-
Innlegg
1 793 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Selfuniverse sine prestasjoner
2,1k
Nettsamfunnsomdømme
-
Hvis denne pappaen elsker deg og barnet, så vil han akseptere at han har utfordringer med seg selv og ta grep. Det finnes svært mange muligheter for å bli en bedre person i dag. Jeg har lært svært mye om å bli en bedre person gjennom internett f.eks. Alternativet hvis du aksepterer dette fra far til barnet, og bare prøver å se hva som skjer, er at du sannsynligvis vil holde foredrag til ungdommer og unge folk om 15 år om hvordan du valgte en aggressiv mann som selvfølgelig uttartet seg i mer og mer aggressivitet, og at de ikke burde gjøre samme feil som deg.
-
I tillegg til alt annet sagt, så vil barnet lære seg at å slå rundt seg og kjefte / banne / rope er vanlig, og vil kopiere, og muligens få ett fremtidig liv der barnet som tenåring og voksen slår rundt seg, kjefter / banner / roper, som igjen skaper ett svært utfordrende fremtidig liv for dette barnet. Derfor som sagt så skal denne pappaen minimum ta kurs i å være en fredelig forelder.
-
Selvfølgelig burde det være en arveavgift
Selfuniverse svarte på Villfaren sitt emne i Politikk og samfunn
Kan jeg få høre hvordan dette fungerer? Som ett tankeeksperiment, i ett samfunn der man bare blir skattet av arv, og ingenting annet, hadde vært svært bra fordi da har staten ett insentiv til at det skal gå svært bra med økonomien til alle. Mener du at arv bør bli oppstykket, og en del blir gitt til staten, er det slik? Har du dette som ett grunnleggende prinsipp der noe som er verdifullt, i dette tilfellet penger, bør bli oppstykket og fordelt på andre i samfunnet? Tid er også verdifullt. Ville du gått god for at personer som avslutter ett samliv burde bli ilagt ett måneds forhold med en person de ikke kjenner før de kan bli lovlig singel og eventuelt innlede ett nytt samliv? -
Selvfølgelig burde det være en arveavgift
Selfuniverse svarte på Villfaren sitt emne i Politikk og samfunn
Fordi avisen er for feig til å basere ett slikt argument på ett grunnleggende prinsipp, og f.eks også si "Når ett samliv avsluttes så burde selvfølgelig begge personer bli ilagt ett forhold med en person de ikke kjenner i en måned, hvilket er oppført på en venteliste, før de kan bli lovlig singel og på nytt få sjansen til å innlede ett nytt samliv med en person de selv vil." Avisen bruker det faktum at vi folket allerede har store skattepåleggelser, og har valgt å prøve å oppfordre politikken til å legge til mere slike påleggelser, istedet for å faktisk inneha noe ekte prinsipp som skulle underbygge en slik påleggelse, og gå etter noe mye mer sterkere som nærmest ingen i politikken har våget å røre. (se samlivseksempelet mitt over.)- 140 svar
-
- 1
-
-
Slike tidshorisonter er for amatører. Jeg brukte sammenlagt rundt 25 timer på ett innlegg en gang. Forum er en utmerket plass for å få lagt ut sitt hjernevaskede hode ut til ett bredt spekter av folk. Og man kan dermed få svært gode og effektive tilbakemeldinger på sine opparbeidede tanker gjennom livet. Forum har en rekke gode funksjoner i samfunnet som de avhengige bidrar til. Det er de med mer intelligens enn vanlig som oppholder seg på slike steder, fordi de forstår intuitivt alle de gode funksjonene forum har for folk, politikk, vitenskap, erfaringer, og tilstanden og fremtiden for de land der folk har tilgang til forum. De som bruker forum er altså svært viktige og gode bidragsytere både til sin egen fremtid indirekte, men også kunnskapen og fremtiden for alle andre på forumet, som igjen uttarter seg bredt i samfunnet. De vil ikke leve innesluttede egoistiske liv, de vil bidra, og er samfunnets superhelter, enkelt og greit.
