Gå til innhold

Tilbakebetaling av skatt neste år ved 50% trekk nå?


Bebeluv

Anbefalte innlegg

Hei, som tittelen sier. Hvis jeg betaler for mye skatt i år vill jeg da få dette igjen til neste år? Det høres riktig ut etter min mening, det er vell riktig også. Men må bare få dette bekreftet. Sliter ikke med penger for tiden, så gidder jeg ikke levere skattekort, så dem bare trekker 50% noe som er helt ok. Så til neste år kan jeg forvente å få igjen litt penger fra skatteetaten eller hva det heter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Nei? Jeg bryr meg ikke om rentene for det er ikke snakk om så mye penger, max 100k vill jeg tro. Med det i banken hadde det bare blitt 6000kr i renter uansett. Det jeg ville frem til var at jeg gidder ikke styre med skattekort for dette året. Så lenge jeg får igjen det jeg har betalt for mye i år til neste år.

Lenke til kommentar

100 tusen er ikke akkurat småpenger da... Jeg betaler for lite skatt i år, og har heller ikke gjort noe med det. Jeg synes det er greit å få restskatt så lenge jeg vet om det. Håper å få brukbar avkastning på pengene før restskatten forfaller, men om ikke aksjemarkedet bedrer seg snart kan det hende jeg heller skulle ha betalt skatten i år...

Lenke til kommentar

Skattesystemet fungerer ganske fint:

Betaler du for lite i forhold til regelverket får du beskjed om å betale dette inn.

Betaler du for mye i forhold til regelverket får du dette utbetalt.

 

Jeg betaler f.eks. 50% på alt jeg tjener i tilegg til fastlønnen min (overtid, provisjon, bonuser etc.). Ikke fordi jeg stoler på at skattefuten gir god rente, men fordi jeg ser på det som «tvungen sparing» og at jeg da får litt ekstra penger samlet :-)

 

Ellers ville jeg bare drukket dem opp, eller brukt dem på andre «tulle-ting» fortløpende :p

Lenke til kommentar

Å spare ved å betale for mye i skatt er genialt for folk med svak impulskontroll. Du hadde kanskje tjent noen kroner ekstra hvis du hadde betalt akkurat nok og satt inn det du ikke trengte på fond eller konto, men let's face it: de pengene går til øl og snop. Dessuten, hvis du vet du betaler alt for mye i skatt slipper du å bekymre deg om restskatt.

Lenke til kommentar
Å spare ved å betale for mye i skatt er genialt for folk med svak impulskontroll. Du hadde kanskje tjent noen kroner ekstra hvis du hadde betalt akkurat nok og satt inn det du ikke trengte på fond eller konto, men let's face it: de pengene går til øl og snop. Dessuten, hvis du vet du betaler alt for mye i skatt slipper du å bekymre deg om restskatt.

 

Helt riktig, det er også derfor jeg betaler for mye i skatt :-)

 

Hadde også vært fantastisk om en hadde et kontonummer og et kidnummer slik at man kunne betale ekstra i forhold til det arbeidsgiver trekker...

 

Som en ekstra sparing :p

Lenke til kommentar
Hadde også vært fantastisk om en hadde et kontonummer og et kidnummer slik at man kunne betale ekstra i forhold til det arbeidsgiver trekker...

Som en ekstra sparing :p

Eller noe som trakk penger automatisk fra kontoen rett etter at de er satt inn. Det kunne f.eks. vært kalt en spareavtale :). Hvis du setter opp en spareavtale mot et rentefond (pengemarkedsfond) får du relativt god rente med veldig lav risiko. Siden det tar ca 3 dager å selge andelene har du også en viss forsikring mot at du bruker dem opp på impuls. Hvis du vil ha det enda sikrere kan du opprette en sparekonto i en annen bank som gir høy rente, og sette opp en automatisk månedlig overføring i banken din.

 

Hvis du har konto i Skandiabanken er det veldig lett å sette opp uten å måtte sende papirer noe sted. Hvis ikke må du nok gå direkte til fondet. I såfall anbefaler jeg f.eks. http://www.skagen.no, http://www.holbergfondene.no eller Landkreditt Høyrente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...