Gå til innhold

[Løst] Trenger hjelp med en liten ting!


Anbefalte innlegg

<?php

 $query = mysql_query("SELECT lest FROM `innboks` WHERE `mottaker` = '$hent[nick]'") or die (mysql_error());
 $fetch = mysql_fetch_array($query);
 $lest = $fetch['lest'];
	 if(!mysql_num_rows($lest)) {
		 print "ny";
	 } else {
		 print "";
	 }

?>

 

0 = ny

1 = lest

 

Mening: Det skal stå ny når 0 står i databasen på meldingen.

Og det skal stå 1 på meldingen i databasen vis den er åpnet.

 

Men det står ny på alle meldingene, når det kun er en melding i databasen som inneholder 0 :thumbdown:

Noen tips ??

Endret av Rematusen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Tipper den spørringen returnerer mer enn en rad, du må derfor loope deg gjennom alle resultatene.

2. mysql_num_rows() returnerer antall rader som spørringen fant. Tror ikke det er det du er ute etter.

3. Arraynøkler skal ha ' rundt seg. Du skriver $hent[nick], og PHP vil da først lete etter konstanten 'nick', før nøkkelen 'nick'.

Endret av m4rtin
Lenke til kommentar

Først må du lage en loop, som looper gjennom hvert resultat og så må du lage en if-setning inni loopen som faktisk gir mening.

 

http://www.php.net/manual/en/control-structures.foreach.php

http://www.php.net/manual/en/control-structures.if.php

 

 

$query = mysql_query("SELECT lest FROM `innboks` WHERE `mottaker` = '$hent[nick]'") or die (mysql_error());
   $fetch = mysql_fetch_array($query);

foreach($fetch['lest'] as $a)
{
     if($a < 0)
     {
     echo "Ny";
     }
     else
     {
     echo "";
     }
}

Går utifra at lest kolonnene er enten 0 eller 1. Da burde dette funke. Gjør det sikkert ikek fordi jeg suger og må teste koden min ti ganger før jeg får det til å funke pluss at jeg skrev det på 5 minutter og copypasta litt av deg. Dog hvis jeg ikke monger ekstra i dag burde det være i nabolaget. Blir sikkert arestert av en av php-smartinga her.

 

 

EDIT: Det første innlegget mitt ble feil fordi jeg ikke skjønte hva du prøvde å gjøre, tror det kan være lurt å lese litt om php. Begynn med det jeg linka til.

Endret av Hjelpphp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...