Pære-
Medlemmer-
Innlegg
282 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Pære- sine prestasjoner
77
Nettsamfunnsomdømme
-
Jeg sitter som styreleder i et borettslag hvor vi gjennomgår en omfattende rehabilitering. Blant det som skal ordnes er betongfasaden og grunnmur. Denne grunnmuren har en mer solid betong enn resten av fasaden som har en mer "lecablokk" struktur. Vi benytter et murmesterfirma som totalentreprenør her og de utfører da "begrenset mekanisk betongrehabilitering" på fasadene. Nå viser det seg at mørtelen som er brukt på grunnmuren ikke får god nok vedheft og det dannes bom og riss. De er helt enige i at det ikke er slik det skal være og de har således rådført seg med leverandøren av produktene som er brukt. Leverandøren har så kommet med en løsning hvor de må bruke en annen puss enn den som er brukt for at det skal få godt nok vedheft og være holdbart. Dette har man altså avdekket når man nå er ca. 90% ferdig med rehabiliteringen av veldig mange blokker. Murmester skal nå meisle løs dårlig puss og bruke anbefalt metode fra leverandør, men de mener at vi skal betale ekstra for dette da de mener det ikke inngår som "begrenset mekanisk betongrehabilitering", samt at de sier at de har forbehold om "skjulte feil og mangler" i sitt tilbud. Nå er kontrakten som er signert basert på NS 8407:2011. Vi skal den kommende uken ha et møte med selskapet for å diskutere om dette er grunnlag for en endringsmelding. De mener også at de må bruke et spesialprodukt, men produktet det er snakk om her er "stopuss" som meg bekjent ikke er noe særlig "spesielt". Kort fortalt så har de altså brukt feil produkt nå i ca 10 måneder. De har rådført seg med leverandør og fått beskjed om hvilke produkt de burde brukt og fremgangsmetode og krever nå at vi skal betale ekstra. Jeg er ikke noen murmester selv, men for meg virker dette helt urimelig. Har også forsøkt å lese litt på NS8407 og brukt det jeg har funnet der til å skrive motargument for dette gjennom ChatGPT: Påstanden om at sokkeldelen «krever en spesialløsning» som gir grunnlag for tillegg, kan ikke legges til grunn. Som totalentreprenør har dere risikoen for valg av metoder og materialer, jf. NS 8407:2011 punkt 14.3. Det er ikke gitt noen pålegg fra byggherren om bruk av en bestemt løsning, og valg av reparasjonssystem ligger derfor innenfor entreprenørens eget ansvarsområde. At det på denne delen av fasaden ikke kan brukes samme konvensjonelle reparasjonsmørtel som på andre flater, representerer ikke en «skjult feil/mangel». Det er et forhold som knytter seg til entreprenørens faglige vurderinger, metodevalg og prosjektering av arbeidene. Skjulte feil i denne sammenheng gjelder uforutsette skader i eksisterende konstruksjon, ikke et behov for å velge et annet reparasjonsprodukt for å oppnå tilfredsstillende heft. Det forhold at opprinnelig valgte løsning ikke gir vedheft og har medført bom, viser at løsningen ikke var egnet, jf. kravene i NS-EN 1504-serien om kompatible materialer og varig heft. Dette er å anse som en mangel, og utløser entreprenørens rettingsplikt etter NS 8407 punkt 24 – uten tilleggskostnad for byggherren. Sokkelen er en del av posten for begrenset mekanisk reparasjon, og den foreslåtte metoden (slissing, rengjøring, elastisk fugemasse, systempuss og overflatebehandling) ligger innenfor normal fagmessig utførelse for denne typen arbeid. Det foreligger derfor ikke grunnlag for tillegg. I mitt hode er ikke dette en sak i det hele tatt og murmester burde ha tatt dette på sin kappe og utbedret uten videre diskusjon. Når man gjør betongrehab og produktet løsner etter noen uker sier det seg selv at man har brukt feil produkt eller metode. Hva tenker dere? Har de i det hele tatt en sak her? Det er kun nederste del av veggene hvor betongen er mer solid det er snakk om. Øvrig arbeid fremstår enn så lenge som godt..
