
Femtekolonne
Medlemmer-
Innlegg
910 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn
Kvinne
Nylige profilbesøk
8 189 profilvisninger
Femtekolonne sine prestasjoner
573
Nettsamfunnsomdømme
-
Er Renault scenic 87kwt det beste kjøpet i familieklassen under 500K? Er det noen større krise å basere ett 10års bileierskap med Renault fremfor Skoda, xpeng eller andre?
-
Jeg lurer på om jeg kan tvinge dem til å fullføre hele gjerdet. Kanskje med begrunnelsen visuelt forstyrrende? 🙃 På ett punkt i nær fremtid er resten av det gått totalt over til jord uansett og det er nå så dårlig at det ikke går å klatre på uten at det detter ned. Den kommunale etaten er en barneskole så man bør kanskje dra trumfkortet "barnas sikkerhet" med en gang?
-
Nå har det roet seg litt for min del og jeg skal ikke være vanskelig, men ble potte sur når jeg ikke fikk noen beskjed. Jeg har tomtegrense (50meter) mot en kommunal etat. De har behov for gjerde, noe jeg er enig i. De har da hatt ett netting-gjerde, riktignok satt 7cm på min side av tomtemerket, men det har vært sånn i sikkert 40år. Gjerdet på ca 1,4m høyde har vært morkent, totalt råttent de siste 12årene, alt unntatt selve nettingen. Jeg har mispel på innsiden og denne har naturlig nok vokst igjennom. Jeg har vært inne der og klippet tidligere, men har valgt å bare la det vokse på innsiden da gjerdet var så stygt. Nå har de satt opp ett nytt som sikkert er 2,2m høyt og denne gang delvis på sin side. Det har da stått og gått folk i blomsterbeddet mitt for å få til dette. Det er forsåvidt okay det også, men det jeg kikket på var at dette kunne man ordnet med en mail eller ett brev i postkassen som kort fortalte om planene. Jeg mener det er den normale fremgangsmåten når man er nabo, kommunal eller privat. Nå opplevde jeg bare at det var ukjente på ett eller annet ukjent oppdrag i hagen. Det nye gjerdet er flott det, men ett nytt problem er at de ga seg nesten halveis ned tomta. Nå blir det to gjerder, ett lavt og opprustet og ett høyt og nytt. Det er visuelt forstyrrende. Det kan være at de skal ta resten, men neste år. Nå er det jo valg så da kanskje det går 4 eller 10år, hvem vet. Jeg vil jo at de nå tråkker seg ferdig i beddet (er bed på ca 1m dybde uten for hekken) istedenfor at dyre planter trampes ned nok en gang. Dessverre er det ingen nabo å spørre da man ikke får svar på mail og det er ingen med klart ansvar å spørre. Det er litt problemet med kommunen som nabo
-
Eksisterende gjerde (stål med netting) er dårlig og mer eller mindre borte i en hekk. Gjerdet står i grenseskillet, men på naboens side av tomtemerket. Er det innafor å fjerne gjerdet, kappe vekk det av hekken som er nødvendig og så sette opp ett nytt, dobbelt så høyt gjerde uten å informere naboen? Spør rett og slett da det er det som skjer hos meg nå. Og så ble jeg vekket etter nattevakt av vinkelsliper og sto da opp på feil bein.
-
Nå kommer det litt sort røyk ut av potta ved pådrag(3000+rpm)
Femtekolonne svarte på dan83 sitt emne i Bil og motor
Var lenge på utkikk etter Rav4, men ut i fra det jeg leste så var det hybridmodellen som var problemfri. Dieselmotoren not so much. Jeg tenker jo at ser man svart eksos bak en diesel så tyder det på for fet blanding og med partikkelfilter så blir det fort nødmodus. Mulig en delete av dpf er løsningen? -
Jeg synes alle skal prøve sommerdekk på ordentlig vinterføre, på sikker plass selvfølgelig. Og trekker man da konklusjonen at jo, det kan gå, så kan man bare kaste førerkort og bilnøkler med en gang. Da er det ikke noe man skal drive med.
