Gå til innhold

Kulturo: Nemi - Skumle damen


Anbefalte innlegg

Personlig synnes jeg nemi er litt for fjortisaktig, passer perfekt for jenter i alderen 12-30 år, men det skal nå også sies at jeg får en god latter av Nemi fra tid til annen.

 

Jeg må jo si meg enig med at enkelte nemi-ismer og slikt har blitt ført inn i dagligspråket hos de yngre generasjonene, men jeg vil også påpeke at jeg personlig kjenner folk som er vel over femti, har familie og det hele, og fremdeles digger Nemi. Det synes jeg er godt gjort, at Lise klarer å lage en tegneserie som fanger så mange.

 

Nå skal det være sagt at jeg også kjenner en svært belest 67-år gammel mann som fremdeles kjøper de fleste norske tegneserien, og leser de like nøye som han leser aviser av det mer seriøse slaget. Men det var en digresjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I skandinavisk perspektiv er Rocky en soleklar ener.

 

Fullstendig enig. Der har vi serie som holder et konstant høyt nivå.

 

Personlig har jeg aldri skjønt hva som er så svært med Rocky. Ikke synes jeg Kellerman er en spesielt god tegner, og ikke synes jeg serien er overdrevent morsom heller. Den er ikke dårlig, men for min del er det en middelmådig serie som av en eller annen grunn får ufortjent mye oppmerksomhet og skryt.

Lenke til kommentar

Aldri likt Rocky, hadde aldri gjettet at den serien skulle være morsom hvis noen ikke hadde fortalt det til meg.

 

Nemi er ganske middels, en god del som ikke er morsomt, men enkelte ganger kommer det en morsom stripe.

 

En genial serie må være Garfield, selv Garfield uten Garfield gjorde serien ekstremt morsom og trist.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Hva norsk tegneserie angår er Nemi og Pondus banebrytende i den form at de klarte å bli store norske serier, med høy kvalitet. Men de står begge litt tilbake for å være det ypperste av det ypperste - noe T&T er i denne sjangeren.

 

Skal jeg være helt ærlig er jeg absolutt ikke imponerte over verken Myhre eller Øverli. Å nevne Watterson i samme setning som disse to er nesten flaut.

 

Selvsagt er Øverli lysår foran Myhre på alle områder, men han er også veldig stillestående, selv tatt i betraktning hans talent da det gjelder tegning (sett i forholdt til Myhre er det enestående tegnet).

 

Den eneste tegneren i Norge som har kommet seg noen vei, og fortsatt har æren i behold vil jeg si er Mads. Han er en helt utrolig undervurdert tegner, og er nok den eneste i Norge (foruten Jason) som jeg vil si holder internasjonalt nivå (som driver med serier). Han holdes igjen av formatet til 'M', og jeg har ingen kvaler med å påstå at han lett kunne ha gjort en 'graphic novel' om noen kom med et passende manus. Fyren kan tegne. Myhre kan absolutt ikke tegne, og Øverli kan kun tegne på sitt vis.

 

Jeg er ganske enig i at Nemi blir i overkant repetivt og ensforming (selv om en enkel strek ikke nødvendigvis er en dårlig strek på generell basis). en jeg synes også desverre at M har vært for ujevnt de siste årene. På mange måter synes jeg fakta fra verden er av de beste humor-seriene her til lands. I skandinavisk perspektiv er Rocky en soleklar ener. Nemi er greit nok, men desverre heller ikke noe mer.

 

AtW

 

Problemet er at Myhre sin strek dessverre ikke er enkel. Den er rævva.

 

M er helt klart ujevnt, men stripene som faktisk fungerer er veldig gode.

Lenke til kommentar
Har ikke så mye å utsette på tegningene (selv om de er simple, ingen tvil om det), men mer på hvor uutholdelig uoriginal og banal serien er. Og som sagt er den totalt stillestående, Myhre er tydeligvis mer enn fornøyd med å melke de utbrukte poengene sine. At Nemi er en av Norges mest populære serier er direkte trist. Men så er jo Hårek og Billy ganske populære også.

 

Og en må gjerne like serien for min del, og jeg skal derfor ikke henge meg for mye oppi anmeldelsen og den sinnsvakt høye karakteren. Men å basere den på at Nemi bl.a. "trekker frem viktige politiske spørsmål" blir for drøyt. Å si at noe er teit er ikke det samme som å sette det i perspektiv. Nemi er faktisk på sitt mest banale når det tas opp "viktige ting".

