig norsk i mitt siste innlegg :-)

 

Ser ut som jeg ender med Tamron 17-50/2.8 .

Mange som nevner det, grei pris og dette er mitt første seriøse kamera så blir antageligvis fornøyd :-) Får heller investere i mere spesialiserte objektiver senere.

Blir nok utgifter på engang uansett nå.

 

Takker igjen for hjelp, og dere kan fortsatt komme med meninger om valget mitt, blir vel først bestilt over helgen. God tid til å ombestemme seg :-)

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar

Er det bare meg som er sær nok til å gå for Tokina 16-50/2,8 og er shitfornøyd med den???

 

Personlig får jeg litt mer kvalitetsfølelse av den enn tamron som kjennes i mine hender noe mer plastikk ut... (skyt meg den som vil, det er min mening)

 

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4986...8_AT_X_165.html

 

Test: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...-report--review

Endret av chris300
Lenke til kommentar

f/2.8-alternativene til både Tamron, Tokina og Sigma bør være aktuelle. Iallfall med gode eksemplarer - det er ikke alltid like trivielt å få tak i. Mange har også gode erfaringer med Tamrons 28-75/2.8.

 

Det mest idiotsikre jeg veit om, er 16-85 VR. Ulempen er lav lysstyrke på lengre brennvidder og mangel på ekstremegenskaper. Nikons 24-70/2.8 vil jeg rett og slett fraråde på DX, for lite effektiv bruk av penga. Inntil en veit at en trenger, og kan nyttiggjøre seg, noe slikt. Skal en først gå etter proff-optikk, kan en brukt 17-35/2.8 med god skarphet på full åpning være mer interessant. Sigma har lansert en ny 24-70/2.8-versjon. Den kan være ganske interessant, om den er en forbedring av den gamle. 24-85/2.8-4-Nikkoren ser også ut til å ha absolutt hederlig ytelse på D300. De som tenker på 24-70-Nikkoren kan med fordel begynne med denne, og så oppgradere dersom begrensningene blir for påfallende.

 

Sida tråden handler om fullt utbytte av D300, mener jeg 18-200 VR-Nikkoren faller litt gjennom. Mye sikrere og bedre dekning ved å kjøpe 70-300 VR, sammen med en lyssterk tredjeparts normalzoom. Eller 16-85 + 70-300: Sammen med filtre og evt nærlinse er en ganske så komplett dekka med disse - bortsett fra det mer ekstreme vidvinkelområdet. Sjølsagt gir ikke 70-300 VR fullt utbytte av D300 på 300mm. Men optikk som gjør dette koster ganske mye...

 

50mm f/1.8 eller f/1.4, 35/2.0, 85/1.8 eller Sigmas 30/1.4 er også objektiver jeg ville ha vurdert. De gir deg endel muligheter som zoomene ikke har.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som er sær nok til å gå for Tokina 16-50/2,8 og er shitfornøyd med den???

 

Personlig får jeg litt mer kvalitetsfølelse av den enn tamron som kjennes i mine hender noe mer plastikk ut... (skyt meg den som vil, det er min mening)

 

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4986...8_AT_X_165.html

Ingen som skyter noen her. Ingenting er bedre enn at du er fornøyd.

Tokina har noen veldig fine objektiver (Tokina 11-16/2.8 står øverst på min ønskeliste). -Jeg tviler ikke på at også Tokina 16-50/2.8 er et godt objektiv. Men Tokina 16-50/2.8 er i et tøft selskap; alle objektivprodusenter lager jo noe innen for normalområdet.

Tokina 16-50/2.8:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...-report--review

-Mulig de har vært litt uheldige med denne. Evt. eksemplarvariasjoner.

 

Eller så har Tamron hatt en god dag. Evt. eksemplarvariasjoner.

Tamron 17-50/2.8:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...-report--review

 

Og når prisen over dobbelt så høy som for Tam'n, så ...

http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/search?si...p;fromform=true

 

-Jeg har aldri prøvd Tokina 16-50/2.8 selv, kun lest tester, andres erfaringer og fotos.

Tamron 17-50/2.8 har jeg hatt gode erfaring med i 1/2 år. Derfor mener jeg å kunne anbefale den.

............................................................................

"http://www.japanphoto.no/product/objektiver/tamron/tamron-sp-af-17-50mm-di-n/

Dette det gjelder ikke sant?"

!: Ja. -Og husk å gå innom biblioteket.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt Nikkor 16-85mm. Har hatt dette objektivet i 2 måneder nå sammen med min D300. Et absolutt respektabelt objektiv. :thumbup:

En 24-70mm er kanskje nikons skarpeste zoom nå for tiden. Har selv testet dette objektivet og vil si at 24mm blir litt trangt på et DX kamera (tilsvarer 36mm på et fullformatskamera). 17-55mm'ern koster en del mer enn 16-85mm. Man får mer lysstyrke men prisen er også en god del høyere.