-
Skjønner! Så lenge den har en bedre cruise control enn tesla så er jeg happy:) denne er registrert i februar 2024, så da regner jeg med at denne har siste idrive 8.5?
-
Den har Harman Kardon og 19tommers sommerhjul (18 på vinter). driving assistant plus holder vel i massevis. Vet ikke om det er noe som evt kan oppgraderes i ettertid?
-
-
Jeg tenker stort sett bare å bruke Carplay - og det er kanskje litt "smoothere" i 8.5 kontra 8.0, men kanskje ikke så merkbart? Skal jo stort sett bare legge inn en adresse i navigasjonen og høre på musikk via spotify.. Eneste ankepunktet mitt med i4 når jeg prøvekjørte den er at lyden (selv med Harman Kardon) er litt middels. Er det noen som har prøvd å oppgradere dette? Ser det selges noen pakker på nett.
-
Fikk inntrykk av at den var rimelig sammenlignet med de andre bilene på finn, men kanskje mulig å prute enda lavere. Tenker å ha bilen i maks 2 år uansett, men vil jo ha en jeg ikke taper all verdens på i løpet av de to årene..
-
Tanker om denne? Bra kjøp? https://www.finn.no/412434198
-
Hm, ja, bakkeklaring har jeg faktisk ikke tenkt så mye på - men er jo en del på fjellet på sommeren og da hender det jo at man kommer over litt ymse grusveier. Således er det kanskje noe risikabelt med en i4 og noe mer safe med en Model Y. Nå har jeg en Model 3 i dag og har ikke hatt nevneverdige problemer bakkeklaringen på denne - men jeg lå bak en i4 i stad og la merke til hvor langt nede det virket som akslingen mellom hjulene lå (?). Nå skal vel BMW komme med nye biler fremover som ikke er basert på fossilbilene - og da vil det muligens slå inn på prisene til i4, i5, ix3 osv? Ny type ix3 kommer vel allerede i slutten av 2025 mener jeg å ha lest? Men sånn kan man jo forsåvidt holde på hele tiden - det kommer jo alltid noe nytt..
-
Den har alt i fully charged, samt en del ekstra.. eneste jeg kunne finne som manglet var som sagt dyrere seter (er de standard fake skinn setene som følger med), samt brooklyn grey lakk. Fulgte også med vinterdekk og 4 års service. Største minuset for min del var at jeg ikke kunne få ventilerte seter..
-
Noen som har formening om potensielt verditap på en ny i4 M50 over 2-3 år? Skal kjøpe ny bil nå og det står mellom en ny Model Y med 0% rente eller å cashe ut en i4 M50 med tilnærmet alt utstyr utenom dyr lakk og dyre seter til samme pris (580k). Har mest lyst på i4’en selv om den har litt lite baggasjerom.. Så prøver å forsvare det med at den kan ha mindre verditap enn en ny Model Y over 2-3 år som jeg tenker å ha bilen.. 600k med 5,2% rente i banken utgjør vel rundt 80k over tre år. Så da må teslaen tape seg mer enn 80k mer enn bmw’en.. Tror dere regnestykket blir ganske likt?
-
Så når jeg inngår forkjøp på 4,4 så kan jeg ende opp med å betale 5,4 siden andre leiligheter har gått for det i år? Mens de gikk for 4,7 i desember. Dette høres jo helt absurd ut? At en person som ikke har borettslagsloven i fingrene kan risikere å kjøpe en leilighet for 1 million mer enn salgsprisen?
-
Det vil si at jeg kan trekke meg dersom jeg ikke får den til den prisen jeg evt inngår forkjøpet på?
-
Og på den måten kan man nekte noen å bruke forkjøpsretten som gir meg rett til å tre inn i inngått avtale med avtale vilkår og pris?
-
Men de er jo allerede enige om denne prisen? Tenker at verdien på en leilighet ikke kan fastsettes av hvem som skal bo der?
-
Det er her snakk om en leilighet som i dagens marked går for 5,2-6,0 som selges for 4,4 (dødsbo som var helt ubeboelig gikk for 5,2 for et par uker siden) - og denne kan man fint flytte rett inn i.. Men hvem skal eventuelt legge seg opp i dette?
