Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forbruksmåleren måler forskjellig på samme tur


Muku

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

 

Jeg har en Golf Stv med 140 hk TDI. Så vet dere hva slags bil jeg prater om.

 

Som i alle andre biler har jeg en kjørecomputer som blant annet måler gjennomsnittlig forbruk. Den har fått meg til å lure litt.

 

Jeg har sjekket måleren ved kjøring fram og tilbake til jobb. Når jeg parkerer bilen på vei TIL jobb viser måleren gj.snittlig forbruk på ca 5,0 - 5,5. Men på vei FRA jobb viser den ca 6,5 - 7,0. Jeg kjører samme vei, like mye kø begge veier. Eneste forskjellen er tidspunktet og temperaturen.

 

Hvorfor denne forskjellen? Noen som har en logisk forklaring?

Endret av Muku
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kald luft er jo bra for motoren.

når det er kaldt ute kan det ha litt effekt på motoren, men trodde ikke det skulle bli merket så godt på bensinforbruket.

kan være at du kjører mer agresivt på vei hjen?

 

utenom det og bakker så har jeg egentlig ingen forklaring.

Skrevet

Selv om man ikke merker at det er mye bakke er nok de forklaringen, skal ikke mye helling til før det blir langt tyngre å dytte rundt 1 tonn oppover. Samme gjelder for meg, mye "nedover" på vei til og oppover på vei tilbake :)

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Temperaturforskjellen utgjør nok ikke mange o/oo på bensinforbruket. Det er heller motbakke eller middagslysten som gjør det.

Skrevet

Det skal så fantastisk lite til for å øke forbruket. Om du har en måler som gir deg målinger i nåtid vil du se forskjellen bare ved å måtte sakke av litt.

 

Og jo kortere tur, jo mindre skal til for å gi utslag på gjennomsnittet.

Skrevet
Kald luft er jo bra for motoren.

når det er kaldt ute kan det ha litt effekt på motoren, men trodde ikke det skulle bli merket så godt på bensinforbruket.

kan være at du kjører mer agresivt på vei hjen?

 

utenom det og bakker så har jeg egentlig ingen forklaring.

 

Kald luft er bra for motoren ja, men motoren kjører vel på fet blanding når man akkuratt starter opp. Eller tenker jeg feil nå? Mener bare at ved kaldstart bruker motoren fetere blanding.

Skrevet

ved start ja og før motoren har kommet opp i drift-tempratur, så ja.

men etter det mener jeg bensinforbruket går litt ned, men er ikke snakk om store mengder...

Skrevet
Kald luft er jo bra for motoren.

når det er kaldt ute kan det ha litt effekt på motoren, men trodde ikke det skulle bli merket så godt på bensinforbruket.

kan være at du kjører mer agresivt på vei hjen?

 

utenom det og bakker så har jeg egentlig ingen forklaring.

Tviler på at trådstarter merker noe til BENSINforbruket. ;)

 

En kald motor bruker jo mer drivstoff enn en varm en. Gjennom en vinter kan man jo spare mange hundre kroner i drivstoff ved å bruke motorvarmer. Er nok som sagt det at det er mer helling oppover på veien hjem.

Skrevet (endret)
Jo, det stemmer det. Det er mer nedoverbakke på vei til jobb enn hjem.

 

 

 

Total høyde klatret samt brattheten er veldig avgjørende for forbruket...

 

Mye mer enn 10 grader tempforskjell hvertfall....

Endret av Jotun
Skrevet

jeg har også forskjellig forbruk til/fra jobb...

til jobb må jeg over en "liten" haug ca 13% stigning, 1 km lang... den er nær hjemme så motor og gear er kald.. bilen bruker mer drivstoff...

på vei hjem er den knausen litt lengre men bare 11% stigning... her kjører jeg med varm motor og gear... bilen bruker mindre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...