Gå til innhold

Toshiba gir Blu-ray en kald skulder


Anbefalte innlegg

Jaja, da har vi forskjellige meininger når det er merkert med "multi". Når jeg ser på et DVD brenner står det ALLTID DVD-+R på produktet dersom den tar alle formatene. Ikke "multi".

 

Multi er i bruk på et utall DVD-spillere, som kun leser og skriver til DVD og CD, jeg har aldri sett det blitt brukt på en bluray-spiller uten at det samtidig i navnet er spesifisert at den støtter blu-ray. Man kan aknskje mene det er misvisende, men det har ihvertfall ingenting med Toshiba å gjøre, alle produsenter navngir på den måten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så med tanke på kvalitet og pris så synes jeg at jeg at BD

filmer ikke er så dyre egentlig i forhold til en dvd.

Men det er nå min mening (skulle selvfølgelig ønske at det

var billigere).

Noe av greia er vel at de fleste ikke er interessert i å betale så mye ekstra for litt bedre bilde, men forventer at utviklingen skal levere et bedre produkt til samme (eller helst lavere) pris.

Lenke til kommentar
Så med tanke på kvalitet og pris så synes jeg at jeg at BD

filmer ikke er så dyre egentlig i forhold til en dvd.

Men det er nå min mening (skulle selvfølgelig ønske at det

var billigere).

Noe av greia er vel at de fleste ikke er interessert i å betale så mye ekstra for litt bedre bilde, men forventer at utviklingen skal levere et bedre produkt til samme (eller helst lavere) pris.

 

Ja jeg er til dels enig, men det er jo også snakk om produkter som er ganske

forskjellige. Det er langt mer produksjonsarbeid bak en BD enn en dvd (vel

iallefall de av høyere kvalitet). Men der ligger det også et problem fortsatt.

Du vet aldri helt hva du går til når du kjøper en BD om du ikke har sjekket

kvaliteten på forhånd, mye pågrunn av forskjellige codecs, transfer metoder

og om originalen holder mål til å overføres.

Lenke til kommentar
Jaja, da har vi forskjellige meininger når det er merkert med "multi". Når jeg ser på et DVD brenner står det ALLTID DVD-+R på produktet dersom den tar alle formatene. Ikke "multi".

Hva du mener med ordet er egentlig revnende likegyldig. Du må sette deg inn i hva produsenten mener med ordet når du kjøper et produkt. Multi- som prefix betyr strengt talt ikke mer enn fler- , og trenger her absolutt ikke handle om forskjellige DVD-standarder, men heller DVD-formater. Altså DVD+R, DVD-R, DVD+RW, DVD-RW osv. Og behøver ikke takle alle formatene. En spiller er jo en multileser dersom den leser DVD+R og DVD-R, men det behøver ikke å være krav at den klarer å lese DVD-RW, for den takler tross alt flere formater (multi-) selv uten denne.

 

Stort sett brukes begrepet kombi- når man kombinerer flere standarder inn i ett drev. Forklaringen er at man må kombinere to fysiske produkter i ett.

 

Hvorfor er det naturlig å kreve at en bestemt elektronikkprodusent skal tilby akkurat det en selv vil ha? Hvis du var ute etter en spiller (eller PC eller hva det var du kjøpte) som hadde BD-støtte, så er det da opp til deg å velge ett produkt som tilbyr dette.

Lenke til kommentar

Dette er ikke uventet av Toshiba. De har jo sagt det samme før, og nå som Blu-ray har sunket 14% i markedet i forhold til DVD-salget, som øker, er det jo enda mindre grunn til å hoppe på det toget.

 

Jeg tror også at andre distribusjonslinjer vil erstatte Blu-ray og DVD etter hvert, og da blir det vel via Internett. Men det vil nok ta litt tid. Foreløpig er Internett alt for lite utbredt i verden og dessuten for tregt. Når det blir vanlig med 100 Mb/s nedhastighet, og over to milliarder mennesker kan få det til en rimelig penge, da er det ikke lenger noen vits å beholde fysiske distribusjonsmedier.

