Gå til innhold

24h suspension, gått 2 dager snart.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det er ikke det som er poenget, du burde ikke bli bannet for å kalle noen en neger.

 

Ordet er bare stygt om noen tar det stygt til seg.

Det er vel det som er poenget...

 

Noen mener kanskje ikke noe vondt/nedlatende med å kalle noen andre "neger", "blåmann", "sotrør", "bitch" etc... men man behøver ikke tenke seg veldig mye om for å forstå at de på andre enden kan ta dette ille opp.. Og derfor har vel Blizzard valgt å legge lista lavt (som er veldig forståelig.. i steden for å måtte si "neger" er ok "nigger" ikke, "blåmann" ok "sotrør" ikke, "bitch" ok "hore" ikke osv)...

 

Highly Inappropriate

Language which falls under the following categories is deemed to be highly inappropriate. Clarification on what constitutes each category can be found by clicking on the links below.

Paedophilia

Racial/Ethnic

Extreme Sexuality/Violence

Real-Life Information and Threats

National

Sexual Orientation

Major Religions or Religious Figures

Harassing or Defamatory

 

Racial/Ethnic

 

This category includes both clear and masked language which:

Promotes racial/ethnic hatred

Is recognized as a racial/ethnic slur

Alludes to symbols of racial/ethnic hatred

If a player is found to have used such language, he/she may:

Be temporarily or permanently suspended from the game

Be given a Final Warning, any further Terms Of Use violations will result in account closure.

 

Som sagt.. klarer du ikke å spille WoW uten å bruke slike ting, så syns jeg det er helt greit at det blir en ban eller to.

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Så om noen kaller meg mate så kan rapportere dem siden jeg personlig tar det som en fornærmelse? (Bare et dårlig eks, tar ikke mate som en fornærmelse)

 

Faktumet er at "neger" ikke er et stygt ord, og de som tar det som det er ulærde, eller ignoranter.

Endret av PcT
Lenke til kommentar

Spørs hvilken sammenheng det brukes i da. Feks. Jævla neger, da bruker du ordet neger nedvergene og derfor er det rasistisk. Hvis jeg kaller deg feite faen kan jeg si det ikke er personangrep fordi det er fakta? wtf.

 

Enig at neger i seg selv er et ikke-rasistisk ord, men brukes svært ofte som et skjellsord.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en annen sak når du setter det i en feil sammenheng.

 

Men han sa aldri at han satte det i sammenhengende med "jævla"

 

Er som at jeg kaller charen min ingame "BLeikfeiten" så jeg får mange norske som whisper "sup feiten" "sup fatty" og sånt, skal jeg gå rundt og få 10+ folk og dagen banna?

 

Om han satt det i en rasistisk sammenheng, som sånn "brenn neger" osv, så er det jo selvfølgelig bannable offense, men om han som han sa bare brukte ordet "neger" så skal han IKKE bli banna, selvom han kalte noen "neger".

Lenke til kommentar
Faktumet er at "neger" ikke er et stygt ord, og de som tar det som det er ulærde, eller ignoranter.

 

Vel, nei. Ord betyr ikke bare hva de står i ordboka. Det er også en kulturell og lingvistisk sammenheng og historie. Jeg har snakket med amerikanere som synes "neger" i stavemåte og uttale er så nære "nigger" at de føler seg veldig ukomfortable med det. Det er et argument som er veldig forståelig i motsetning til typisk gnåling fra SU'ere eller SOS Rasisme som sjelden har sans for proporsjoner.

Lenke til kommentar
så lenge dem er i norge kan man kalle dem akuratt det man vill, dem får venne seg till det.

men på wow, der får blizzard bestemme.

 

Der er vi ihvertfall enige om en ting, Blizzard må ha enkle regler å forholde seg til.

