Gå til innhold

Hvorfor er Japan så interessant?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er teit med at enkelte liker Japan og japansk kultur?

hvorfor ikke finsk og finsk kultur. synes bare at det er så mange som liker japan for tiden at det blir litt teit. nesten litt barnslig.

 

Japansk er litt trendy for tida ja. :) Men hva er galt med det? Jeg beundrer andre ungdommer som tar seg tid til å lære seg språk! :thumbup:

ja men trender går som regel over. det er veldig bra å ha verbal kunskap, ingen tvil om det. Men at en fjortis har sett så mye anime at han/hun lærer seg japansk er litt patetisk

 

 

så du mener at Finland er et mye bedre land enn japan på alle måter eller?

 

jeg hadde også en periode der jeg likte japan, jeg liker japan fremdeles, men ikke så mye som før da, selvsagt.

det starta med manga og anime.. jeg elsker manga og anime enda.. det er noe spesielt, og det kom til norge for ikke så veldig mange år siden! de begynte å selge manga i vanlige butikker, og siden det er noe helt nytt, så er det ikke rart mange kjøper det!

Og manga er jo flott! Det fins mangaer både for bittesmå barn og opp til gamle mennesker.

 

Japan har en annerledes kultur enn oss i vesten.

de ser annerledes ut, har annerledes skriftspråk, språk, mote, musikk, kunst osv osv.

Jeg syns japan er utrolig fascinerende. musikken, språket, harajuku, jeg elsker gatemoten i Tokyo!

Den er SPESIELL! Du finner ikke noe lignende i vesten.

du bør lese litt om harajuku. det er utrolig tøft!

 

det er noe som liksom ikke er blitt oppdaget før nå, så det er ikke rart mange begynner å like det.

mange likte jo spice girls på deres tid.

så det er galt det og? hele norge og ja, hele verden elska jo spice girls!! de var kule, de kom med noe nytt osv...

ikke sant.

sånn er det bare.

 

det er ikke teit!

det er utrolig mye fascinerende med japan, og jeg tror du hadde interessert deg mer, og forstått hvorfor folk liker det så godt om du hadde lest litt om landet og det som er spesielt der.

 

mange i japan syns også at vesten; USA/England, alle oss blonde og hvite mennesker, og musikken vår osv er dritkul!

Har du ikke hørt om artister som drar til Japan, fks i Norge er de bare sånn passe populære, mens i Japan er de best i hele verden liksom.

 

asia og vesten/europa er to ganske forskjellige verdensdeler når det kommer til mye, og oss i vesten har ikk fått øynene opp for alt det som ligger skjult i japans verden før nå....

Endret av kaolla89
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Grunnen til det plutselig store antallet Japanofile(personer med veldig sterk interesse for japan) tror jeg er all kulturen fra Japan som har kommet til vesten de siste årene. Personlig er jeg japanofil og opphengt i japansk kultur, anime og manga og planlegger til og med å lære meg japansk. Endel av det som er så fasinerende med japan er jo at det er så anderledes, men mange av oss som blir japanofile (meg blant dem) har blitt påvirket av all kulturen som plutselig har kommet, spesielt anime og manga, i den grad at det gir mange av oss et inntrykk av at Japan er et land hvor man føler seg hjemme, gjerne fordi vi sympatiserer og blir såpass glad i figurene i seriene at vi selv nesten ville vært en av dem eller blandt dem. Siden figurene i mangaene og animeene vanligvis kommer fra Japan, er det nettopp den japanske kulturen og alt det japanske som blir interesant å lære om. Dette kan man også se gjennom at det har blitt veldig populært å kle seg ut som figurer fra seriene. Som en slags sammenligning: Hvis planetene i star wars universet hadde eksistert hadde det sannsynligvis plutselig blitt veldig populært å lært om den kulturen og dratt dit da starwars filmene kom.

Hvis du lurer på hvorfor en slik ekstrem popularitet ikke skjer med ting som marvels superhelter i like stor grad i dag kan det være fordi vi er mer vant til dem (Nei, jeg mener ikke at marvel er upopulært). Dessuten er manga og anime veldig egnet til å uttrykke følelser, noe som og skiller den ut fra andre tegneseriearter og gjør figurene mye mere lettere å personifisere seg med og sympatisere med.