Lenke til kommentar

Det jeg frykter med alternativer til trykte medier (i.e. fysiske plater og faste lagringer) er at tigjengelighet blir prioritret fram for kvalitet. Det hjelper lite med høy oppløsning når det er komprimert til h*****e og tilbake. Ja, jeg er klar over at hjemmekinoentusiasten er en relativt liten gruppe, men jeg håper inderlig for meg selv, og mine likesinnede, teknologien vil gå videre også i dette markedssegmentet.

Lenke til kommentar
Det er klart at de ønsker å motarbeide standarden som vant krigen hvor de selv tapte.
Hvorfor er det klart? Det er ganske mange som ikke har troen på at Blu-ray noen gang vil slå gjennom.

 

Se på historien om VHS og Betamax, Sony kom til slutt med egne VHS-spillere, selv om de tapte. Det er ikke selvsagt at et selskap vil på sikt motarbeide et format som de selv har tapt mot.

Lenke til kommentar

Men det er ikke noe poeng at de, på dette stadiet, skal støtte opp under standarden. Toshiba har mange ben og stå på og er ikke avhengig av å få bli med på BD-racet nå for å overleve. Dersom BluRay er den domierende standarden om 5 år skal du ikke se bort i fra at det kan komme Tshiba BD-spillere. Men akkurat nå er det da ingen grunn til Toshiba skal spørte penger inn i kassa til Sony.

Lenke til kommentar
Men det er ikke noe poeng at de, på dette stadiet, skal støtte opp under standarden. Toshiba har mange ben og stå på og er ikke avhengig av å få bli med på BD-racet nå for å overleve. Dersom BluRay er den domierende standarden om 5 år skal du ikke se bort i fra at det kan komme Tshiba BD-spillere. Men akkurat nå er det da ingen grunn til Toshiba skal spørte penger inn i kassa til Sony.

 

Du har nok rett i det du skriver. At Blu-Ray blir en standard som er kommet for å bli en stund, er fortsatt meget usikkert. Personlig håper jeg at det blir en ordentlig standard

med mindre vi får et bedre tilbud, som har like god eller bedre kvalitet.

 

Toshiba kommer ganske sikkert til å slenge seg med etter at Sony har fått (om de får)

plantet flagget med BD, men akkurat nå så tror jeg at de ikke ville begi seg ut på enda

et prosjekt som også kanskje faller igjennom.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte et Toshiba maskin, og ble sjokkert da det viste seg å være et HD-DVD spiller i den, selvom den var merktert som et "multi DVD player/burner".

 

Latterlig.. du burde heller vært overaska over at den faktisk inneholdt HD DVD avspiller med tanke på hva spilleren var merket som.

 

Hva meiner du? Multi betyr jo nettopp det. Multi. Hvis du tenker på "DVD" delen så er jo Blu-Ray og HD-DVD DVDer.

Blu-Ray og HD DVD er like mye DVD som en CD er en DVD... Helt forskjellige teknologier som bare ser fysisk like ut. Tror ikke du vil finne en eneste PC på markedet som er merket med "multi DVD player/burner" som har Blu-Ray.
Lenke til kommentar

Jeg håper Toshiba tjener på dette i lengden og aldri behøver å støtte Blu-ray ved at digital distribusjon overtar fullstendig for plastikk- og lastebil-distribusjonen Blu-ray baserer seg på. Ikke bare er digital distribusjon mer miljøvennlig, det er også billigere, lettere tilgjengelig, enklere og mye raskere.

Lenke til kommentar
Jeg håper Toshiba tjener på dette i lengden og aldri behøver å støtte Blu-ray ved at digital distribusjon overtar fullstendig for plastikk- og lastebil-distribusjonen Blu-ray baserer seg på. Ikke bare er digital distribusjon mer miljøvennlig, det er også billigere, lettere tilgjengelig, enklere og mye raskere.
Det er nok et tidsspørsmål før digital distribusjon tar virkelig av.