- 155 svar
-
- 1
-
-
Ser at Superdekk hevder dette. Nå står superdekk kjeden for meg som en useriøs kjede som aldri har det dekket jeg vil ha, men ett som er mye bedre, men som ikke er i noen tester da testene (selvfølgelig) er kjøpt å betalt. En tilsvarende dekk kjede på nett, Dekk365.no, sier motsatt: "Kjøring med vinterdekk om sommeren, uansett om det er snakk om piggdekk eller piggfrie friksjonsdekk, anbefales ikke, da disse er spesielt designet for vinterforhold. Vinterdekk er laget i en mykere gummiblanding som fungerer bra ved lave temperaturer. Når temperaturen stiger over ti grader, blir disse dekkene for myke, noe som kan føre til lengre bremselengde og raskere slitasje. Dette gjelder spesielt for piggfrie vinterdekk om sommeren." Jeg driter egentlig i hvem av de som har rett da jeg vet av erfaring at det er noe dritt med piggfrie vinterdekk på stekende asfalt. Ræva er det ihvertfall, og lite økonomisk.
-
Mitt inntrykk er motsatt. De er så myke at de lager svarte gummistriper fremfor å gi friksjon mot underlaget. Kjørte firmabil med piggfrie vinterdekk på sommeren. Sleit gummi som en råner på speed det der.
- 155 svar
-
- 1
-
-
Jeg har ikke vurdert helårsdekk, men jeg har vurdert såkalt kontinentale vinterdekk. Rett og slett fordi jeg bor i en landsdel hvor det saltes fra 15 august til 15 mai til tross for at vi har maks 4 uker med snø.. Det er utrolig sjelden jeg befinner meg på snøføre, men stort sett på slaps hvis det er noe. Og på motorveien sklir trafikken avgårde i 110 hele vinteren. De siste jeg kjøpte ble riktignok skandinaviske dekk av typen Nordman. Bra mønster, gummien føltes myk og hadde ikke noe opplevelser med de sist vinter. Ble de da jeg fikk en god pris. Dekkselgerne synes jeg er hissige på å pushe kinadekk, men jeg antar det har noe med fortjeneste å gjøre.
- 155 svar
-
- 1
-
-
Nå måtte jeg google, og fant ut at 3PMSF er den såkalte alpetoppen. Det er påbudt på personbiler i Sverige, men fant det ikke spesifisert hos SVV så da holder det vel med M+S her. Noen folk kjører bakhjulsdrevet hiace med helårsdekk og kræsjer aldri mens andre kjører firehjulsdrevet ny Rav4 med nokian vinterdekk og er i grøfta hver vinter. Personlig legger jeg litt penger i vinterdekk og kjører 6 sesonger med dem mens sommerdekkene er av den billigere typen og kjøres helt ut, gjerne 8 sesonger.
-
Ble litt tent av Skoda Elroq 50 jeg. La til alufelg, hengerfeste og varmepumpe og havnet på 330K. kunne sikkert sløyfet varmepumpe også, men reklamen sier det gir lengre rekkevidde. Varme i ratt var egentlig det eneste jeg savnet. Kjører ikke over 30mil pr dag mer enn to ganger i året, men må klare 25 på vinteren. Mest negativt med bilen er vekten. Den veier 400kg mer enn Renault 4 som er en annen aktuell bil. Den kan dra litt mindre på kroken, men vekten må vel gi den ekstra rekkevidde over Elroq med like stort batteri.
-
Hvis ikke politikerne får arbeiderklassen over på sykkel eller kollektivt så rikfolket kan ha veien for seg selv så skal du se det er sånn det blir.
-
Ja. Ser ingen fordeler av det.
-
Tjenester som barnehage må holdes i landet, eid av staten/kommunen som betaler. Nå kjøpes barnehagetilbudet av privat aktør. Bygget og tomt eies av ett selskap. Det leies ut til ett selskap som drifter barnehagen (samme eier som eier bygg og tomt). Så til slutt kjøpes det hele for milliardbeløp av ett stort selskap som har kun profitt som formål. Sluttregningen blir mye større enn nødvendig og flere kommuner har nærmest gitt bort tomter til dette. En fornuftig kommunal drift hadde vært mye billigere i det lange løp. Her jeg bor er det en byggmester som eier barnehager. Han kjøper kommunal tomt til fordelaktig pris, bruker sitt selskap 1 til å bygge bygget, kjøper bygget med selskap 2, leier bygget med selskap 3 og vedlikeholder og oppgraderer med selskap 1. Så kommer flere holdingselskaper oppå dette og eier selv som klager på at kommunen betaler for lite. Var litt styr når det viste seg at barnehagen også eide leiligheter i utlandet bla, men sånn drives nå Norge.
-
Er det ikke viktigere med hva de mener nå enn i gamle dager? Det er jo den pekeleken bakover som hindrer noen form for fremgang og handling i dette landet. Hvis veien er dårlig brukes nå all kapasitet på å peke bakover i tid på hvem som skulle startet opp arbeidet istedenfor å få gubben med gravemaskinen ut til veien.