Gå til innhold

ali q

Medlemmer
  • Innlegg

    626
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

ali q sine prestasjoner

583

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hvorfor kvitte seg med en mobil som er 500-800 kr unna et nytt batteri (inkludert jobben det er å bytte fra en kommersiell aktør) og være like god igjen som når den var ny? Hvis du ikke selv har råd til batteribytte så kan du selge den til noen som gjerne gjør denne jobben og selger den videre for profitt..
  2. Det haer jeg aeldri saaaaaaegt?
  3. Rimelig sikker på jeg har sett han i ørten horisontale videoer or, kanskje de ikke har vært lastet opp på hans kanal, men jeg tror ikke de ørten jeg har sett han i er >3 år gamle.
  4. Du vet at majoriteten av mennesker mister smakssansen til eldre man blir sant? Derfor unger er pirkete på hva de vil spise og eldre krydrer maten sin mer og mer og mer og mer..
  5. Har aldri skjønt Nordmenn sin fascinasjon/inhabilitet når det gjelder norske jordbær. Verken nå eller for 20 år siden. For meg virker det som et bransjeskapt etterspørselsproblem for å kunne kreve høyere priser og få gratis markedsføring (har det en eneste forbanna sommer vært fritt for sytingen av at folk plukker fra en kurv for å fylle den kurven de selv skal kjøpe fordi butikkeierene ikke gidder ta betalt per kg?) hver sommer uten like.
  6. Vi har en kollega som alltid blir syk/"syk" på vei hjem fra utenlandsferie, såpass at sjefen har sagt (med glimt i øyet) han må ta ut 60-års ferieuken etter ferien sin siden dette skjer så ofte og regelmessig. Samme kollega er også den som alltid sier "folk NAV'er for mye" og mindre enn 5 minutter senere syter over at en annen kollega (med kronisk sykdom som kunne vært uføretrygdet, men ønsker å jobbe selv om det medfører en del sykefravær og overtid på oss andre) "alltid er syk". Så når noen ikke prøver er det gale, og når de faktisk ønsker å jobbe og prøver å være mest mulig i jobb, så er det også gale. Samme person har hatt 3 kreftperioder hvor han var helt borte fra jobb i 8-11 mnd de siste 14 år, så i rene dager totalt sett er det nok han som har trigget mest overtid av alle, mye mer enn selv han med ubegrensa egenmeldinger/sykmeldinger pga kronisk fastslått sykdom.
  7. Dyrere enn min plug-in hybrid, men samtidig så har de tatt halvparten av det NAF tok betalt for å bytte et 2032 batteri i nøkkelen (som fungerte fint når jeg leverte inn bilen, men som de mente var blitt for dårlig og krevde 200 kr for å bytte, 65 kr av de var for selve batteriet...) Når det er sagt så er det ikke dobbelt så dyrt som MotorForum tok for min siste 9 års service på Outlander PHEV, så ikke helt hinsides.
  8. Et ekstremt rot her av informasjon/desinformasjon gitt her. Kanskje best å begynne fra scratch: Har du kun en ruter (NAT enhet) der eller to? Du snakker om å ha skrudd av DHCP fordi "Arlo" skal håndtere dette" etc.. Uansett hvor mange du har, hvilke IP-adresser (IPv4) har de på WAN og LAN siden sin? (du trenger ikke oppgi de siste to oktettene, kun de to første oktettene er nok. Har kameraene en funksjon som snakker via en sentralisert server du kanskje betaler for? Eller må du åpne porter inn til routerene (evt. at UPnP gjør dette for deg en viss periode før det feiler)? Ja, CG-NAT betyr i praksis at du ikke har din egen unike IPv4 WAN-adresse på ditt utstyr (CPE). Det betyr dog ikke at de trenger å endre IP-adressen dere deler hele tiden/daglig/ukentlig etc. Om du bare ser på IP-adressen så kan du lett avdekke om denne er CG-NAT eller "ekte". Hvis Arlo påstår din enhet ikke skal ha DHCP påslått så er de komplette idioter. Eneste jeg kan tenke meg til at de kanskje har misforstått ditt oppsett og tror du har to NAT-enheter hvor den ene bør bridges (skru av NAT (som innebærer å skru av DHCP), men selv det bør ikke være nødvendig. Alt du prøver å oppnå finnes det veier rundt, uansett om det er serverstyrt autentisering uten port forwarding eller om du må åpne porter selv (i så fall ville jeg vurdert å ha en cloudflare tunnell kjørende så du både får et domene (som elder hjem uansett hvilken IP du har eller om denne skifter) og du slipper å åpne porter rett inn fra Internett og til kameraet ditt. CloudFlare støtter og en egen autentisering hvis kameraet ditt skulle ha shit autentisering som du ikke vil at andre skal kunne omgå.
