Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chip til 2002 Audi A6 1,9Tdi?


Haganeset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er ikke om å gjøre å dra ut mere hester ved en chip pga det de som chipper oppgir er som regel mere enn det de kan gi.

bruk bsr fordi de chippene er bra ikke noe power boks tull og bilen vil ikke bli ødelagt..

 

Bruk tid på å se igjennom innlegget før du legger det ut. Er jo nesten ikke forståelig det du prøver å få frem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ville brukt BSR eller Turboteknikk (aka Trygve karlsen). førstnevnte bruker en såkalt PPC-enhet, som du selv kjøper med ønsket programvare, kobler i diagnosekontakten i bilen, og dermed chipper du rett og slett bilen selv. da kan du også, når du selv måtte ønske, laste inn orginalprogrammet (f.eks. før en EU-kontroll/service etc.). vil tippe at BSR, som det seriøse og profesjonelle firmaet som de er, gir gode garantier.

Trygve Karlsen var den første som begynte med chiptrimming av biler i norge, og kan dette. han tar ikke mer ut av bilen enn den tåler orginalt, og gir garantier på arbeidet. jeg tror selv jeg ville brukt han (onkelen min chippa en CLK 200K hos han. han tok ut mindre enn konkurrentene, men mente at ikke motoren tålte mer uten å skifte diverse deler. gir en følelse av trygghet hos meg vertfall!).

 

gå for all del ikke for noe powerboks-tull. det bare fucker opp bilen. gå for skikkelig chipping, der selve elektronikken endres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det viktigste man bør tenke på når man skal chippe/tune bilen er at det skal holde i lengden.

Ved å ta ut mest mulig så hjelper det ikke hvilken leverandør du bruker, bilen kan ta skade på sikt uansett.

Anbefalingen er å bruke typegodkjent tuning som ikke tar ut mest mulig av bilen men et slitasjefritt optimum.

Hvis man da ikke kun vil ha mer power og ikke tenker på evt. konsekvenser det får.

 

Bruken vil jo også ha veldig mye å si.

 

BSR opererer også med veldig mye mer moment enn de fleste andre, vet ikke hvorfor.

 

Bilen til faren din har 130hk/96kW, ikke 136hk

Endret av dp-man
Lenke til kommentar
Trenger heller ikke effekt på disse, bedre om de henter ut mye moment..

 

Men om de sier 180hk og 400nm, så bløffer de..

 

Jeg chippa min passat med samme motor, (oettinger) og henta 163hk og 360nm.. Stoler mye heller på det...

Det er momentet som dreper motor, gearkasse og drivverk.

Man får ikke bedre aks av mye moment heller, så det er jo selvsagt effekten som teller.

Lenke til kommentar
Trenger heller ikke effekt på disse, bedre om de henter ut mye moment..

 

Men om de sier 180hk og 400nm, så bløffer de..

 

Jeg chippa min passat med samme motor, (oettinger) og henta 163hk og 360nm.. Stoler mye heller på det...

Det er momentet som dreper motor, gearkasse og drivverk.

Man får ikke bedre aks av mye moment heller, så det er jo selvsagt effekten som teller.

 

Begrunn din påstand om at det er momentet som dreper motor, girkasse og drivverk.???

 

 

 

Du kan fysikk?

 

Man bruker moment til å sette et objekt i bevegelse. Med kjøretøy er det effekt som setter toppfarten.

Lenke til kommentar
Både hk og moment får man bedre akselerasjon av.

Men er ofte momentet som bestemmer hvor mye girkasse samt drivlinje tåler ja, det som bestemmer hvor hardt det drives rundt.

Girkasse bestemmer hvor mye moment det tåler..

 

Derfor f.eks biler med automat har et helt annet moment på tuning, enn biler med manuelle girkasser!

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at momentet er girkassens/drivverkets største fiende, både manuell og automat.

Det er derfor jeg er overrasket over de som tar ut for mye moment.

De fleste som kjører endieselbil holder seg på et turtall under ca 3000rpm, her er det momentet som spiller størst rolle. Toppeffekten kommer vanligvis ikke før vel 4000rpm, men selvfølgelig vil effekten komme før ved tuning.

De aller fleste som vet hvordan en dieselbil oppfører seg og som ikke skal kjøre "tulling" er hovedsaklig interessert i økt moment og bryr seg lite om effekten. Det er også mulig å moment-tune en bil for å slippe å tenke på avgifter. Her vil tuningen funke til litt over 3000rpm uten å øke effekten over den kjente 10-15% grensa...

 

Husk også at mange (spesielt ikke typegodkjent tuning) oppgir tall fra løse lufta... På f. eks biltuning.no er alle verdier kun ganget med 1,23 Dette er et godt eksempel på fantasitall. Skulle se den tuneren som tar ut 386hk og 898NM ut av en MB E 420 CDI med 314hk og 730NM(gangefaktor=1,23)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

MTM (Børge Olsen i Bergen, AudiSentrum på Stabekk utenfor Oslo)

Hohenester (TS racing paraplyen rundtom i Norge)

ES tuning (Trondheim, Østfold og enkelte andre plasser)

Chipsenter (Lørenskog)

BSR (AutoPower, Arendal)

 

Mange som leverer.

BSR PPC er et genialt produkt som sådan. Eneste jeg er noe engstelig for er at disse går med for høyt ladetrykk (derav godt med moment og om jeg har skjønt min motorteknikk rett), og enkelte erfarer turboras som følge av dette.

 

Rettere sagt, de erfarer det sikkert etter at motoren har vært i dårligere stand enn antatt, og med mye stress går det galt.

 

Husk også det, at alle pottitthuene i Norge tror deres 10 år gamle biler får lik effekt som de sprell nye bilene tyskerne utvikler chippene sine på....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...