 

Dette er bare en teori, men jeg synes den virker svært sannsynlig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Grunnen til at jeg elsker England og dets kultur er gjennom fotball. Er det patetisk av meg å ha planer om å bo et par år der, og suge til meg kulturen der?

 

Syntes det er flott at folk tør å se forbi våre egne landegrenser og tør utforske nye kulturer, uansett hvilken inspirasjon de har.

Lenke til kommentar

Det er så latterlig at denne "trenden" skal gå utover oss som virkelig oppriktig elsker landet og kulturen. Jeg har aldri hengt meg på det alle andre gjør, og har ikke planer om det heller. Vil heller ikke streve med å like det motsatte av alle andre. Hvorfor? Jeg er som jeg er, og jeg liker det jeg liker. Ser ingen grunn til å spille et skuespill for å være så jævla spesiell. Jeg er unik nok som jeg er fra før.

 

Men ja, det er mange fjortiser (spesielt de "alternative" som later som om de er så opphengt i manga/anime og Japan, når de i virkeligheten knapt har lest gjennom første death note-pocketen. De får gjøre som de vil.

Lenke til kommentar

Ved at folk dømmer :). Det gjør de i grunnen alltid, men spesielt nå, da. Nå som det har blitt en slags trend.

 

Joda, det er positivt at de vil lære om andre kulturer, men disse jeg snakker om bruker det bare som et image uten å egentlig bry seg fela om hva det engang er.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Japan er et ganske så rasistisk land. 99% av innbyggerne er etnisk japanske, og den gjenværende 1% er for det meste kinesere og koreanere. Beundrer dem egentlig for det, da Europa følger en stikk motsatt politikk. Kjenner noen som planlegger å flytte til Japan, hvordan de skal få det til har jeg ingen peiling på. Må da være som å vinne i lotto.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg elsker England og dets kultur er gjennom fotball. Er det patetisk av meg å ha planer om å bo et par år der, og suge til meg kulturen der?

 

Syntes det er flott at folk tør å se forbi våre egne landegrenser og tør utforske nye kulturer, uansett hvilken inspirasjon de har.

Kan ikke si meg enig der, var på ferie i england en gang, samt sktland, plassene var rett og slett grå og kjedelige, kan ikke skjønne at noen kan like det der, menmen, det er jo opp til hver og en og bedømme.

 

Japan, har ikke vert i Japan, men grunnen til at mange liker japan er nok at det er veldig forskjellig fra Norge.

Teknologi er nok også noe som får folk til og like japan, dem ligger på et ganske høyt plan der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg hadde sjølv en interesse for japan som starta omkring 2000. Da fant eg dette veldig spanande. Før det hadde eg absolutt ikkje noko forhold til japan. Og sa (som alle andre barn på den tida) ching chong når eg høyrte eit asiatisk språk, enten om det var kinesisk, japansk eller koreansk osv. Eg høyrte ikkje forskjell. og trudde at alle var fattige osv.

 

Dette forandra seg da sjølvsagt då en kompis viste meg noko anime. (som forøvrig var ganske vanskelig å få tak i på den tida. hehe. Huska det første eg såg var Kenshin serien (i crappy kvalitet vel og merke. hehe. var så dårlig at enkelte episode ikkje var mulig å lese teksten engang, og bilde dirra og skurra som det gjer på gamle crappy videoavspelarar. Men sååå spennande det var!

 

Men eg har egentlig aldri like tegneserier av noko slag særlig godt. så etter kanskje ett år var det ikkje så veldig spanande med anime lenger. og eg har igrunn ikkje sett på anime sidan då. Men eg forstår kvifor folk no tildags synast det er spennande. Dei har og tilgang til mykje bedre kvalitet. Eg interesserte meg meir for musikken i japan. Den syntast eg var veldig spanande. Eg brydde meg ikkje så veldig mykje om jpop. men var meir interessert i Jrock og forskjellige indie band. og hald på med dette i nokon år. Men så mista eg interessen for d og. og synast ikkje det var så spanande lenger. Det var omtrent akkurat det same om at og om at. Så rundt 2003 så slutta eg med min japanske interesser innan musikk. Men synast sjølvsagt at kulturen ar ganske så fasinerande.