 

Et av problemene med formater som Blu-ray er at det fryktelig dyrt med avspillere, både i innkjøp og utvikling. Dermed tar det veldig lang tid før de blir utbredt.

 

Problemet med digital distribusjon er at infrastrukturen er for dårlig utbygd her til lands. Litt av problemet kan løses om distributørene oppretter tjenere i ulike regioner, for å unngå at det blir for mye trafikk i nettet, men folk trenger fremdeles kraftigere linjer inn i huset.

Lenke til kommentar
Jeg håper Toshiba tjener på dette i lengden og aldri behøver å støtte Blu-ray ved at digital distribusjon overtar fullstendig for plastikk- og lastebil-distribusjonen Blu-ray baserer seg på. Ikke bare er digital distribusjon mer miljøvennlig, det er også billigere, lettere tilgjengelig, enklere og mye raskere.

 

Jeg vet ikke helt. Jeg har at mye lagret på harddisk de siste årene, men det er noe eget å ha det fysiske mediet stående i hylla. Og de som liker å se film ser ofte film og har mange filmer stående i hylla. Personlig ser jeg ikke muligheten for å samle hele filmsamlinga på en filserver e.l. og med BD/HD er det uaktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg synes at mange aspekter ved digital distribusjon er fordelaktige.

Men det er ofte jeg vil ha ting som kan stå i hylla også. Spesielt

når det kommer til yndlingsfilmer/bøker/plater.

 

Og når det kommer til film, så tror jeg at et marked som er

dominert av digital distribusjon vil gå ut over kvalitet. Fullt

mulig at det ikke kommer til å gjøre det. Men netthastighet må

bli mye bedre på verdensbasis for at HD film skal kunne distribueres

på den måten.

Lenke til kommentar
Jaja, da har vi forskjellige meininger når det er merkert med "multi". Når jeg ser på et DVD brenner står det ALLTID DVD-+R på produktet dersom den tar alle formatene. Ikke "multi".

 

Da har du misforstått ordet "multi" i dvd drev sammenheng. Om det støtter mer enn dvd så er det merket enten blu-ray eller (tidligere iallefall) HD-DVD. Her er det du som har driti deg ut.

Lenke til kommentar

Det er jo flere aspekter her:

* Bredbåndshastigheter

* Mulighet for lagring og lagringskapasitet

* Mulighet for å nedlasting på nytt ved datatap/krasj?

 

Personlig mener jeg at HD over Internett er kun akseptabelt via fibernett distrubisjon, pga hastighetene. Alt under 50Mbit stream forringer kvaliteten for mye (Husk bilde + 7.1 PCM lyd. PS3en min viser i gj.snitt 12Mbit kun for dette).

 

I neste ledd ønsker man å lokalt lagre noe man har kjøpt. Dvs en film må være "lett avspillbar", dvs at DRM er ingen akseptabel løsning. De som eier rettighetene ønsker selvfølgelig en måte og "sikre" seg på.

 

En standard HD-DVD film ligger på rundt 25GB i størrelse pr film. Dvs har du 80 filmer må du sette av plass til 2TB kun for filmene dine. Blue-ray filmer ligger i gj.snitt på 30GB dvs 2,4TB.

 

Du får flere harddisker som igjen øker sansynligheten for diskkrasj. Etter krasj ønsker du selvfølgelig laste ned det du har kjøpt en gang til.

 

Alt dette betyr en enorm økning i linjehastigheter og infrastruktur som absolutt ikke kommer de nærmeste 15 årene. Da er Full HD blitt det nye "Standard definisjon" og neste generasjons Blu-ray VS HD-DVD starter på nytt ;)

Lenke til kommentar

Selvsagt vil ikke Toshiba støtte Blu-ray, men melke DVD så lenge de kan.

 

Toshiba får årlig milliarder av dollar i royalties fra DVD Forum (hvor de er en sentral medlem). HD-DVD lå også under DVD Forum

 

Toshiba er ikke med i BDA, og får derfor ikke noe royalties for Blu-ray. Det er dog langt i fra bare Sony som tjener penger på Blu-ray forresten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...