Gå til innhold

2TB satt opp i Raid5....kapasitet


hoodoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs jo hvor mange disker den inneholder. Antallet disker inni gikk ikke tydelig frem av artikkelen du lenket til.

 

Men generelt sett er det slik at i raid 5 så "mister" du plassen tilsvarende én disk.

 

Så hvis du har n antall disker (n>=3) og hver disk er på m gigabytes så er

Tilgjengelig lagringsplass = (n*m)-m eller m*(n-1)

 

Altså: Jo flere disker du har i raid5 oppsettet ditt, desto mindre prosentandel plass mister du.

 

Eksempel:

10 stykk 200 gb disker vil gi kapasitet lik 1800 Gb.

4 stykk 500 gb disker vil gi kapasitet lik 1500 Gb.

 

Altså en forskjell på 300 Gb. Men på en annen side så har vi jo det med støy og strømforbruk da.

 

Det er iallefall teorien.

Lenke til kommentar

Som geir så fint sier, du går en disk i minus.

 

Jeg har selv bestilt meg kontroller kort med 4porter sata og raid5støtte.

Sammen med 4 disker a 500GB, så jeg får da 1500gb i raid5.

 

Siden jeg planlegger fremover, så kjøpte jeg også et kort ekstra, og kommer til å kjøpe 4 disker til rundt jul. Der en av disse blir byttet ut med en av de som allerede kommer til å stå i raid5. Dette for å spre faren for at flere disker i samme raid oppset ryker likt.

 

Så senere på våren skal jeg ha 2 til, som skal bytte ut 1 disk i hvert raid5 oppsett, for så fungere som ren backup på hovedkortet (har 2 sata kontakter på hk).

 

Jeg anbefaler raid5, men jeg anbefaler egentlig ikke den boksen der, om du ikke har noe ekstra hardware liggende.

Selv om den har plass til 4 disker, og kommer med 4x500gb, så er det en dyr boks i forhold til et billig HK+cpu med pci sata raidkort.

Største fordelen jeg ser med boksen, er at det er en alt i en boks, som er liten.

 

Men nå koster et 4porters sata kontroller kort 450kroner, så har man en gammel pc (jeg har en p4-2.8ghz) så slipper man greit billig unna.

Siden jeg hadde tower, hk, cpu og psu fra før, så kostet det meg bare like over 2k for 1500gb i raid5.

 

Ble mye offtopic kanskje, men ja, ville få med at det er alternativer til alt i ett boks. Fordelen jeg ser med min løsning, er at det koster bare ca 2k til for å dobble kapasiteten min ved senere behov.

Lenke til kommentar
Siden jeg planlegger fremover, så kjøpte jeg også et kort ekstra, og kommer til å kjøpe 4 disker til rundt jul. Der en av disse blir byttet ut med en av de som allerede kommer til å stå i raid5. Dette for å spre faren for at flere disker i samme raid oppset ryker likt.
Tro meg - det hjelper lite den dagen du får virus og dette går løs på filene dine.

Jeg fikk erfare dette stygge scenarioet for ca 1/2 år siden. Det tok kun noen få sekunder for styggedommen å gjøre alle exe-filer jeg hadde liggende på flere partisjoner korrupte. Og det klarer helt sikkert å ødelegge andre filtyper også. Det er derfor jeg er så påståelig med å lagre filene to steder som ikke er fysisk knyttet til hverandre (f.ex gjennom nettverk) annet enn når selve sikkerhetskopieringen finner sted.

 

Men nå koster et 4porters sata kontroller kort 450kroner, så har man en gammel pc (jeg har en p4-2.8ghz) så slipper man greit billig unna.

Siden jeg hadde tower, hk, cpu og psu fra før, så kostet det meg bare like over 2k for 1500gb i raid5.

Man må også huske på å ha et kabinett som kan huse mange disker.
Lenke til kommentar

Ja, jeg er heldig som har et server kabinett, 2xfulltower størelse, så har god plass.

 

Virus er såklart en fare, men er ikke direkte bekymret, vil uansett lagre backup av hva jeg faktisk ønsker å være sikker på er trygt på en uavhengig lokasjon x2.

 

For min del er det snakk om noen GB bilder, mine dokumenter og epost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...