- 38 svar
-
- 2
-
-
-
Definitivt en person som hvis boende hos deg, da også 'ikke lar noe gå inn'. Det kalles psykisk tortur/utpressing mot folk med samvittighet, å drive med/nevne slike trusler om å 'gi opp seg selv'. Jeg ser for meg at det kan bli du som tilslutt blir den som 'gir opp' hvis du lar personen inn i livet ditt. Så du kan vende argumentet ditt på hodet, og handle slik at det er samvittigheten for ditt eget liv som er i fokus. Det minner meg om en dame i Frankrike som skulle være snill og grei og huse en asylsøker. Asylsøkeren var svært irriterende med vilje, ramponerte leligheten, og kontinuerlig presset damen ut av leiligheten sin, og skiftet tillogmed lås tilslutt slik at hun ihvertfall ikke skulle komme seg inn i sin egen leilighet noe mer. Og lover og regler der gjør det svært vanskelig å få gjort noe med. Man vet aldri hvilket helvete man inviterer/begir seg ut på. Beskytt deg selv først og fremst.
- 21 svar
-
- 2
-
-
Europas klimamål blir umulig å oppnå.
Selfuniverse svarte på Frank Olsen sitt emne i Klima, naturfenomen og naturvern
NRK, som er selvoppnevnte portvoktere for misinformasjon, hadde i kveld 4. juni ett innslag på nyhetene om klimaforandringer der de opplyste folket om at den erosjonen av Englands østkyst, som har pågått i opp mot 5000 år, og kraftigst for 2000 år siden, er nå pågrunn av klimaforandringer. Vi gjør alle feil av og til, og NRK tar slikt på det sterkeste alvor, så jeg regner med at de innrømmer feilen sin til folket innen 2 dager. Rundt 35 til 40 cruiseskip i verden i dag har lisens fra Norske myndigheter. Alle disse spyr ut Co2 i atmosfæren. Jeg har ikke sett noen protester fra NRK om dette. Og heller ikke noen som helst planer for å trappe ned eller ulovligjøring og obligatorisk opphugging av disse meningsløse skipene fra Norske myndigheter eller Europeiske for den saks skyld. Er det ikke viktig å nå klimamålene?...- 522 svar
-
- 6
-
-
-
Jeg vil også redde regnskogen, men....
Selfuniverse svarte på Philber Desanex sitt emne i Politikk og samfunn
Jeg skal investere stort i de firmaene som får i oppdrag å lage 'regnskog' for satelittbilder. Sikkert mye plastikk som går med der. Plastikk som trenger alle Co2 kildene du kan tenke deg. NB: Rundt 14-16 nye cruiseskip planlagt for 2026, en del av dem store svære eventyrskip, har grønt lys for å settes i drift i år. Cruiseskip er noe av det mest meningsløse og miljøfiendtlige som finnes. Det er på tide for alle å forstå at vi blir rundlurt. Disse 30 milliardene er våre penger som blir gitt bort til ett enormt nettverk av sjarlataner, som har ingen som helst hensikt i å prøve å løse noe som helst. Men propagandisere befolkningen videre, slik at de kan ta for seg enda mer av verdier og undertrykke folk, som er hele hensikten.- 31 svar
-
- 1
-
-
Anmeldelse: Mixtape
Selfuniverse svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Jeg og min familie fokuserer ikke på gruppepress spill som de du først nevner. Jeg støtter masse indie utviklere, fordi de lager svært mye gøy som man ikke får med gruppepress spill/casinoer som tyner penger ut av kjente mekanismer i menneskehjerner. Som du sier, sjelløse spill. Kanskje utgiveren bak Mixtape mente at det uansett ville bli plankekjøring siden de 'fikk' 10/10 fra veldig mange. Og de har jo også gått hardt ut med merch etter som jeg forstår det. Så de tenkte kanskje at dette skulle bli en nogenlunde fantastisk populær og inntjenende affære. Så bare en høybudsjett tittel som ikke gikk som de ville? -
Hvordan "gjemme" en stor lottogevinst for venner/familie?
