Gå til innhold

Enkleste linux for noob, hvilke skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallo!

 

Er helt ny innen Linux og trenger en distro eller hva det kalles som er så enkel i konfiguering som mulig.

 

Er Ubuntu noe å satse på?

 

Skal kun brukes kun skole, surfing, og kanskje litt bilde redigering om jeg orker å begynne på det.

 

Noen som hvet? :)

 

Installer Ubuntu, ja. Det er ikke vanskelig og det er mange som bruker det så det er lett å få hjelp. Det fins mange små distribusjoner som er enkle å installere, men kronglete etterpå.

 

Ta en titt på Ubuntu, Kubuntu og Xubuntu og se hvilken du liker best. Den siste er å anbefale om PCen er noen år gammel. Uansett hvilken du velger kan du kjøre alle slags programmer. Forskjellen er bare oppsettet er forskjellig.

 

PS: Om du har en ny flerkjerners PC så er det anbefalt med 64-bit versjonen

Endret av Epp
Lenke til kommentar
PS: Om du har en ny flerkjerners PC så er det anbefalt med 64-bit versjonen

Kvifor? Eg vil ikkje anbefale 64-bits versjonen med mindre ein har meir ram enn 4gb. Og det tviler eg på at TS har. Det er mindre støtte for båe program og drivere i 64-bit versjonen. Sjølv om skilnaden er minimal, veier ikkje fordelane i 64-bits versjonen opp mot dei negative sidene ein kan oppleve.

Lenke til kommentar

Mint er også et godt alternativ, ja. Mint er en distro som bygger på Ubuntu, og de er derfor ganske like. Mint har noen forbedringer i forhold til Ubuntu, men i mine øyne er de ikke stort å skryte av. Synes dessuten at standard Ubuntu er mye penere enn standard Mint. Spesielt Mint sin standardbakgrunn... Fysj... Smak og behag selvsagt. :)

Lenke til kommentar
PS: Om du har en ny flerkjerners PC så er det anbefalt med 64-bit versjonen

Kvifor? Eg vil ikkje anbefale 64-bits versjonen med mindre ein har meir ram enn 4gb. Og det tviler eg på at TS har. Det er mindre støtte for båe program og drivere i 64-bit versjonen. Sjølv om skilnaden er minimal, veier ikkje fordelane i 64-bits versjonen opp mot dei negative sidene ein kan oppleve.

 

Det eneste som jeg har vært borti av problemer er realplayer. Men for all del kjør gjerne 8-bit OS om du syns det er interessant... Ellers kan man lese litt her og her

 

hva med <a href="http://linuxmint.com/" target="_blank">http://linuxmint.com/</a> altså linux mint. det er basert op ubuntu. er litt letter enn ubuntu synes jeg da. og ser litt mere fancy ut.

 

er jo lov å prøve forskjellige distroer.

når det gjelder bilderedigering kan du jo bruke gimp som er forhåndsinnstallert. eller hvis du må ha photoshop kan du kjøre det via WINE

 

Joda, som sagt det fins mange små distroer, men ikke forvent at det er en mint distro om noen år...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...