Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svenske skilter, kjøre i Norge?


Cosmo med K

Anbefalte innlegg

Hei, lurte på et par ting vedrørende en bil jeg har kikket på. Greia med bilen er at han som eier den er en normann som bor i Sverige, og bilen er registrert med svenske skilter. Fyren sa at for å kjøre med den i Norge uten å tolle etc. så skulle følgende gjøres...

 

Jeg bor på "papiret" på hans adresse i Sverige, hvorav jeg pendler til Norge for å jobbe, med en CO-adresse i Norge der jeg bor, for å mottate post etc. Og får da et svensk personnummer. Fyren sa at dette ikke var noe problem. Han sa jeg skattet til Norge, forsikring ville ikke være noe problem etc.. eneste problemet var at politiet noen ganger stoppet han, men når de søkte i systemet så viste jo alt seg å være okay. De sa derimot at han burde skaffe seg svensk kjørerkort.

 

Bilen er forøvrig en 4,2l Quattro A8 med roughly 300 gamp..

 

Høres dette for snuskete ut? Eller er dette mulig? Noen som har peiling og kan gi meg litt hjelp? Fordi bilen som sådan er drit lekker, og relativt billig. Så eneste stresset blir 2-3 turer til Sverige og at jeg på papiret skal bo i Sverige, med svensk personnummer, og pendle til Norge for arbeid.

 

Takk på forhånd.. :)

 

 

OPPDATERING:

Jeg fant nå ut dette..

 

Ifølge tollforskriftene er det i utgangspunktet ulovlig å kjøre bil med utenlandske skilter på norske veier. Unntak gjøres, men i hovedsak bare for to grupper:

 

1. Motorkjøretøy som tas med ved flytting til Norge

2. Bileiere med fast adresse og oppholdssted i utlandet

 

---

 

185 dagers regel

 

Dersom bileier har fast bosted i utlandet eller har midlertidig opphold i Norge, kan tollvesenet innvilge midlertidig bruk av utenlandsregistrert bil.

 

- En forutsetning for unntaket er at bileier oppholder seg maksimalt 185 dager i Norge i løpet av året, presiserer Granholt.

 

---

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du norsk statsborger har du ikke lov å kjøre utenlandsregistrert bil i Norge.

 

Sett at en norsk familie bosetter seg i sverige, og får svenskregistrert bil. Skal de da ikke kunne benytte den i på ferieturer til norge? Sånn som jeg tolker regelverket så kan man det.

 

Hvis opplysningene under stemmer, så kan man som norsk statsborger kjøre svensk(utenlandsk) bil i norge. Men kriteriet er da at man bor i utlandet, og er maks 185 dager i Norge. Det er 185-dagers regelen som setter begrensningen i denne saken.

 

Ifølge tollforskriftene er det i utgangspunktet ulovlig å kjøre bil med utenlandske skilter på norske veier. Unntak gjøres, men i hovedsak bare for to grupper:

 

1. Motorkjøretøy som tas med ved flytting til Norge

2. Bileiere med fast adresse og oppholdssted i utlandet

 

- En forutsetning for unntaket er at bileier oppholder seg maksimalt 185 dager i Norge i løpet av året, presiserer Granholt.

Lenke til kommentar
Er du norsk statsborger har du ikke lov å kjøre utenlandsregistrert bil i Norge.

 

Tull og tøys. Man må ikke si fra seg statsborgerskapet for å kunne kjøre sin utenlandsregistrerte bil i Norge. Det holder at man har har fast bosted utenlands, og følgelig er meldt utflyttet i folkeregisteret.

 

I trådstarters tilfelle holder det altså å melde flytting til folkeregisteret, som deretter sender en bekreftelse på dette til svenske folkbokföringen. Man går videre til sitt lokale, svenske skattekontor og viser sitt norske pass og fyller ut et par skjemaer. Deretter får man svensk personnummer i posten og en bekreftelse på at man er bosatt i Sverige.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Selskaper som driver med skip har jo gjort dette i en årrekke.

De registrerer alle båtene på ei lita øy i stillehavet der de ser gjennom fingrene med sikkerhet, livbåter pg redningsvester, og får godkjenning ganske gratis. Når båten er registrert, kan den lovlig settes i trafikk i Vesten.

 

Klart at folk ønsker å gjøre dette med bilene sine. Men det må jo selvsagt være forbudt.

Jeg kunne godt tenke meg å registrere bilen min på et land langt borte, så slipper jeg EU-kontroll osv. Men det er ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selskaper som driver med skip har jo gjort dette i en årrekke.

De registrerer alle båtene på ei lita øy i stillehavet der de ser gjennom fingrene med sikkerhet, livbåter pg redningsvester, og får godkjenning ganske gratis. Når båten er registrert, kan den lovlig settes i trafikk i Vesten.

 

Klart at folk ønsker å gjøre dette med bilene sine. Men det må jo selvsagt være forbudt.

Jeg kunne godt tenke meg å registrere bilen min på et land langt borte, så slipper jeg EU-kontroll osv. Men det er ulovlig.