18-200 mm'ern har ikke fått like god kritikk som 16-85mm. Den faller mellom to stoler siden den ikke har noe særlig vidvinkel eller nok tele. Den er heller ikke like skarp. Angående blits vil jeg si at du absolutt ikke trenger noen annen enn den som er innebygd i kameraet. D300 er kanskje det beste DX kameraet på markedet nå på høy ISO. Man ser knapt støy på ISO 1600.

Lenke til kommentar
Tokina har noen veldig fine objektiver (Tokina 11-16/2.8 står øverst på min ønskeliste). -Jeg tviler ikke på at også Tokina 16-50/2.8 er et godt objektiv. Men Tokina 16-50/2.8 er i et tøft selskap; alle objektivprodusenter lager jo noe innen for normalområdet.

Tokina 16-50/2.8:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...-report--review

-Mulig de har vært litt uheldige med denne. Evt. eksemplarvariasjoner.

 

Eller så har Tamron hatt en god dag. Evt. eksemplarvariasjoner.

Tamron 17-50/2.8:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...-report--review

 

Og når prisen over dobbelt så høy som for Tam'n, så ...

Tokinaen er priset for høyt, det skal jeg være enig i. Men det er et meget god objektiv, og man må også huske at du _får_ ekstra vidvinkel som du ikke får med Tamron, Sigma eller for den saks skyld Nikkor. I tillegg får du en byggekvalitet som er betydelig bedre, selv om den ikke er helt på høyde med Nikkor. Tokina sliter mer med CA enn de andre, men må også huske på at D300 korrigerer mye mer for CA enn D200, så Klaus sin test er ikke helt representativ på den fronten. Jeg har selv brukt Pentax-varianten en del, den er jo ikke identisk, men likt oppbygget, og det er ingen tvil om at det er et fantastisk stykke glass...
Lenke til kommentar

K-ryeng er inne på noe.

Det endte med Tokina 16-50mm f/2.8 AT-X 165 PRO DX (puh), som blir sendt fra Usa imorgen.

Da blir prisen straks mere spiselig.

 

Grunnlaget for valget er kvalitetsfølelse som ble nevnt og leste mye positivt rundt omkring om det.

Gleder meg, må skaffe meg huset og da kanskje....FORT :-)

Lenke til kommentar

Johooo!

 

Da var utstyret i hus! Kjøpte kamerahus igår og fikk objektivet levert på jobb idag med UPS :-)

Drev selvfølgelig igår kveld å knotta litt med huset, så idag MED objektivet på blir alle bildene inne her mørke som graven ,nesten.....Må vel lese litt bok da og finne ut av det, men da blir jeg jo bedre kjent kamera, noe som strengt tatt trengs!

 

Vi fortsetter eventuell prat i denne tråden, da det passer bedre nå.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=870982

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Nå er det bel litt sint, men hvorfor fåreslo ingen Sigma 24-70mm 2.8? den har jo fått masse skryt.. den skulle kanskje ha vært litt videre, men 24mm holder for meg, i allefall enda..

Jeg nevnte den... men det er nok best med den nye versjonen. Skal bli interessant å se hvordan den gjør det i jamføring med 24-70/2.8'erne til Nikon og Canon.

Lenke til kommentar

Sjekket litt rundt på nettet når skulle kjøpe hus+linse og syns selv dette virket som ett bra utgangspunkt å begynne med.

Man leser jo stadig om linser/hus osv som har feil ditt og feil datt, men kan ikke si jeg har sett mye bilder som reagerer på at det ser dårlig ut...men enkelte vil vel alltid se "feil" som andre ikke gjør.

 

Er det andre alternativter til en slik linse som brukere her vil anbefale hvis man skal "oppgradere" senere ? Må ikke være org vare.

 

 

Hva er grunnen til at enkelte kaller Nikkor VR18-200 for søppel ?

Det er da absolutt ikke søppel, mener det har fått mye skryt jeg. Det største problemet er vel en del geometrisk forvrengning som følge av det lange zoom-området.

Lenke til kommentar
Er det andre alternativter til en slik linse som brukere her vil anbefale hvis man skal "oppgradere" senere ? Må ikke være org vare.
Tja. Sigma har en 18-200 OS, men den har litt dårligere lysstyrke (f/6,3 i teleenden mot Nikkoren sin f/5,6). Og så har Tamron annonsert en 18-270 med bildestabilisering. Hvis den er like god optisk som Tamron sin eksisterende 18-250 så blir den nok en sterk konkurrent til de to alternativene.

 

Men Nikkor 18-200 er langt fra et dårlig objektiv, det er bare ikke så bra som objektiver med kortere brennviddeomfang. Det er et allround-objektiv med stort brennviddeomfang, og det medfører at det må inngås en del kompromisser i konstruksjonen. Stort brennviddeomfang betyr som oftest relativt liten største blenderåpning, gjerne en del kromatisk feilbrytning og ofte en del fortegning, spesielt i de ekstreme endene.

 

Du oppnår bedre bildekvalitet med 3-4 forskjellige objektiver som til sammen dekker det samme området, men hvis du skal ha ett objektiv som gjør alt så er 18-200 VR noe av det beste du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...