 

Men synes det er tullete å si at folk skal finne seg i alt mulig fordi de er "i norge". Man skal ikke "venne seg til" trakassering, og man skal ikke "tåle" at noen sårer. Selvsagt skal det være et minimum av fornuft, man kan ikke nekte folk å si alt mulig, men sånne som deg som nekter å innse at enkelte ord betyr forskjellige ting for forksjellige folk bidrar bare til mer negativitet og konflikt. Jeg synes man skal høre på de "negerne" som kommer med gode argumenter, og la være å høre på nordmennene som kommer med dårlige argumenter. Dvs, jeg vil ha SOS Rasisme / SU osv ut av debatten, og ha folk som faktisk er rammet direkte inn i debatten.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg blizzard burde se situasjoner litt ann, uansett så er ikke neger hovedsaklig et stygt ord se her Ordet stammer ifra gammelt latin, og det betyr svart, negre er svarte, vil si det er styggere eller mer sårende og kalle folk svart, eller svarting, her i Norge f.eks har vi ikke så veldig mange andre ord og velge i mellom.

 

Men det er klart at sammenhengen man setter ordet i har mye og si. Men folk må også klare og takle noen ord her og der, har blitt kalt mye rart pga min opprinnelse, og det skal litt til før jeg tar meg nær av det. Andre burde også klare og ikke ta seg nær av en komplett usaklig kommentar fra noen de ikke kjenner.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar
så lenge dem er i norge kan man kalle dem akuratt det man vill, dem får venne seg till det.

men på wow, der får blizzard bestemme.

 

Der er vi ihvertfall enige om en ting, Blizzard må ha enkle regler å forholde seg til.

 

Men synes det er tullete å si at folk skal finne seg i alt mulig fordi de er "i norge". Man skal ikke "venne seg til" trakassering, og man skal ikke "tåle" at noen sårer. Selvsagt skal det være et minimum av fornuft, man kan ikke nekte folk å si alt mulig, men sånne som deg som nekter å innse at enkelte ord betyr forskjellige ting for forksjellige folk bidrar bare til mer negativitet og konflikt. Jeg synes man skal høre på de "negerne" som kommer med gode argumenter, og la være å høre på nordmennene som kommer med dårlige argumenter. Dvs, jeg vil ha SOS Rasisme / SU osv ut av debatten, og ha folk som faktisk er rammet direkte inn i debatten.

 

Blir litt OT dette her nå men, mener at viss dem ikkje er fornøyd med og være her, altså at dem føler seg `trakasert` av oss norske som er født her, ja da er det bare til og reise tilbake til der dem kom fra, eller finen seg et annet land. vi Norske skal ikkje måtte endre på noe.

Lenke til kommentar
Blir litt OT dette her nå men, mener at viss dem ikkje er fornøyd med og være her, altså at dem føler seg `trakasert` av oss norske som er født her, ja da er det bare til og reise tilbake til der dem kom fra, eller finen seg et annet land. vi Norske skal ikkje måtte endre på noe.

 

Ehm, alle i dette landet har samme rettigheter så lenge de er statsborgere. Uansett om de er mørkere i huden, og uansett om de er født her eller kommet hit siden. Rasistisk trakassering skal ikke tåles, akkurat tilsvarende annen trakassering.

 

Jeg prøvde å komme med et nyansert argument isted, nemlig at jeg IKKE støtter de typiske velvillge antirasistiske "syterne" som dessverre dominerer debatten i Norge. Jeg tror ikke det hjelper folk med annen hudfarge at fanatiske anti-rasister prøver å overdrive hvor mye rasisme det faktisk er i Norge og vil forby alt. Derimot, er jeg stor tilhenger av å høre på folk som har opplevd rasisme mot seg. Jeg vet at mange synes ordet "neger" i uttale og stavemåte likner veldig på det sterkte negativet ordet "nigger". Hvis de har hørt dette før, så er det fullstendig forståelig at de tar seg nær av det. Det er et godt argument. Derimot er det IKKE et godt argument å prøve å forby alt uten å høre på de som er rammet.

 

Kanskje denne nyansen gikk over hodet på deg, siden svaret ditt er et forutsigbart "dra tilbake der dere kommer fra", men jeg synes det er viktig å høre på de riktige stemmene i slike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Nå veldig få vil påstå at ordet "neger" er rasistisk.

