-
Innlegg
678 -
Ble med
Nylige profilbesøk
5 887 profilvisninger
Hollabaloo sine prestasjoner
376
Nettsamfunnsomdømme
-
Techstream har jeg hørt om, det er diagnosesystem for Toyota/Lexus, men hva er MUT?
- 10 svar
-
- 1
-
-
Supplerende info: Til en så gammel bil så kan man kjøpe et sett som gjerne går under navnet "vag-com 409.1" som inneholder en kjempegammel versjon av vag-com lite (som i nyere tid har skiftet navn til VCDS) som støtter vag-biler opp til årsmodell 2004 eller rundt deromkring. Koster en symbolsk sum fra Kina. Jeg brukte dette selv til en gammel Golf for noen år siden og det fungerte strålende for meg. Man må være komfortabel med å installere ting selv på pc, endre på diverse systeminnstillinger, samt ha tålmodighet til å se et par instruksjonsvideoer for hvordan man bruker programvaren, som ikke akkurat har et moderne brukergrensesnitt. Ikke å anbefale for de som har datamaskin-varianten av 10 tommeltotter.
- 10 svar
-
- 1
-
-
Hollabaloo begynte å følge Å tyde hvorfor RAV4 ikke skal selges mer i Norge?
-
Å tyde hvorfor RAV4 ikke skal selges mer i Norge?
Hollabaloo svarte på Mykesider sitt emne i Bil og motor
Enkelte også under 100 hk (riktignok ikke med V8). Som f.eks. Chevrolet Camaro "iron duke": -
Min erfaring er at ønsket minstepris som regel er den summen som står i finn.no-annonsen som linker til auksjonen.no, minus omregistrering. Ja de gangene jeg var innom Økern bilauksjon, så var det sånn som du beskrev det.
-
- 16 svar
-
- 1
-
-
Sånn har det vært i alle år som jeg kan huske (første fysiske bilauksjon jeg var med på var rundt 2010 og siste rundt 2020). Hvis du reiser til lokalet deres og observerer en auksjonsrunde, så vil du se at mannen med klubba raskt går ned i pris når han (som regel) får 0 respons på den utropsprisen. Hvis du blir skremt bort av høye utropspriser, følg heller med på auksjonen.no. Der forløper budrundene mer som på eBay med at man jobber seg oppover fra 0 kr.
-
Jeg har også observert flere objekter på auksjonen.no som dukker opp på nytt fordi budrundene ender betydelig under minstepris. Et par biler jeg husker sånn i farta: den ene endte på 50% av minstepris, den andre 75% av minstepris. Det virker å være ganske mange bileiere som tror de sitter på gull, og ønsker "forhandler-pris" for bilen sin, når realiteten er at de sitter på et helt ordinært objekt, og ikke har reflektert over at forhandlere faktisk skal tjene penger på bilene de kjøper og selger samt har et større ansvar ift reklamasjon enn en som selger privat. Jeg liker veldig godt auksjon som salgskonsept for bil, da ender sluttprisen på det som er reell markedspris og alle får være med, forutsatt at auksjonsplattformen er godt kjent.
-
Jeg vant en bilauksjon her forleden på auksjonen.no, da endte prisen under selgers ønskede minstepris og selger avslo mitt bud. Fra de få auksjonene jeg har fulgt med på så har prisen endt ganske gunstig, men jeg mistenker at endel auksjonsvinnere erfarer det samme som meg, spesielt på biler som selges for private.
-
Hva i allverden var det som fikk deg til å dra den konklusjonen basert på denne videoen? Det finnes nok av skrullefanter og rotekopper, både i USA og her til lands, som blendet av nostalgi og fortidens minner vil tilbake til 70-tallet som du skriver, men de som driver YT-kanalen savagegeese er ikke blant de.
- 47 svar
-
- 1
-
-
Bedre forklart av YT-kanalen savagegeese:
- 47 svar
-
- 2
-
-
For et par år siden, så hadde du kunnet realisere det ønsket. Disse bilene var til salgs på finn.no:
-
En nedside (i min bok) med dagens nye biler er at de er mer kostbare å reparere når noe går galt, fordi de har blitt så komplekse og avanserte. Jeg hørte om noen som måtte foreta justering av hjulstillingen (populært kalt firehjulskontroll) på sin VW Golf MK8 her forleden. De fleste forbinder vel en sånn jobb med en kostnad på mellom 1500-3000 kr. For denne Golfen kostet det 5700 kr. Kun for justeringen, det var ikke inkludert noen nye deler. Årsaken er at man i tillegg til de mekaniske innstillingene i understellet, også må justere inn diverse sensorer koblet opp mot bilens elektroniske hjelpemidler, noe som er en nøye og tidkrevende prosess.
- 47 svar
-
- 3
-
-
Jeg vil si perioden 2005-2010. Argumentet for er at at alle disse punktene sånn jeg ser det var sanne samtidig: Sikkerhet: Biler produsert i den perioden hadde nå en betydelig bedre kollisjonssikkerhet enn generasjonene før, og de slo fullstendig knockout på modellene fra 90-tallet. Også aktiv sikkerhet var bedre og de fleste biler solgt i Norge hadde nå ESP som standard Xenon begynte å bli vanlig også i vanlige familiebiler, og man hadde da også gode og trygge kjørelys til nattkjøring som standard fra fabrikk. Vedlikeholdbarhet: Driftssikre og gode elektroniske tennings- og innsprøytningssystemer Enklere feilsøking med OBD2 som nå var en moden teknologi Få komplekse (og kostbare å reparere) utslippsregulerende systemer De færreste bensinmotorene hadde direkteinnsprøyting - og dermed heller ikke noe problem med "carbon buildup" Mange modeller var fortsatt kurante å reparere med ok delepriser på mye Komfort: AC var nå standard på mer eller mindre alt som ble solgt i Norge Fra førermiljøet hadde man god brukervennlighet med fysiske knapper, de bilene som hadde skjermer hadde det hovedsakelig til navigasjon, multimedia og uviktige (når man kjørte) sekundærfunksjoner.
- 47 svar
-
- 1
-
-
Er det noen som har erfaring med å sende motorolje til analyse som privatperson, ikke i regi av et firma? Er det mulig, og hva koster det? Tidligere var Blackstone i USA et alternativ, men takket være den oransje dømte forbryteren 🤮 i det hvite hus er det i praksis ikke lenger mulig å sende pakker til USA med posten, ref posten.no. Og for å svare ut det obligatoriske spørsmålet med en gang: Nei, jeg har ikke mistanke om problemer med min motor, men det hadde vært gøy å teste det ut allikevel og få en referansemåling 😀. Jeg kan absolutt sende henvendelser hit og dit og spørre (Nolab, Invicta, Uno-X m.m.), men hvis noen her har erfaring så slipper jeg kanskje den omveien.
- 2 svar
-
- 2
-