  9. Godt mulig du har rett, jeg husker telefonsamtalen som kompressor, men tilbudet på reperasjon (som ble sendt til andre for å sjekke priser) var strengt tatt "Skifte av clima kondensator. Skifte slange/rør fra climakompressor til kondensator. Utføre clima service." etterfulgt av av liste med ting som blir byttet (hvor "KONDENSATOR MED TØRKEFILLT" er eneste i store bokstaver) og det andre er typisk "climaservice", "climaslange", "utført arbeid" (3,3 timer), verkstedsmateriell, kildeservice, mobilitetsgaranti, og frakt..
  10. Hadde merkeverkstedene tatt vanlige priser så hadde den gjennomsnittlige Nordmann tenkt "men de er jo like billige, de gjør sikkert ikke en bedre mer kompetent jobb uansett, kan likegodt bruke vanlig verksted". Høyere priser er med på å skape det skillet merkeverkstedene ønsker skal være der. Det hjelper ikke at selv NAF sine verksted har for lett å si "det har vi ikke utstyr til på dette senteret, kontakt merkeverksted" (når de har andre senter i samme by som faktisk har utstyret og spesialkompetansen). Ett år fikk jeg høre av Møller (merkeverksted Audi) at klimagassen de hadde etterfylt hadde sporstoff i seg, så hvis det skulle være lekkasje i air-condition systemet så ville denne fancy klimagassen vise hvor lekkasjen var slik at kun den delen trengte å bli byttet. Neste sommer var det tomt for klimagass igjen og Møller sa de skulle ha 32k for å bytte hele det lukka AC-anlegget "fordi det var hva faglitteraturen til Audi sier skal gjøres". Mekonomen bytta kun det røret som var lekk + kompressoren (som var defekt fordi den hadde stått på uten trykk i rørene) og det kosta meg 13k.. 19 000 kroner spart er en ting, men det mest irriterende er at Møller eksplisitt (helt uten å ha trengt å si det) skulle påstå det sporstoffet var så genialt når de uansett ville bytte hele fuckings røkla senere helt unødvendig. Det som ble dråpen for meg var når Møller påstod de kunne programmere inn i bilen at jeg hadde byttet startbatteri selv (så det nye også ville holde 9 år).. Denne programmeringsjobben til 900 skulle også ha 300 kr i verkstedsmateriell.. 300 kroner for en sånn plastduk til setet siden mekanikerene som kjører bilen inn på verkstedet har kjeledresser som er skitne.. På toppen av det hele etter 5 forsøk på å få bekreftet at min Audi faktisk kunne programmerre inn nytt batteri og nullstille ladeprofil basert på batteriets alder så kom de frem til at det var året etter at den Audimodellen begynte med slik programmering av batteriets alder.. De ville mao få meg til å sløse en fridag og 1200 kr for en jobb som ikke tilførte noe som helst av verdi.. Det viktige var at de fikk selge, ikke at det de solgte faktisk eksisterte som produkt.
  11. Jeg skjønner det ikke. Jeg skjønner det virkelig ikke hvorfor folk flest har så enormt vanskelig for å forstå forskjellen på sikkerhetssjekk på lufthavn og grensekontroll.. Lufthavner har egne sikkerhetsdefinerte områder (CSRA) som har skallbeskyttelse i den form at all, både reisende og ansatte, må gjennom en sikkerhetskontroll. Eneste unntaket her er de som lander på lufthavnen (de skal ha blitt sjekket av avreise-lufthavn-operatøren). Denne utføres av lufthavneier/lufthavnoperatør som har delegert jobben til vekterselskapet som krevde minst i anbudskonkurransen (men klager skal fortsatt rettes til lufthavneier/operatør som tar det med sin underleverandør vekterselskapet). Dette har ingenting med grensekontroll å gjøre (oppgaven til Tolletaten, som bringer inn penger til Skatteetaten sine budsjetter). Grensekontroll er det Tolletaten som utfører, ikke lufthavneier, ikke vektere, ikke Avinor, ikke Luftfartstilsynet, ikke oljeplattformen etc. Grensekontrollen til Tolletaten og Politiets sin passkontroll (innkommende) har absolutt ingenting med CSRA-området til lufthavnen. Tolletaten skal bryr seg om landegrensen og har satt opp egne grønne og røde soner som skal lette jobben med å kunne deklarere enten "ingenting å deklarere" eller "jeg har noe å deklarere til