 

Hehe, morsom sammenligning, men ikke helt relevant, dessverre. Trådstarter ønsker helt enkelt å kunne kjøpe en anstendig bil til en anstendig pris, og da må man utenfor Norges grenser. Det er akkurat samme krav på EU-kontroll, forsikringer og annet i Sverige som det er i Norge, og det er selvsagt - som allerede nevnt - fullt lovlig å registrere en bil i Sverige, og bruke denne i Norge, så lenge man også har meldt flytting til Sverige.

Lenke til kommentar
Selskaper som driver med skip har jo gjort dette i en årrekke.

De registrerer alle båtene på ei lita øy i stillehavet der de ser gjennom fingrene med sikkerhet, livbåter pg redningsvester, og får godkjenning ganske gratis. Når båten er registrert, kan den lovlig settes i trafikk i Vesten.

 

Klart at folk ønsker å gjøre dette med bilene sine. Men det må jo selvsagt være forbudt.

Jeg kunne godt tenke meg å registrere bilen min på et land langt borte, så slipper jeg EU-kontroll osv. Men det er ulovlig.

 

Hehe, morsom sammenligning, men ikke helt relevant, dessverre. Trådstarter ønsker helt enkelt å kunne kjøpe en anstendig bil til en anstendig pris, og da må man utenfor Norges grenser. Det er akkurat samme krav på EU-kontroll, forsikringer og annet i Sverige som det er i Norge, og det er selvsagt - som allerede nevnt - fullt lovlig å registrere en bil i Sverige, og bruke denne i Norge, så lenge man også har meldt flytting til Sverige.

 

Når trådstarter forteller at flyttingen til Sverige er humbug er det selvfølgelig brudd på opplysningsplikten i Lov om Folkeregistering. Tollforskriftene har sikkert noe å si i denne saken også.

 

Fyren sa at for å kjøre med den i Norge uten å tolle etc. så skulle følgende gjøres...

 

Jeg bor på "papiret" på hans adresse i Sverige, hvorav jeg pendler til Norge for å jobbe, med en CO-adresse i Norge der jeg bor, for å mottate post etc. Og får da et svensk personnummer. Fyren sa at dette ikke var noe problem. ....

 

Så eneste stresset blir 2-3 turer til Sverige og at jeg på papiret skal bo i Sverige, med svensk personnummer, og pendle til Norge for arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naturligvis bør trådstarter overholde de krav som stilles til en "utflyttet", men hvem skal fotfølge ham for å se til at han faktisk reiser "hjem" til Sverige etter endt jobb hver dag? Eller at han ikke oppholder seg mer enn så og så mange dager i året i Norge? Så lenge papirarbeidet er i orden kan jeg vanskelig se at trådstarter skal få noen problemer.

 

Men for all del, hvorfor ikke like godt flytte til Sverige i stedet for en slik slitsom proforma-flytting? Nå er boligprisene hyggelige, den svenske kronekursen lav, så det er bare å flagge ut og bli en av oss "økonomiske flyktninger" her borte i øst :!:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er en side av denne saken ang. kjøring med utenlandske skilter/185 dagers-regelen jeg gjerne skulle hatt litt rede på.

 

Jeg vurderte å kjøpe et hus/leil i Sverige, i tillegg til det jeg har i Norge, da jeg av ulike årsaker har tilknytning til et sted i Sverige, og ønsket å bo der også. Jeg planla å melde flytting til Sverige. Og ønsket da også å benytte meg av muligheten til å kjøpe bil i Sverige. Jeg jobber i Oslo og jeg hadde da kommet til å bruke svensk reg. bil i Norge.

 

Så ser jeg denne 185-dagers regelen og undres litt over hvordan denne kan ha blitt vedtatt. Jeg kan ikke forstå at denne regelen ikke er i strid med diverse EU bestemmelser om slike forhold.

 

Hvis jeg skal bo i Sverige og jobbe i Oslo hvilket jo er fullt lovlig, vil det ikke være mulig for meg å være ute av Norge i minst 185 dager i året. Jeg jobber 5 dager i uken, og har fem uker ferie. Hvis jeg tilbringer samtlig helger og ferie i Sverige vil jeg fortsatt ikke klare å innfri kravene om 185 dager.....osv..

 

Regelen setter derfor, etter mitt vett, noen merkelige begrensninger i det jeg ønsker å kjøpe svensk bil og kjøre den i Norge i forb. med arbeid. Etter det jeg har forstått er det nettopp slike begresninger EU-systemet vil til livs...

 

Jeg er klar over intensjonen med forskriten, ..jf , for en hver pris hindre Nordmenn i å handle billig bil...

 

Det er sikkert mye jeg ikke har fått med meg her, men lurer på hvordan dette kan ha gått igjennom...

Lenke til kommentar

En ting til..

Å forsøke å omgå regelen med 185 dager vil nok for mange oppleves veldig ubehagelig. Etter det jeg har hørt får politiet stadig meldinger fra "tystere" som ringer inn og sier at naboen kjører utenlandsreg. bil.

Når naboen opplyser til politiet at du er på din norske adresse 90 % av tida har du et problem...jf 185 dager ute av Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...