Selfuniverse svarte på WiiBoy sitt emne i Privatøkonomi
Mr. partypooper her. Jeg synes det er bekymringsverdig hvis barna dine noen gang fant ut at du spiller lotto. Vil du at barna dine skal spille lotto i fremtiden? Og ja, hvis du vant en stor sum så er det noe av det verste som kan skje for barna dine hvis de fikk vite om det. Men ikke på den måten du tror. Tror du virkelig at de ville 'bare' ta del i godene? De vil selvfølgelig også se at dette er ett spor de også kan forsøke å legge seg i. Det gikk jo så 'bra' for forelderen. (egentlig ikke) Å vinne kan ødelegge både ditt eget liv, men også dine barns liv. Folk som vinner slutter ikke å spille f.eks. Å vinne i pengespill har blitt sammenlignet med heroinbruk. Også kan man leve ett ekstravagant liv, men når pengene tar slutt, hva da? Da må man prøve å opprettholde livstilen, og gjett hvor man kan prøve å få mer penger?... Jeg vil gjerne legge til at det er mange mange ganger større sjanse for å dø, enn å vinne i lotto. Så det blir litt som å være i ett krokodillereservat for å prøve å lære krokodillene matte. Ja det kan hende du greier å lære dem matte, men..... Sannsynligvis ikke. Også kaster man bort mye tid på dette også. Tid er mye mer dyrebart enn penger for oss her i någenlunde frie kapitalistiske land. -
Anmeldelse: Mixtape
Selfuniverse svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Larry Ellison har rundt 1.9 trillioner kroner. Datteren hans er støtter for utgiveren Annapurna interactive, som selger dette spillet. Dette gjør at utgiveren har massiv økomisk kapital som kan, og har blitt brukt til dette spillet. Og datteren Megan Ellison har essensielt frie tøyler og uendelig kapital til å gjøre som hun vil. F.eks har de brukt mange hundretusen $ bare for å lisensiere musikk. Det er ingen åpenbare planer om å tjene penger på dette spillet når man ser det fra utgiveren sitt perspektiv. Spillutvikleren har nok tjent grovt, men utgiveren sliter med å se noe som helst profitt på dette. Men er profitt egentlig målet? Hvis målet ikke er å tjene penger, hva kan det være da?... Dette er på en måte en kapitalistisk drøm gått i oppfyllelse. Når man har mye penger, så kan man gjøre som man vil og 'få' 10/10 10/10 10/10 overalt og terningkast 6. De som hyller dette spillet, hyller samtidig kapitalisme. Og det er veldig søtt. Og det er helt greit for meg. Kapitalisme er jo grunnen til at vi har alt dette rundt oss nå som vi er så avhengige av f.eks. Kult at en NRK affiliert hyller kapitalisme! Jeg har sett litt av spillet, og kommer aldri til å spille det. -
Man vil ikke bli straffet for hva syke barn gjør. Dessuten er det også foreldres ansvar å følge med på at barna ikke blir overlatt til unødvendig risikable situasjoner som kan skade dem, slik at de unngår diagnoser. Ett forståelsesfullt forhold med barna vil ikke nødvendigvis føre til slike utspill i alvorlig mening, men bare som tullende/lette utspill. Man skal også som hovedregel aldri bli fornærmet av hva ett barn sier. Man skal være mentor og lærer. Mentorer og lærere vet at barn er i utviklingsfasen. Barn i utvikling kan ikke klandres for deres utspill. Men de skal selvfølgelig også samtidig veiledes bort fra umoralskhet. Å ta seg nær av det barn sier kan være svært ugunstig for forholdet. Spørrende og forsonende er da bedre strategier. Du sa det bedre enn meg. Kriminalitet bør ikke unnskyldes med 'dårlige kår'. Det finnes religiøse samfunn og andre som gladelig tar imot folk som strever i hverdagen. Det som er viktig er at barna lærer seg god moral, etikk, og alt mulig annet som trengs i samfunnet, som det er foreldre og skole sin oppgave å lære barna. Barn skal lære at kriminalitet er slemt mot andre, og bare gjør alt verre for alle. Jeg kan ikke vite alt med en gang. Jeg må alltid lære det. Jeg lærer veldig mye fra forumet her f.eks. Tusen takk.
- 34 svar
-
- 1
-
-
Da har jeg gjort meg mer informert om situasjonen. Når jeg gjør meg mer informert så forandrer meninger seg som regel også. Inkubasjonstiden kan være så lav som 4 dager. Viruset 'lever' inne i kroppen i blodet. Det er ikke sikkert at det var noen 'case zero' person. Det kan ha vært rotter på skipet som var i kontakt med maten ombord. Det forklarer hvorfor det så ut til at det var smitte mellom mennesker. Denne forklaringsmodellen ser ut til å ikke være i nyhetsbildet. Men med den modellen så gir det mening at alle passasjerene ble hentet ut av skipet, fordi skipet vil være en slags 'case zero' på egen hånd. Moderna, sammen med ett institutt i Korea, begynte å utvikle ett hantavirus mRNA preparat i 2024. Smittesporing, romdrakter, munnbind, og repeterende oppslag om at inkubasjonstiden er veldig lang, bidrar mye til frykt. Når folk er redde, så er det mye enklere å utnytte dem.
