Gå til innhold

JetCarrier - fakturert for MVA under 200 kr


Rikky

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en faktura fra JetCarrier (firma som driver med videresending av pakker fra USA), der jeg ble fakturert for frakt og moms på en pakke. Verdien på denne pakken er ca 160 kr, momsen utgjorde altså ca 40 kr. Jeg sendte en mail og spurte hvorfor de hadde fakturert meg for moms på en pakke til under 200 kr (som er tollgrensen), og fikk følgende svar:

Her har du en link som kan forklare deg : http://www.toll.no/templates_TAD/CircularL...;epslanguage=NO

Jeg har sett på siden de linker til, men kan ikke finne noe som tilsier at grensen på 200 kr ikke skal gjelde. Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en ikke tollpliktig gjenstand:

 

Utdrag fra mailen:

Momsgrunnlag (varens verdi): 162.6 Mva : 40.65 Toll ex mva: 0 mva på toll: 0

VEKT:: Fraktvekt: 3.06 - beregnet etter volumvekt. (Reell vekt: 2.2)

----------------------------------------------------------------------

Evt Gebyr: 0 (legges til frakten)

 

------------------------------ SAMMENDRAG --------------------------- Sum mva: 40.65 Sum toll: 0

Fraktpris: 3.06 kg. antall sendinger: 1

--------------------------------------

Frakt: 355

--------------------------------------

Sum frakt: 355

--------------------------------------

Forsikring: 0

--------------------------------------

 

Totalt å betale: 395.65

=========================

 

Kurs: 5.42

Lenke til kommentar

"Etter endring av tollovforskriften den 15. februar i år, kan Tollvesenet gi tillatelse til forenklet tollprosedyre og periodisk deklarering ved fortolling av lavverdisendinger til privatpersoner."

 

videre står det at "Tillatelsen vil gjelde for bedrifter som behandler store mengder post eller andre typer forsendelser som adressert til private mottakere, og med en verdi under kr 1000,-" ....

 

Altså, tollvesenet har ikke gitt JetCarrier noe tillatelse til forenklet tollprosedyre og periodisk deklarering ved lavverdisendinger til privatpersoneer, dette skulle JetCarrier ha sendt inn søknad om... MEN

 

"Søknader om slik tillatelse kan dessverre ikke sendes ennå fordi malverk og instrukser for behandlingene av søknadene ikke er kommet på plass, men vi regner med at det vil skje innen kort tid"

 

Dermed så sender altså jetCarrier foreløpig all post MED mva slik jeg forstår det.

Lenke til kommentar
"Etter endring av tollovforskriften den 15. februar i år, kan Tollvesenet gi tillatelse til forenklet tollprosedyre og periodisk deklarering ved fortolling av lavverdisendinger til privatpersoner."

 

videre står det at "Tillatelsen vil gjelde for bedrifter som behandler store mengder post eller andre typer forsendelser som adressert til private mottakere, og med en verdi under kr 1000,-" ....

 

Altså, tollvesenet har ikke gitt JetCarrier noe tillatelse til forenklet tollprosedyre og periodisk deklarering ved lavverdisendinger til privatpersoneer, dette skulle JetCarrier ha sendt inn søknad om... MEN

 

"Søknader om slik tillatelse kan dessverre ikke sendes ennå fordi malverk og instrukser for behandlingene av søknadene ikke er kommet på plass, men vi regner med at det vil skje innen kort tid"

 

Dermed så sender altså jetCarrier foreløpig all post MED mva slik jeg forstår det.

 

forklart glimrende av bruker der.. hva er det du ikke forstår ?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal han ta kontakt med tollvesenet, svaret er jo gitt og kan ikke sies bedre. Som brukeren "nls" så pent oppsummerer det hele: 200-kroners grensen gjelder ikke om man sender med JetCarrier.

Det er mulig jeg er treg, men hvor står dette? Jeg kan som sagt ikke finne noe som tilsier at 200-kronersgrensen er opphevet. Jeg har vært i kontakt med tollvesenet pr telefon, og de sier at pakker med verdi under 200 kr ikke er momspliktige uansett.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre uten å bevege meg på dypere vann mtp begreper, men jeg kan prøve

 

altså, jetcarrier er et frakt firma, eller en speditør om du vil, alle frakt firmaer som vil importere på vegene av andre må ha tollager autorisasjon fra det norske tollvesenet, dvs blandt annet at de har lov til/kompentanse til å både behandle deklareringer og kontrollere innhold mot disse og åpne og verdisette i tvilstilfeller/stikkprøver/kontroll etc. Hvis jetcarrier ikke hadde dette, kunne de ikke distribuert til privat personer i norge (bedrifter er et annet kapitel men irrelevant her) i tillegg er det,som asbjørn T har skrevet over og jeg har gjentatt, en ekstra tilatelse som er påkrevd for å kunne videresende ting mva fritt, denne har ikke Jetcarrier, og må følgelig ta betalt mva for samtlige varer.

 

en eventuell mva refusjon må du dermed ta opp med tollvesenet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
...denne har ikke Jetcarrier, og må følgelig ta betalt mva for samtlige varer.

 

Bare for å komplisere det ytterligere, så kan jeg jo legge til at JetCarrier kan sende pakker under tollgrensen uten å behandle dem, men det er noe de ganske nylig har begynt med. Se FAQ-spørsmålet "Kjøp av varer under 200 kroner er toll- og ..." datert 03/09/08 10:50. NB: FAQ virker ikke i Firefox, bruk IE.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...