 

Er vel én ting å kalle de "viktige" skildringene banale, jeg vil kalle skildringene direkte groteske, i den form at de oppfordrer til hat og diskriminering, eksempelvis (Å de slemme jegerne/mennene/britpoplytterne/akademikerene, de burde bli drept alle sammen, ja, hah, eller eksempelvis helsiden i Dagbladet med tittelen "Jeg vil skade deg")

 

Lise Myhre skriver om og om igjen i intervjuer at hun ikke "er" Nemi, snarere skildrer hva en helt fiktiv reaksjonær utilpass jente med langt sort hår synes om ting, men når hun begynner å ta opp de overnevnte temaene, skinner den trassige ungdomsskoledropouten/militante dyreverneren med massive mindreverdighetskomplekser igjennom, kanskje bedre kjent som forfatteren selv.

 

Det er unødvendig å nevne at Nemi er ufortynnet dritt, og at det forbauser meg at folk skal få lov til å tjene penger på å spre hat til de mest lettpåvirkelige av oss i 2008.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Det skremmer meg en anelse at noen later til å ta en tegneserie seriøst, ikke bare som et lite spark til de mindre perfekte aspektene ved samfunnet.

 

Det skremmer meg en anelse at en person hvis daglige virke går ut på å anmelde tegneserier leser disse med samme analytiske forståelse som om de skulle vært se&le

Lenke til kommentar
Personlig har jeg aldri skjønt hva som er så svært med Rocky. Ikke synes jeg Kellerman er en spesielt god tegner, og ikke synes jeg serien er overdrevent morsom heller. Den er ikke dårlig, men for min del er det en middelmådig serie som av en eller annen grunn får ufortjent mye oppmerksomhet og skryt.

 

Det jeg liker med Rocky er at humoren ikke utelukkende er basert på punchlines, men ligger i dialogen. Istedetfor den forferdelig utbrukte "problemstilling - svar - punchline"-formelen, får man en hel situasjon som er morsom i seg selv, gjerne satt i perspektiv av den siste replikken. Det synes jeg Kellerman er flink på, å ikke bare bruke de tre første rutene som setup for at punchlinen i den fjerde skal funke. Og han tar mange hverdagsting helt på kornet. Humor er jo som kjent smak og behag, men for min del liker jeg den litt underfundig, og derfor appellerer jo serien til meg. Tegningene er enkle, ingen tvil om det. Syntes de var dårlige selv en stund, før, jeg vet ikke, ble vant til dem. Uansett, ikke noe Picasso, men ikke dårlig tegnet heller. Enkelt, ja. Har forøvrig sett noen illustrasjoner som Kellerman har stått bak som er ganske imponerende. Så han kan tegne, selv om serien ikke nødvendigvis gir uttrykk for det.

 

Det skremmer meg en anelse at noen later til å ta en tegneserie seriøst, ikke bare som et lite spark til de mindre perfekte aspektene ved samfunnet.

 

Det der vel en smule fordomsfullt mot mediet? Tegneserier kan da absolutt tas seriøst på linje med andre kunstformer. Selv om stripeserier sjelden sikter høyere enn å fortelle enkle vitser.

Lenke til kommentar

Å kalle Nemi genialt er for min del veldig drøyt, det var morsomt i mine yngre dager da en norsk "alternativ" tegneserie var gøy, og humoren min litt mer lik Myhres.

 

Jeg ville heller sett at Nemi-bladet hadde dødd for å gi plass til Lauviks syrehumor, eller et mye større blad enn det som eksisterer, som går inn for å gi mindre etablerte tegneserie-artister en sjanse.

Den dagen jeg fikk se Nilsen og Viktor i M, etter å ha fulgt serien på nettserier, var for øvrig den lykkeligste dagen i mitt tegneserie-hjerte på lenge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på om noen vet om en bra ressursside for Nemi? Leter etter oversikt av utgitte blader (med bilder) i kronologisk rekkefølge.

 

Synes Nemi var bra/gøy for lenge siden, men leser fortsatt av gammel vane. Har hørt at det oftest er yngre jenter som liker det, selv er jeg et stykke forbi tenårene og mann... sprøtt?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...