Gå til innhold

Agnostiker - et unødvendig begrep?


Anbefalte innlegg

Agnostisisme betyr "uten kunnskap" og er en betegnelse på et filosofisk og teologisk syn der Guds, guders eller guddommers eksistens blir sett på som noe man ikke kan vite noe sikkert om.

 

Er ikke alle ateister også agnostikere? Kan noen virkelig hevde å være 100% sikre på at det ikke kan eksistere noe så vagt definert som en metafysisk gud? I så fall synes jeg det er et like irrasjonelt standpunkt som å hevde at det eksisterer.

 

Jeg synes agnostiker-begrepet er unødvendig, og regner med at mine intelligente venner tar det som en selvfølge at jeg ikke hevder å ha absolutt kunnskap om guders eksistens. Jeg kaller meg derfor ateist framfor agnostiker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke alle ateister også agnostikere? Kan noen virkelig hevde å være 100% sikre på at det ikke kan eksistere noe så vagt definert som en metafysisk gud? I så fall synes jeg det er et like irrasjonelt standpunkt som å hevde at det eksisterer.

 

Nå finnes det flere typer ateister, ("svake" og "sterke" ateister). Jeg er av typen "sterk" som ikke gidder å ta alle de forbeholdene som agnostikere tar, fordi det er meningsløst.

 

Hvis agnostikere var ærlige med seg selv måtte de ha tatt lignende forbehold på alt mulig, for de kan f.eks. ikke være 100% sikker på at Hiroshima virkelig ble atombombet. (Se forklaring her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11994789 )

 

Så vi trenger definitivt begrepet agnostiker.

Lenke til kommentar
Kan noen virkelig hevde å være 100% sikre på at det ikke kan eksistere noe så vagt definert som en metafysisk gud? I så fall synes jeg det er et like irrasjonelt standpunkt som å hevde at det eksisterer.

 

Hvis du skal bruke den logikken må du samtidig synes det er like irrasjonelt å hevde 100% sikkert at det ikke finnes noen julenisse, flyvende tekanner og de andre vanlige mistenkte.

Det kan aldri være irrasjonelt å ikke tro på noe det ikke finnes noe som helst bevis for, enten det er julenisser eller andre.

Lenke til kommentar

Det er klart det er rom for begge begrepene. En ateist er en som sier seg sikker på at det ikke finnes noen gud. En agnostiker er en som er av den oppfatning av at han ikke kan være sikker. Begrepene kan også overlappe hverandre. Man kan se for seg en ateistisk agnostiker, som tror det finnes guder, men som ikke tror eller er sikker på om eller hvem av dem han skal tilbe.

Lenke til kommentar
Er ikke alle ateister også agnostikere? Kan noen virkelig hevde å være 100% sikre på at det ikke kan eksistere noe så vagt definert som en metafysisk gud? I så fall synes jeg det er et like irrasjonelt standpunkt som å hevde at det eksisterer.

 

Nå finnes det flere typer ateister, ("svake" og "sterke" ateister). Jeg er av typen "sterk" som ikke gidder å ta alle de forbeholdene som agnostikere tar, fordi det er meningsløst.

 

Hvis agnostikere var ærlige med seg selv måtte de ha tatt lignende forbehold på alt mulig, for de kan f.eks. ikke være 100% sikker på at Hiroshima virkelig ble atombombet. (Se forklaring her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11994789 )

 

Så vi trenger definitivt begrepet agnostiker.

Meiningslaust for deg kanskje, men ikkje oss.

 

Kvifor må me det? Eg vel å tru på det som står i historiebøkene, eg trur ikkje det finnes overmenneskelege krefter, men eg kan likevel ikkje avfeie dei. Som agnostiker, må ein være skeptisk og ikkje kunne ta stilling til noko som helst som ikkje er 100% bekrefta? Korleis det no enn skulle gjerast. Det er forskjell på påståtte, eventuelt dokumenterte, men likevel betvilte, hendelser som er mogeleg for mennesker å utføre og overmenneskelege.