- 96 svar
-
- 1
-
-
Det er helt greit at du ikke er med på / ikke liker denne ideen. Jeg forstår fullstendig ditt synspunkt, som går noe slikt som "Jeg sitter her hjemme i sofaen min. Hvis barnet mitt gjør noe galt der ute i verden, hvorfor i allverden skal jeg straffes for det? Jeg sitter jo bare her i sofaen min!" Det gir mening hvis man legger frem disse 2 personene separert. Barnet på en side, og forelderen på den andre siden. Du og kanskje meget mange vil gjerne separere disse to for juridiske spørsmål, fordi det kan se ut til å være det mest logiske utgangspunktet. Men, de er ikke 2 separerte personer. Den ene har ansvar for den andre. Den ene er dermed ikke separert fra den andre, og også andre veien. Jeg kunne prøvd å starte bilen min på en kirkegård. Sette noe på gasspedalen, og se på at bilen kjører fremover av seg selv og treffe gravsteiner, som faller ned. Også bare sette meg ned på en benk og stadfeste at "Jeg bare sitter her på en benk her på kirkegården, hvorfor skal jeg straffes for noe den bilen som jeg har ansvar for har gjort?". Jeg vet at jeg ikke hadde fått noe som helst gehør for en slik stadfestelse. Og garantert blitt dømt i en rettsak for det bilen min egentlig gjorde på 'egen hånd'. Men hva mener du? Hadde du villet beskytte min stadfestelse om å være juridisk separert fra min bil som jeg har ansvar for i ett slikt tilfelle? Ja jeg vil at de skal være redde. Slik at bare de foreldrene som vet at de vil være meget greie og forståelsesfulle med sine barn, vil få dem. Og også slik at de som likevel får barn uten å være sikker på dette, gjør sitt aller aller beste med kurs og hva som helst for å bli bedre foreldre. Alt dette til gode for samfunnet som helhet. Jeg er aldri redd for at noen av barna mine plutselig skal bli kriminelle, fordi jeg engasjerer meg i deres liv og de viser ingen tegn til å gå noen slik vei. Slik blir det også for mange foreldre etter dette eventuelt blir til lov. Altså de som har vært forståelsesfulle og greie ovenfor barna sine, har i de fleste tilfeller ingen grunn til å være redd. Alle foreldre vil være litt mer på vakt rundt hva som skjer med barna sine, og kanskje foreldre begynner å samarbeide mer også. Kan være mye bra som kommer ut av en slik lov. Alle samfunn styrer folks handlinger nærmest hele tiden. Bare i veldig private situasjoner så vil ett menneske kanskje 'gjøre som det egentlig vil'. Vi blir geleidet og 'undertrykt' av alt mulig i samfunnet hele tiden. Nei ikke 'styrt' som med en fjernkontrol, men styrt med regler/tabuer/normer/ideologier/religioner/skoler/sport/mote/gruppepress/skremmerier/løyner/filmer/tv serier....osv....osv Første gang jeg hører om tror jeg. Er det virkelig slik? Er dette allerede realitet til en viss grad? Jeg syns at det vil sannsynligvis bli meget effektivt for å redusere ungdomskriminalitet i det lange løp. Og vil skape ett mye bedre samfunn også. Tenk også på hva de unge vil snakke om? -"Du, skal vi ta en tur til det stedet og ramponere litt? Det var jo jævlig gøy sist!" -"Jeg vil heller ha en kul sykkel. Pappa sa at vi ikke vil ha råd til en ny sykkel hvis han får en bot til." Det blir som å nekte adgang til skolegården for barn, fordi det er mobbing på skolegården. Men det er en annen diskusjon. Det er ikke kvantitet som er i fokus på disse statistikkene, men forbindelse mellom traumer og kriminalitet. Foreldre er svært alfa omega når det gjelder barnas holdninger, væremåte, og mye annet. Selv gangelag blir ofte lært fra foreldrene.
- 34 svar
-
- 1
-