 

(Nei det kan _IKKE_ sammenlignes med "nigger" som er rasistisk)

 

"Neger" var det "offisielle" norske ordet for brune/svarte mennesker.

 

Det ble forandret et par år siden fordi noen mente at det kunne bli tatt som ett rasistisk ord. (Noe som etter norsk historie, ikke er.)

 

Jeg blir ikke fornærmet om noen kaller meg hvit, eller "arisk".

 

Tråd om banning i WoW blir til en fremvisning i rasisme. Kvalmt.

 

Skal prøve å klare litt opp i hvordan kommunikasjon fungerer, siden de fleste i denne tråden ser ut til å ha gått glipp av noen viktige punkter.

 

Kopiert fra språkrådet:

” I det siste har det vært debatt i mediene om bruk av ord som ”neger”. Noen mener slike ord virker diskriminerende, mens andre mener at det ikke ligger noe nedsettende i dem. Styret i Norsk Språkråd vedtok i 2001 retningslinjer for sekretariatets rådgiving i samband med denne typen ord.

 

Om ordet ”neger” uttalte Norsk Språkråd blant annet:

 

”Neger” har vore normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det fremleis nøytralt. Men i det siste har det gått frem av pressa at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikkje liker å bli kalla ”neger”, mens andre meiner at det er greit, så det er delte meiningar om dette blant dei det gjeld. Likevel er det grunn til å være varsam. Språkrådet må rå folk til å tenkja seg om før dei nyttar slike sensitive ord. Det er dårlig folkeskikk å kalla folk med eit ord dei ikkje liker, samma kva ”vi andre” måtte meine om innhaldet i ordet”

 

Med andre ord: Uansett hva du, faren din, bestefaren din eller hele slektsrekka innavla gamle bønder fra indre Urkedal måtte mene om hva som ligger i ett ord skal du la være å bruke det kun på grunnlag av hvordan noen kan oppfatte det.

Endret av Maehra
Lenke til kommentar

Selvom de ikke liker det, betyr det heller ikke at det er rasistisk.

 

Da vil jeg heller påstå at de ser det som mobbing/plaging å bli kalt neger.

 

For faktumet er at selve ORDET "neger" er ikke rasistisk.

 

Er det samme som med "Svart" er det rasistisk? Nei.

 

Kan de to bli brukt rasistisk? JA.

 

Så ikke bannlys ordet siden det kan bli missbrukt.

 

Blizzard burde ikke slenge bann hammeren om du spør om en venn ingame er neger eller ei, men derimot står du å slenger rasistisk dritt sammen med ordet, så burde de banne deg.

 

Men da blir det det samme som å gå rundt å slenge alt mulig annet "mobbe" dritt eller fornærmende ord, men det er en helt annen ting.

 

 

Blir veldig offtopic dette her.

 

Spørsmålet står ikke om "neger" er rasistisk eller ei, noe det ikke er, men om hvordan han brukte ordet ingame.

 

Ikke gå rundt å si at alle som sier "neger" ingame fortjener en bann, bare fordi de sier det spesifikke ordet.

 

 

That's me, stopper OT nå jeg. :)

Lenke til kommentar
Men spørsmål til Mad_Arab, siden du er ganske frempå med dette om rasisme osv, du har ikke tenkt over at noen kan finne nicket ditt støtende?

 

Har hatt dette nicket siden før årtusenskiftet, og har faktisk ikke fått noen tilbakemeldinger på det ennå. I tillegg er det kjent fra en fiktiv litterær karakter ( http://en.wikipedia.org/wiki/Abdul_Alhazred ). Så jeg vil tro at det skal mye til før noen tolker det negativt.

 

Jeg vil ikke påstå at jeg er "frempå med dette om rasisme", jeg er ikke typisk venstrevridd fyr som skriker opp om alt for å være mest mulig politisk korrekt. Derimot argumenterte jeg for litt nyanser, men det ser ikke ut til at de som ønsker "folk drar tilbake dit de kom fra" klarte å se nyansene dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...