 

Om naboen min hadde sagt at han klarte å ta salto på bar bakke så kunne eg trudd det, utan noko form for bevis. Eg kan derimot ikkje være 100% sikker på at det finnes ein gud, eller noko som er langt over vår evne. Eg trur det ikkje, men kan heller ikkje sei eg er sikker på at det ikkje eksisterer.

 

Kvifor er du så opptatt av å overbevise agnostikere om at det ikkje finnes ein gud og at dei burde vore ateister?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Du har noen gode poenger, men så lenge det finnes ateister og humanetikere som dogmatisk avviser at det kan finnes noen gud, så trenges begrepet agnostiker for oss som vet at vi ikke vet, og vet at man verken kan bevise at det ikke finnes eller at det finnes noen gud.

 

Problemet er at begrepene overlapper hverandre til tross for at folk flest ikke er klar over dette. Ateister blir dermed ofte misoppfattet som mennesker som er sikre på at det ikke kan finnes noen gud. Rasjonalist er kanskje et bedre begrep enn ateist, fordi det sier langt mer om personen. En ateist er rett og slett en som ikke tror på noen gud, mens en rasjonalist er en som stiller krav til beviser og logikk før han tror på noe.

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke den logikken må du samtidig synes det er like irrasjonelt å hevde 100% sikkert at det ikke finnes noen julenisse, flyvende tekanner og de andre vanlige mistenkte.

 

Det synes jeg. Det er dog forskjell på å ikke tro på eksistens og å hevde ikke-eksistens.

 

En ateist er en som sier seg sikker på at det ikke finnes noen gud.

 

Nei, det er en som ikke tror på noen gud.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel det samme? "Ikke tro på noen gud" og "sikker på at det ikke finnes noen gud"?

Atheism, as an explicit position, can be either the affirmation of the nonexistence of gods,[1] or the rejection of theism.[2] It is also[3] defined more broadly as synonymous with any form of nontheism, including the simple absence of belief in deities.[4][5][6][7]
^ The Oxford American Dictionary defines "atheist" as "a person who does not believe in the existence of a god or gods. New York: Avon Press, 1980.
Lenke til kommentar
En ateist er en som sier seg sikker på at det ikke finnes noen gud.

 

Nei, det er en som ikke tror på noen gud.

Nei, ein ateist er gudlaus, benekter eksistensen til ein gud.

 

Isbilen: Det er ikkje det same. Eg trur ikkje på noko gud, eg er likevel ikkje sikker på at det ikkje finnes ein.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Ja, det er vel det samme? "Ikke tro på noen gud" og "sikker på at det ikke finnes noen gud"?

 

Nei.

 

Jeg tror for eksempel ikke at vil bli regn i helga, men jeg trenger ikke være sikker på det.

 

Nei, ein ateist er gudlaus, benekter eksistensen til ein gud.

 

Da har du en annen definisjon enn jeg.

Lenke til kommentar

Herregud da folkens. Det vi alle tre sier kan bety det samme, og det kan bety forskjellige ting. Skal man tolke hverandre inn i en feilaktig posisjon bare for å kverulere? Det er faen ikke mye fruktbart. Å ikke tro på noen gud kan bety det samme som å være sikker på at det ikke finnes noen gud, jo. Ferdig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ser ut som begge har rett Nenro.

Ateisme som standpunkt vil si fravær av gudstro eller benekting av teisme.

Derfor har me begreper som agnostikere. For å putte inn dei som ikkje har gudstro, men som ikkje benekter det.

 

Eg meiner framleis det er feil Isbilen. Ein person kan ikkje tru på noko gud, ikkje tru at det finnes ein gud, men likevel ikkje være sikker på at det ikkje finnes ein gud. Altså ein agnostiker. Dei trur ikkje det finnes ein gud sidan det ikkje på noko vis kan bevisast. På same vis kan dei heller ikkje være sikre på at det ikkje finnes ein gud, sidan det heller ikkje kan bevisast.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Ser ut som begge har rett.
Ateisme som standpunkt vil si fravær av gudstro eller benekting av teisme.

Derfor har me begreper som agnostikere. For å putte inn dei som ikkje har gudstro, men som ikkje benekter det.

Fravær er ikke benekting.

 

Det finnes mange definisjoner på ateisme, ikke én. Som er et stort problem.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...