Gå til innhold

Ny Nikon 50mm f/1.4 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G is a very good lens that performes on a high level except for slightly soft borders and somewhat busy bokeh at wide open aperture. From f/2 onwards, the lens is able to deliver crisp images that do not leave much to desire. For most applications the silent wave AF drive is fast enough. Combined with the high build quality this results in an attractive package that might not necessarily tempt those who already own the older AF-D 50/1.4 lens, but probably all others looking for a fast standard prime. Highly recommended!

 

Godkjenner den! :thumbup:

Lenke til kommentar
Da har Photozone testen den. Ble ikke full score.
Huh? Fire av fire stjerner i alle disipliner og 'Highly Recommended' - synes det er ganske "full score". Ja, det er elementer som kunne blitt bedre - men det er uansett _svært_ bra...

Jeg er helt enig i at det er utrolig godt objektiv, men sammenligner en med Canon 50mm F1.2, F1.4, Nikon AF 50mm f1.4 G og Sigma 50mm F1.4, så ligger Nikon AF-S 50mm 1.4 likt med dem. Så det jeg mente var egentlig at den er som de fleste andre 50mm.

 

Ps. Er vel mulig å få 5 stjerner på PZ.

 

Edit: redigert forrige post.

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at det er utrolig godt objektiv, men sammenligner en med Canon 50mm F1.2, F1.4, Nikon AF 50mm f1.4 G og Sigma 50mm F1.4, så ligger Nikon AF-S 50mm 1.4 likt med dem. Så det jeg mente var egentlig at den er som de fleste andre 50mm.

Kanskje med unntak av at sjansen for at den må sendes inn til justering er liten i forhold til i allefall ett av de nevnte!

Lenke til kommentar
Men jeg ville testet med stativ, selvutløser, speillås og kort lukkertid før jeg trakk noen konklusjoner. Skal man virkelig fin-sammenligne skarpheten til to objektiver så er det ikke så mye annet man kan gjøre. Gjerne velg et kjedeligere motiv også, som et ark millimeterpapir, så man kan bedre bedømme skarpheten over hele bildeflaten.
Hvis det er sånne tiltak man må gjøre for å kanskje se små pixel-forskjeller er det (heldigvis) uvesentlig for min bruk hvilket jeg velger :)
Lenke til kommentar
Da har Photozone testen den. Ble ikke full score.

Huh? Fire av fire stjerner i alle disipliner og 'Highly Recommended' - synes det er ganske "full score".

Ps. Er vel mulig å få 5 stjerner på PZ.

 

Photozone opererer med 5 stjerner, (og halve), så Nikon 50mm f/1.4 fikk altså 80% score i alle disipliner. Ikke full score det nei :roll:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...