 

Men det som eg brenn for no, og har gjort nokon år er korea. oi oi oi, aldri om eg går tilbake til japan etter at eg oppdaga korea! Så ja, korea er min store kjærleik og har vore det i 6 år no. eg likar kulturen og mota, musikken og språket.

 

men eg er og interessert i andre land og kulturar. synast det er veldig spanande. Men ja. det virkar som om at det i det sista har vore en japan boom. Men eg følgar ikkje med på dette så veldig mykje sidan japan ikkje held så stor interesse for meg lenger. Men eg skjønnar godt kvifor dei unge no tildags interesserar seg for japan. Japan er eit spanande land det =)

 

Men eg ser heller ikkje på det som noko rart. Då eg vaks opp var det alt som handla om USA. Så eg syns det berre er bra at USA blir vippa litt av pinnen når det gjeld den store dominansen dei har hatt på musikk og film og tegneserie markedet på 90 talet.

 

Dei som er mest sure for at japan har blitt populært sann "plutseleg" er ofte dei som oppdaga japan omtrent samtidig som meg. på seint 90 talet eller begynnelsen av årtusenskifte. Då følte dei at dei var spesielle og unike fordi dei hadde ein musikk smak eller ein interesse som berre var deira, og som "ingen" visste om. Mens no har det nesten blitt "mainstream" å like japan. Og då er det plutselig ikkje kult lenger. hehe

Lenke til kommentar

ja, jeg tok kanskje litt hardt i. Men har sett utrolig mye dårlig. Hva er det med at alle ser på Naruto?

 

edit: jeg har ikke tenkt til å si noe mer om animé. Det var ikke derfor jeg startet tråden.

----------

 

Altså, Naruto er jo ikke den beste serien noen sinne laget (dvs, leser du mangaen har du større grunn til å like serien), men det er en av animeseriene der man lærer utrolig mye om japansk kultur. Det tror jeg er en av grunnene til at den er så populær blandt wapaneserne.

 

Jeg er selv en av de drittungene som elsker anime og er super wapanese-at-mind, men animeverden var bare det som førte meg til interessen. Jeg synes at Japan er det mest interessante landet jeg kan noe som helst om. Japan er et tiltrekkende tema fordi det er så anderledes, stort, sinnsykt og mangesidig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fornnordisk historia och kultur är bra mycket intressantare än den japanska diton, men jag måste erkänna att "Uzumaki" är en intressant film som fick mig, i alla fall ett tag, att bli smått intresserad av Japan.

 

Vi har förövrigt en tjej i klassen som är fullkomligt tokig i Japan. Hon klär sig so men Mangafigur och studerar japanska på fritiden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Synes det er så mange som liker Japan så godt for tiden. Det har jo nesten blitt en trend. Synes det er tåplig at ungdommer maser om at de kan japansk siden det har sett animé. Noen bestemmer seg jo får å lære seg japansk fordi de har sett for mye animé. Men det må jo være noe mer som er så bra med dette landet, for det er jo så mange som maser om det hele tiden.

 

enlighten me..

 

japanese-school-girl-751238.jpg

Endret av Reltih
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er interessert i japan og dens kultur av den grunn at det er en veldig spennende og annerledes kultur. Som og har en veldig stor og stolt historie.

 

Jeg var 2 uker i Tokyo i sommer, noe jeg angrer på.. for jeg skulle gjerne tatt hele måneden fri og vært der 4 uker!

 

Kulturforskjellen er så stor at det virker som om jeg drømte turen, når jeg nå sitter her og tenker tilbake på det.

 

Jeg har alltid vært interessert i Japan, lenge før jeg faktisk begynte å se på anime og lese manga.

 

Menneskene der er spesielle. De har stor respekt for andre mennesker, veldig snille og beskjedne. Maten er god, infrastrukturen er genial, de har verdens beste subway-system, som er 100% på tiden, noe som faktisk er verdensrekord (har jeg hørt).

 

Språket er veldig spesielt, og på mange måter lett å lære, da vi uttaler ordene som vi leser dem. Så lenge ordboken har engelsk/norsk til romanji, romanji til engelsk/norsk, klarer du deg ganske bra. De fleste ordbøkene har og kanji eller hiragana i tillegg til romanji.

 

Japan er et land jeg kunne tenke meg å bo i.

 

Men som dere sier; Interessen for Japan har blomstret de siste årene, mye pga anime og manga.

Endret av bantexkaa87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...