Gå til innhold

Hollabaloo

Medlemmer
  • Innlegg

    695
  • Ble med

Nylige profilbesøk

5 902 profilvisninger

Hollabaloo sine prestasjoner

395

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg valgte å se på den siste 0-en der som en skrivefeil da jeg leste det 🙂
  2. Det ville vel være det man på godt norsk kaller en overreaksjon
  3. 30 mm er den verdien som er oppgitt for en dekk/felg-variant ja, men det er det minste tillatte innpresset blant alle tillatte dekk/felg-varianter for kjøretøyet, og ikke nødvendigvis oppgitt innpress for "Std. felgdim" som står på samme linje (som ikke akkurat er lese-vennlig). For eksempelet over, fra hva jeg kan se på nett er ET30 innpress for felgdim 8JX18 for Tiguan. Innpress for "Std. felgdim" er ET33. Ref. wheel-size.com
  4. 🙄 Jeg tror ikke det kommer noe mer konstruktivt ut av det her, men jeg vil bare si en ting til slutt: Jeg elsker eu-kontrollen ❤️! (Inspirert av det liknende sitatet som kom fra denne valgvaken for de som har glemt det)
  5. Dessverre så er det sånn at i et samfunn der man har rotekopper og surrehuer som har en helt annen oppfattelse av hva som er rett, galt, fornuftig og ufornuftig enn de fleste andre, så trenger vi lover og regler for at samfunnet skal fungere. Jeg kjenner meg ikke igjen i din virkelighetsoppfattelse av at vi lever i et sykt samfunn der absolutt at skal detaljreguleres.
  6. Det jobbes sakte men sikkert mot at vognkort skal bli digitale, det vil forhåpentligvis løse problemet med mangelfull info på vognkort: Vognkortdirektivet
  7. Enten så er det et intervall med to tall for samme type, eller er det ikke et intervall. Det er 0 intervaller for innpress, og 0 intervaller for sporvidde på deres vognkort. Vognkortet er designet sånn, er sånn for min bil også. Du har også sannsynligvis flere dekk/felg-varianter på typegodkjenningen enn de 4 som er på vognkortet, så det mangler ikke bare data for de 4 variantene du faktisk har, det mangler varianter også. En ide, og jeg vet ikke hvor realistisk det er, er om en kontrollør hos vegvesenet kunne ført opp de manglende dekk/felg-data for deres bil i merknadsfeltet på vognkortet. Det er åpenbart ingen løsning på kort sikt her og nå, men på lang sikt så ville dere da ikke havne i samme situasjon igjen ved neste eu-kontroll.
  8. Ah, ja da stiller jo saken seg litt annerledes ja.
  9. Nei, min innpress og maks sporvidde er ikke å anse som et intervall. Hadde du hatt en oppføring på vognkortet med min innpress og maks innpress derimot så er det å anse som et intervall. Den bakenforliggende grunnen til at denne uheldige situasjonen har oppstått er jo mangel på informasjonsutveksling av bilens tekniske egenskaper. Dersom alle dekk/felg-varianter som skrevet på typegodkjenningen også hadde stått i vognkortet, så hadde dette aldri blitt et problem, med mindre de uoriginale felgene deres har en ET som er "helt på viddene", men det tviler jeg på.
  10. Jeg trodde du var en av de som ville avskaffe PKK/eu-kontroll, men da tok jeg feil
  11. Det kan jo virke som at når rettlederen viser til ET som et intervall, så mener de at det må være to tall for ET, minimum ET og maksimum ET, og ikke minimum ET og maksimum sporvidde som du henviser til. Og følgelig var det ikke grunnlag for at verkstedet bilen var hos skulle benytte seg av dette punktet i rettlederen, siden du kun har et tall for ET i vognkortet. Forøvrig hadde det vært interessant å høre hvordan Møller sine verksteder praktiserer dette når de får inn en haug med Tiguaner til eu-kontroll med originalfelger med ET43 og det står ET30 i vognkortet
  12. De har ikke drop-in timer for kjøretøykontroll i TS sitt område, time må bestilles på nett. Utover det så er jeg helt enig. Hvis formålet er å få skrevet inn et av de andre innpress-tallene fra typegodkjenningen i vognkortet. Selve eu-kontroll og etterkontroll relatert til eu-kontroll ser det ikke ut som vegvesenet (også feilaktig omtalt som biltilsynet) utfører.
  13. Dette virker totalt unødvendig når dere har ut måneden (du skrev dette i et annet innlegg) til å fikse papirer og/eller etterkontroll på, og bilen kan brukes som normalt imens. For originale hjulsett til denne generasjon Tiguan så er data som følger: JX17H2 ET43 5/112. Vil tro at selv om det er uoriginalt hjulsett, så er deres i nærheten. Vegvesenet har også data for alle tillatte dekk/felg-varianter, de skrives bare ikke på papir-vognkortet. Dette er jo forøvrig en problemstilling for alle med Tiguan av denne generasjonen med originale 17" felger. (ET43 er langt mer enn de ET30 i vognkort) Viser veldig tydelig svakheten ved å ha et papir-vognkort der man ikke har satt av plass til å dokumentere alle tillatte dekk/felg-varianter.
  14. Og dine erfaringer mener du er godt grunnlag for at man bare skal droppe å kalle inn privatbiler til regelmessig pkk, og med det i praksis åpne opp for at alle skrotbiler med store mangler plutselig kan kjøre rundt på offentlige veier med minimal risiko for å bli stoppet? Eller var det noe annet du mente?
  15. Det var nok bedre for surrehuer og rotekopper som da kunne kjøre rundt i sine gamle vrak med alvorlige mangler, uten å bekymre seg for noe annet enn en og annen sporadisk teknisk kontroll langs veien.
×
×
  • Opprett ny...