Gå til innhold

Sandisk utfordrer CD-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes dette innlegget ble ganske aktuelt igjen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=651604&hl=

 

"Hva skal til før jeg betaler for musikk på internett":

 

KRAV:

* Ingen DRM (Jeg vil ha musikken min helt fri til å spilles der jeg vil, når jeg vil og hvor mange ganger jeg vil)

* Enormt utvalg (De burde klare å digitalisere og lagre all musikk de har rettigheter til)

* Raske servere (Jeg gidder ikke laste ned musikk i 70kb/s)

* Enkle betalingsmåter (Med f.eks lagring av visadetaljer eller kontantkortmulighet hor man "laster opp" penger og bruker de etterhvert.)

* Fritt formatvalg (mp3, ogg, wma, flac osv)

* Skikkelig lydkvalitet (minst 192kbs VBR ("-alt preset standard", eller lossless)

* Priser fra 0,50kr til 5 kr pr låt, med rabattmuligheter om du velger å laste ned 5-10 eller 20 låter eller et helt album/diskografi

* Plattformuavhengig

* Preview av sanger

 

 

 

ØNSKER:

* Sangtekst med på kjøpet (og andre extras, som booklets, bilder, etc)

* Man burde kunne få lastet ned et program man burde kunne søke etter sanger med, samt betale og laste ned. Selvsagt uten spyware eller noe annet tull.

* Burde vært koblet opp mot "www.last.fm" (tidligere audioscrobler, et nettsted som logger det du hører på og viser deg hvilken annen musikk du kan like og har all informasjon om nesten alle artister og låter.)

* Pent design på nettside og evt programvare, uten bruk av noe som helt proprietær teknologi. Ser også en streng xhtml1.1 og css-bruk i design

 

Om både kravlisten og ønskelisten var realitet, hadde jeg satt inn noen hundrelapper på musikkontoen både titt og ofte, og kunne lastet ned musikk på et blunk med en blendahvit samvittighet og en følelse av at dette gikk fort, smertefritt og enkelt.

Lenke til kommentar

Et lite OT spørsmål.

 

Hvor får man egentlig tak i slike lossless filer? Er det filene på "vanlige" CD'r det er snakk om?

 

OT:

 

Syntes dette blir et lite skudd i blinde. Ser helt ærlig ingen bruksområder til dette. Om man vil ha musikk på et minnekort kan man da bare rippe inn å legge over selv.

 

Framtiden er digital distribusjon, ikke all slags fysiske medier i nye former og farger.

Lenke til kommentar

Dersom man på død og liv MÅ bruke fysiske medier vil jeg ha følgende:

 

1. En oversiktlig, stilren nettside med kjapp og svært brukervennlig navigasjon. Tenk besteforeldre-brukervennlighet.

2. En liste hvor man kan velge produsent (Seagate, Western Digital, kapasitet (250, 500, 750 GB), størrelse (2.5", 3.5") og tilkobling (SATA, IDE, osv).

3. Muligheten til å selv fylle disken med akkurat den musikken jeg ønsker i akkurat den kvaliteten og det formatet jeg ønsker.

 

Noen dager senere kommer det en Seagate 1TB i posten proppfull av selvvalgt musikk i FLAC/AIFF-kvalitet med komplette tags og albumbilde.

 

Men jeg ville uansett vurdert en slik løsning som avleggs og tungvindt.

Lenke til kommentar
Hvor får man egentlig tak i slike lossless filer? Er det filene på "vanlige" CD'r det er snakk om?

Lossless betyr bare tapsfritt. Det finnes flere tapsfrie formater som WAV, APE og FLAC, og du kan lagre en hvilken som helst lyd tapsfritt med slike codec-er. ( Selvsagt teknisk begrenset av sampling rate og quantization, men de støtter "nok" ) Så lossless betyr bare at du får samme kvalitet som kilden. Av kilde brukes oftest CD med f.eks EAC ( Exact Audio Copy ), men det finnes bedre kilder ( DVD, SACD, det andre døde DVD-CD-formatet og master tapes ) som altså vil gi kvalitet høyere enn CD.

 

Kilder til lossless musikk av høy kvalitet kan være dine egne CD-plater eller de få musikkbutikkene som selger med slik kvalitet.

 

---

 

On topic: Hva er det egentlig dette formatet har som fordel over CD? Vi vet at CD-plater tåler en del, alle har avspillere, lyden er enten omtrentlig like god eller høyere ( spørs hva som er kilde til MP3-filene ) og det er lekende lett å overføre musikk fra en CD-plate til f.eks en MP3-spiller. Den eneste fordelen med SD jeg ser er fysisk størrelse, og før du kunne gå rundt med 20-40-100 GB i innerlomma hadde det muligens vært et salgspunkt, men i dag ønsker ingen å ha titalls brikker med seg på bussen og bytte frem og tilbake.

Lenke til kommentar

8track ---> minidisk ---> minnekort

 

(Hvor sannsynlig er det at jeg går på nett, bestiller meg et slikt kort og deretter tvinner tommeltotter til det kommer i posten, framfor å laste det ned direkte? Liten. Veldig liten. Ingen cover-art kommer til å få meg til å gidde det. Og finner jeg ut at jeg skal ha orginal, så blir det cd. Eller nei, jeg tror kanskje heller at jeg investerer i en minnekort-spiller til anlegget(altså, det utenfor pc`n), oh yes.

 

:D

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...