tollmyndighetene". Politiet bryr seg om alle områder i hele sitt politidistrikt, de har heller ingenting spesifikt med sikkerhetskontrollen å gjøre. Sikkerhetskontrollen ser etter trusler imot luftfarten. Sikkerhet. Det ligger i ordet. De bryr seg ikke om du har tenkt å smuggle 10 bager i håndbagasjen fulle av sigaretter med mindre de tror du kan bruke det for utøve et anslag imot luftfarten. Grensekontroll (Tolletaten) bryr seg om smuggling (hovedsaklig inn i landet, men strengt tatt har de hunder som lukter valuta på vei ut av landet også, og til tider vil andre trente hunder sniffe andre ting og på vei ut av landet) av varer/dyr/mennesker. De bryr seg ikke om du har fått en øks med deg inn på flyet. Det er ikke deres ansvarsområde eller jobb å bry seg om. Domestic Transfer er noe Avinor har funnet på. Det går utelukkende på sikkerhetskontrollen de er pålagt å utføre, har absolutt ingen fuckings ting å gjøre med verken grensekontrollen Tolletaten utfører eller passkontrollen Politiet utfører. Den eneste verdien dette har er at man slipper å hente bagasje (som leveres på bånd som er plassert utenfor slusene til det sikre området) og så måtte gjennom sikkerhetskontrollen enda en gang. Grensekontroll utføres på alle internasjonale lufthavner når du skal fly utenlands. Passkontroll utføres også kun når du er på en utenlandsterminal og skal fly utenlands. Igjen, verken grensekontroll eller passkontroll har noe som helst med sikkerhetskontroll (og dermed domestic transfer) å gjøre. Flyr du fra bumfuck-innlandet til Oslo Lufthavn for å fly videre til utlandet så er det kun på Oslo Lufthavn du trenger bekymre deg for grensekontroll og passkontroll, men sikkerhetskontroll må du minst gjennom på første lufthavn, og hvis du velger Domestic Transfer så slipper du sikkerhetskontrollen (samt å hente innsjekket bagasje for å levere den tilbake igjen) på den siste lufthavnet i Kongeriket (men som andre har sagt, noen ganger kan det være raskere, det kan og ta enormt mye lenger tid i sikkerhetskontrollen når den opplever det verste sommerferierushet). Og så det er sagt, om flyselskapet sjekker passet ditt ved gaten rett før du går ombord i flyet SÅ ER IKKE DETTE EN PASSKONTROLL. Passkontroll er det Politiet utfører. Flyselskapene sjekker identitet opp imot billett/reisevisum etc (for hvis du lander uten å ha rett til å entre landet så er det flyselskapet som ender opp med å dekke returen din tilbake).
  12. Hvis du har valgt å betale i butikken (og dermed ikke betalt enda) så har du ikke angrerett, angreretten gjelder kun dersom du bestiller OG betaler på nett. Men du kan jo bare ikke betale for den i butikken og heller ikke hente den dersom det er tilfelle.
  13. Det nærmer seg 20 år siden statlige vedtak kom frem til at mobiler i forbrukerelektronikk ikke har 5 år, kun 2 års reklamasjonsrett, så det er ganske imponerende at du har kommet frem til 5 år. Det er forøvrig ganske spesielt at du blander cmos-batteri og bruksbatteriet, og enda mer spesielt at du mener klokkeproblemer tyder på dette, for uansett om du røsket CMOS-batteriet ut av en moderne PC idag så vil operativsystemet NTP-synke seg med mindre du lever helt offline, og den vil gjøre det så ofte og automatisk i bakgrunnen at du aldri vil merke det (ei heller merke feil klokke). Begynn med å definere hvilket problem du egentlig har, hvilket symptom er det du sliter med som du ønsker å fikse, er det et faktisk dårlig batteri eller er det at maskina di plutselig hopper tidsmessig sett. Nevn gjerne også hvilken Asus-laptop du har om du ønsker hjelp/rådgiving.
  14. Vi sitter 12,5 timer vakter på rævva, absolutt ingen fysisk test what so ever nødvendig for å utøve yrket. Selv ved akutt evakuering så bruker vi (tjeneste-/privat)bil. Arbeidsgiver sjekker førerkort-status og tilsyn driver årlig bakgrunnsjekk av oss, samt reklarering hvert femte år, men ingenting fysisk testes.
  15. Sikker på det er gratis? BIR i Bergen skulle iallefall ha betalt for min gedigne pose med filament-droppings (men papp og elektronikk får jeg alltid kaste gratis), så jeg slutta å samle opp og bare kaster i vanlig restavfall som BIR tømmer hver uke.
×
×
  • Opprett ny...